علت ورم پاها چیست؟

ورم پاها

اگر یک پا یا هر دو پای شما ورم کرده باشد، راه رفتن برایتان سخت خواهد بود، به علاوه التهاب پاها ممکن است دردناک باشد. علت ورم پاها همیشه مشخص نیست، اما برخی شرایط جسمی احتمال بروز التهاب را در پاها افزایش می دهند که در ادامه به مهم ترین انها می پردازیم.

ادم یا آماس (Edema)

این مشکل زمانی بروز می کند که بدن شما آب زیادی را در خود نگه می دارد. معمولا زمانی این حالت را مشاهده می کنید که با هواپیما پرواز کنید یا مدت طولانی روی پاهای خود بایستید؛ برخی خانم ها نیز هنگام پریود ماهانه دچار ورم پا می شوند. این عارضه معمولا به خودی خود برطرف می شود، اما گاهی ممکن است نشانه یک بیماری باشد، مانند کاهش سطح پروتئین، بیماری قلبی و یا بیماری کبد و نارسایی کلیه.

آسیب

اگر پایتان بپیچد، ورم پا می تواند نشانه شکستگی استخوان یا در رفتگی و یا آسیب دیدن تاندون ها باشد. در این شرایط پا یا مچ پا ملتهب شده و گردش خون نیز به این منطقه افزایش پیدا می کند تا به بهبود مسئله کمک کند. اگر دچار درد شده اید، به پزشک مراجعه کنید و وزن زیادی روی ان قرار ندهید.

بارداری

به عنوان یک فرایند طبیعی در بارداری پاها ورم می کنند، زیرا بدن خانم ها در دوران بارداری آّ بیشتری در خود نگه می دارد. ورم پا در دوران بارداری در انتهای روز و یا پس از ایستادن طولانی مدت بدتر خواهد شد. ورم پا در این دوران نگران کننده نیست، اما کمی باعث اذیت مادر می شود.

پره اکلامپسی (Preeclampsia)

همانطور که در بالا هم اشاره شد، همه خانم ها در دوران بارداری دچار ورم پا می شوند، اما اگر ورم با سردرد، تهوع، مشکل تنفسی یا درد شکم همراه باشد، نشانه شرایطی با نام پره اکلامپسی خواهد بود. این شرایط حدودا هفته بیستم بارداری شروع می شود و مربوط به فشار خون بالاست. پره اکلامپسی باعث آسیب دیدن کبد و کلیه ها شده و اگر درمان نشود، می تواند خطرناک باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در دوران بارداری بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

لنفدوم (Lymphedema)

این شرایط زمانی بروز می کند که یک یا چند گره لنفاوی – غدد کوچکی که بخشی از سیستم ایمنی هستند – آسیب دیده یا از بین می روند، این مشکل معمولا در زمان ابتلا به سرطان بروز می کند. در نتیجه بدن مایعات کمتری را خارج می کند و این امر منجر به التهاب دست ها یا پاها می شود. یک روش درمانی برای این شرایط فشرده سازی پنوماتیک نامیده می شود. در این روش اطراف محل آسیب دیده پوشانده می شود و هوا به طور مرتب وارد می شود تا به بخش مورد نظر فشار وارد کرده و مایع را خارج کند. ورزش و ماساژ نیز موثر خواهند بود.

نارسایی مزمن وریدی (Chronic Venous Insufficiency)

خون برای بازگشت از پاها به قلب مسیر رگ ها را با دریچه های یک طرفه طی می کند تا از بازگشت آن جلوگیری کند. این دریچه ها با افزایش سن و یا بر اثر ایستادن یا نشستن طولانی مدت آسیب می بینند. اگر خون از مسیری که باید به قلب بازنگردد، ممکن است در پاها جمع شده و منجر به ورم پا شود.

نارسایی قلبی

این مشکل زمانی رخ می دهد که قلب خون را آنطور که باید پمپاژ نمی کند. اگر خون به خوبی و در مسیر درست جریان پیدا نکند، ممکن است به پاها بازگشته و منجر به ورم شود. در زمان ابتلا به نارسایی قلبی، دراز کشیدن سخت خواهد بود، قلب سریعتر یا با ریتمی غیر معمول می تپد و نفس کشیدن برایتان سخت می شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بیماری کلیوی

کلیه های خون را تصفیه می کنند. اگر بنا به دلایلی، مانند دیابت یا فشار خون بالا، به درستی کار نکنند، نمک زیاد در خون تجمع پیدا می کند. این امر باعث می شود بدن بیشتر از آنچه باید آب در خود نگه دارد. جاذبه زمین آب را به سمت پایین می شود و در نتیجه پاها ورم می کنند.

بیماری کبد

اگر مبتلا به هپاتیت هستید یا الکل زیاد می نوشید، کار کبد افزایش پیدا می کند. این امر باعث می شود بافت های ناسالم جایگزین بافت سالم شوند و کار کبد متوقف می شود. اگر این اتفاق رخ دهد، مایعات زیادی در شکم و پاها جمع می شود و باعث ورم پا می شود.

برای برطرف کردن ورم پا چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟

از یخ و فشرده سازی پا استفاده کرده و پاها را بالاتر از سطح زمین قرار دهید!

بهتر است استراحت کنید، از یخ استفاده کنید، پاها را فشرده کرده و آنها را در سطحی بالاتر از سطح زمین قرار دهید. این روش برای مفصل های آسیب دیده یا شکستگی بسیار موثر است، اما به طور کل به بهبود التهاب پاها کمک می کند. اگر دراز کشیده و پاها را بالاتر از سطح زمین قرار دهید، مایعات تجمع پیدا کرده در پا خارج می شوند. یخ باعث تنگ شدن رگ ها شده و رسیدن خون به این بخش را محدود می کند و به بهبود درد نیز کمک می کند. به علاوه از باند یا جوراب های مخصوص برای فشرده سازی پاها استفاده کنید.

تحرک داشته باشید!

اگر هر یک ساعت بلند شده و در اطراف راه بروید، تجمع مایعات در پاها رخ نمی دهد و خون نیز در بدن به گردش در می آید. هر عاملی که باعث حرکت دادن زانوها یا مچ پا شود، به درمان ورم پا کمک می کند.

دارو

برخی داروها که برای درمان فشار خون بالا، دیابت و التهاب مصرف می شوند، باعث می شوند بدن مایعات زیادی در خود نگه دارد و باعث ورم پا ها می شوند. داروهای دیگری به نام دیورتیک ها باعث بهبود التهاب می شوند و مایعات بدن را کم می کنند. قبل از تغییر یا متوقف کردن دارو با پزشک خود مشورت کنید.

منیزیم مصرف کنید.

اگر روزانه 200 تا 400 میلی گرم منیزیم به رژیم غذایی خود اضافه کنید، راحت تر از شر مایعات انباشه شده در بدن خود خلاص خواهید شد. غذاهایی که حاوی منیزیم بالایی هستند عبارتند از جو، موز، بادام، کلم بروکلی و چغندر. قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک مشورت کنید. اگر عامل ورم پا مشکل قلبی یا کلیوی باشد، مصرف مکمل ها مشکل ساز خواهند بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار ورم پا شده اید که با تنگی نفس یا درد قفسه سینه همراه است، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این ها ممکن است علائم تجمع مایع یا لخته خون در ریه ها باشند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر نیز به پزشک مراجعه کنید:

  • بعد از فشار دادن پای ملتهب، کمرنگ می شود.
  • پوست شما در قسمت التهاب کشیده یا ترک خورده به نظر می رسد.
  • دچار درد و التهابی هستید که برطرف نمی شود.

لینک منبع

نگارنده و محقق: سمیه محمدی

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا