علت و روش های مبارزه با انحنای ستون فقرات

انحنای ستون فقرات
انحنای ستون فقرات

علت و روش های مبارزه با انحنای ستون فقرات

بد شکلی ستون فقرات می تواند به اشکال مختلفی پدیدار شود و روش های درمانی آن بسته به نوع و شرایط به وجود آورنده ی آن و شدت علایم آن متفاوت است.

شایع ترین علل به وجود آورنده ی آن عبارتند از: 

کیفوز حاصل از پوکی استخوان: شایع ترین علت کیفوزدر بزرگسالان شکستگی مهره، ناشی از پوکی استخوان است که می تواند در زنان و مردان رخ دهد،زنان در ریسک بالاتری از ابتلا به آن قرار دارند.

هنگامی که پوکی استخوان باعث تضعیف مهره ها در ستون فقرات می شود، مهره ها در معرض شکستگی قرار میگیرند که این فرآیند معمولا با جداشدگی همراه است. قسمت جلویی مهره منهدم شده و ارتفاع خود را از دست می دهد.این در حالی است که قسمت پشتی مهره در همان ارتفاع باقی می ماند و طناب عصبی به سمت جلو خم می شود و باعث ایجاد منحنی در آن و پیدایش کیفوز می شود.

کیفوز مادر زادی: 

این شکل از کیفوز معمولا خود را در نوزادان و کودکان خردسال که دارای ناهنجاری های ستون فقر در رحم مادر بوده اند نشان می دهد.

برخلاف دیگر کیفوز ها، این کیفوز نیاز به عمل جراحی در سن جوانی داشته تا مبتلایان بتوانند از پیشرفت و دفرمه شدن بیش تر ستون فقرات خود جلوگیری نمایید.

کیفوز دژنراتیو :

این شکل از کیفوژ معمولا بر اثر ساییدگی و پارگی ستون فقرات در طول زمان اتفاق می افتد. علت زمینه ای این کیفوز آرتریت ستون فقرات یا انحطاط دیسک است. استفاده از روش های غیر جراحی مانند دارو درمانی و استفاده از داروهای ضد درد و مسکن ها،ورزش و درمان های فیزیکی و فیزیوتراپی برای مقابله با آن توصیه می شود. جراحی یک گزینه غیر معمول اما ممکن است.

کیفوز عصبی_ عضلانی: 

این شکل از تغییر شکل می تواند در کودکان مبتلا به اختلاف عصبی و عضلانی خاص، مانند فلج مغزی، اسپینابیفیدا و یا دیستروفی عضلانی رخ میدهد. در این موارد جراحی را میتوان یک گزینه مفید برای بهبود کیفیت زندگی دانست.

کیفوز تغذیه ای: 

این بیماری توسط کمبود ویتامین D و ویتامین های خاص در دوره کودکی ایجاد می شود.

کیفوز وضعیتی: 

این شکل از کیفوز به استقرار فقیر ستون مهره یا همان قوز کردن معروف است که می تواند در بیماران جوان و پیر رخ دهد. این نوع از کیفوز در زنان بیشتر شیوع دارد و به ندرت باعث پیدایش درد می شود. ورزش برای تقویت عضلات شکم و پشت میتواند به برطرف کردن آن کمک میکند.

بیماری شوئر من: 

این بیماری در نوجوانان رخ میدهد و دلیل آن رشد غیر طبیعی ستون فقرات و دیسک است. این بیماری با استفاده از قوزبند، ورزش و درمان های فیزیکی زیر نظر متخصصین فیزیوتراپ قابل درمان است.

آنها به خوبی آموزش دیده اند تا ورزش های خاص را برای تقویت عضلات شکم و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات تجویز کنند. اگر انحنای ستون فقرات بیشتر از 70 درجه باشد جراحی برای درمان توصیه میشود. استفاده از قوزبند زمانی موثر استکه انحنای ستون فقرات بیش تر از 45 درجه نباشد.

انحنای ستون فقرات
انحنای ستون فقرات

کیفوز بعد ار آسیب و تروما: 

به دلیل آسب به ستون فقرات و رباط ها ایجاد میشود.

 کیفوز پیامد : 

کیفوزی است که بر اثر و در نتیجه ی مداخله ی پزشکی ایجاد می شود.این به این معنی است که می تواند عارضه ای از جراحی ستون فقرات باشد.

در مقاله بعدی به بررسی اجمالی هر کدام ازاین اختلالات و روش های درمانی متداول آنان می پردازیم.

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا