شیرجه در شناگران و فتق دیسک مهره های گردن

شیرجه در شناگران و فتق دیسک مهره های گردن

فتق دیسک بین مهره های گردنی ،بیشتر درجوانان دیده میشود .و به مراتب کمتر از فتق صفحه بین مهره ای مهره های کمری است . علت آن،استحکام بیشتر رباط طولی خلفی مهره های گردنی است .

شایع ترین محا فتق،صفحه بین مهره ای c5-c6 و c6-c7است . در مردان ،افرادی که دخانیات مصرف میکنند و ورزشکارانی که شیرجه میزنند شایع تر است .

در مواردی که صفحه بین مهره ای پاره شده باشد و روی پرده های نخاع فشار آورد درد منحصر به گردن ،پشت سر و عضلات گردن است . درصورتی که اگر پارگی طرفی

باشد و روی ریشه های اعصاب فشار آورد علاوه بر گردن درد ،بیمار از درد های منتشر در اندام های بالایی شکایت دارد که ناشی از رادیکولوپاتی است .

درمان غیرجراحی مانند استراحت ،کشش ممتد گردن با وزنه 2تا4کیلوگرمی توام با تجویز داروهای شل کننده عضلات و NSAID و مسکن ممکن است باعث از بین رفتن

علایم بیماری شود.

درمواردی که علایم فلج حرکتی وجودداشته باشد یا به درمان غیر جراحی پاسخ ندهد باید به عمل جراحی پا سخ ندهد باید نسبت به عمل جراحی اقدام کرد.

آرتریت دژنراتیو مهره های گردن

در افراد بیش تر از 45 سال دیده میشود و شکایت عمده آنان درد،سفتی و محدودیت حرکات گردن است .

آرتریت دژنراتیو مهره های گردن موجب کم شدن فاصله بین مهره ای ،تشکیل استئوفیت بین مهره ها و بلاخره نیمه دررفتگی مفصل بین مهر ای میشود .

حرکات گردن ،ممکن است محدود و دردناک باشد و بر حسب وجود فشار روی ریشه های اعصاب ممکن است علایم ازردگی اعصاب هم وجود داشته باشد .

به ندرت فشار وارد بر نخاع ،باعث تشدید رفلکس ها و افزایش تونیسیته عضلات اندام های پایینی میشود.

شروع درمان با درمان غیرجراحی است ولیکن اگر موثر نباشند و علایم تنگی کانال نخاعی گردنی و فشارروی نخاع وجودداشته باشد برداشتن فشار از روی نخاع ضروری است.

سندروم کلیپل فایل:

دراین اختلال،مهره های گردنی از هم جدا نشده اند و به یکدیگر چسبیده اند .استخوان شانه در هر دوطرف بالا قرارگرفته و گردن فوقالعاده کوتاه است . خط موی سر افراد مبتلا پایین تر از معمول است .

مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید.

 

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا