علل تورم پاها چیست؟

علل تورم پاها چیست؟

تورم پا و یا مچ پاها مشکل شایعی است که نگران کننده نیست.  به خصوص اگر پاها یتان زمانی ورم کند که برای مدت طولانی ایستاده اید و یا پیاده روی کرده اید.

اما اگر ورم مچ پا با علائم دیگری همراه باشد ، می تواند بیانگر مشکات جدی برای سلامت باشد.

Image result for ‫ورم پا در بارداری‬‎

ورم پا بر اثر عوارض بارداری:  تورم مچ پا و پاها در دوران بارداری طبیعی است.  با این حال ورم ناگهانی یا بیش از حد ، ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد.

پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی  بیماری خطرناکی است که به علت بالا رفتن فشار خون  و  وجود پروتئین در ادرار پس از هفته بیستم بارداری ایجاد می شود.

این بیماری می تواند به کبد یا کلیه ها آسیب برساند و اگر درمان نشود ، خطرناک است و جان زن باردار را تهدید می کند .

اگر تورم شديد باشد و یا همراه با علائم ديگری مانند درد شکم ، سردرد ، ادرار نکردن ، تهوع ، و استفراغ  يا تغييرات چشمی باشد ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنيد.

ورم پا بر اثر آسیب های پا و مچ پا : آسیب به پا یا مچ پا می تواند منجر به تورم شود.  شایع ترین آسیب های مچ پا   زمانی رخ می دهد که رباط ها که مچ پا را در جای خود نگه می دارند ،  بر اثر آسیب از جای خود تکان می خورند.

Image result for ‫ورم پا بر اثر آسیب های پا و مچ پا‬‎

برای کاهش تورم پا یا مچ پا به علت  آسیب موارد زیر را رعایت کنید:

  • از راه رفتن روی  پای  آسیب دیده خودداری کنید.
  • بر روی محل تورم کمپرس یخ قرار دهید.
  • پا را روی چهار پایه یا بالش قرار دهید.

اگر تورم و درد شدید بود یا با درمان های خانگی بهبود نیافت ، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

ورم پا بر اثر تورم غدد لنفاوی :  تورم غدد لنفاوی به علت تجمع مایع لنفاوی در بافت هایی است که می تواند به دلیل عدم وجود یا مشکلات عروق لنفاوی یا پس از حذف گره های لنفاوی ایجاد شود.

Image result for ‫ورم پا بر اثر تورم غدد لنفاوی‬‎

مایع لنفاوی مایعی سرشار از پروتئین است که در شرایط عادی در امتداد یک شبکه گسترده از عروق و مویرگ ها حرکت می کند.  مایع لنفاوی از طریق گره های لنفاوی و به منظور از بین بردن موادی مانند باکتری ها فیلتر می شود.

با این وجود در صورت هرگونه مشکلی در عروق یا گره های لنفاوی ، حرکت مایع می تواند مسدود شود.

درمان نکردن  لنف ها منجر به عفونت و ناهنجاری می شود.  لنفادوم پس از  پرتو درمانی یا حذف گره های لنفاوی در بیماران مبتلا به سرطان شایع است.  اگر در هنگام درمان سرطان  تورم پا ها را تجربه کردید، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

ورم پا بر اثر نارسایی وریدی :  تورم مچ پا و پا ها اغلب نشانه اولیه نارسایی وریدی است.  در این بیماری خون به طور ناگهانی  از پاها به طرف رگ های بالایی تا قلب حرکت می کند.  در شرایط عادی ،   خون در رگ ها به صورت یک طرفه جریان پیدا می کند.

Image result for ‫ورم پا بر اثر نارسایی وریدی‬‎

هنگامی که این دریچه ها آسیب دیده یا ضعیف می شوند، خون از رگ های خونی پایین می آید و مایع در بافت نرم پایینی، به خصوص مچ پا و پاها حفظ می شود.

نارسایی مزمن وریدی می تواند منجر به تغییرات پوستی ، زخم های پوستی ، و عفونت شود. اگر نشانه های نارسایی وریدی را مشاهده کردید ،  باید به  پزشک معالج خود مراجعه کنید.

ورم پا بر اثر عفونت : تورم در پا و مچ پا می تواند علامتی از عفونت باشد. افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی یا سایر مشکلات عصبی پاها در معرض خطر بیشتر عفونت های پا هستند. اگر دچار دیابت هستید.

Image result for ‫ورم پا بر اثر عفونت‬‎

بررسی   روزانه پلاکت ها و زخم ها بسیار اهمیت دارد  زیرا آسیب عصبی باعث می شود که احساس درد تضعیف شود و مشکلات پا به سرعت می توانند پیشرفت کنند. اگر متوجه  تورم یا عفونت شدید ، با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

ورم پا بر اثر لخته خون: لخته های خونی که در رگ های پاها ایجاد می شود می توانند مانع برگشت جریان  خون را از پشت پا ها به قلب بازگرداند و موجب تورم در مچ پا و پاها می شود.  لخته های خون می توانند سطحی (در ورید های زیر پوست) و یا عمیق ( ترومبوز ورید عمقی) باشند.

لخته های عمیق می توانند یک یا چند رگ اصلی پاها را مسدود کنند. این لخته های خون در صورت متلاشی شدن  می توانند  به قلب و ریه ها برسند و خطر آفرین بشوند.

اگر متوجه تورم در یک پا همراه با درد ، تب درجه پایین ، و احتمالاً تغییر رنگ در پاهای آسیب دیده شدید ، بلافاصله با پزشک معالج خود تماس بگیرید.  درمان با رقیق کننده های خون در این وضعیت ضروری است.

ورم پا بر اثر بیماری های قلبی، کبدی یا بیماری کلیوی. گاهی اوقات تورم می تواند نشان دهنده بیماری های قلبی، کبدی یا بیماری کلیوی باشد.  ورم مچ پا در بعد از ظهر می تواند نشان دهنده تجمع آب و نمک به علت نارسایی بخش سمت راست قلب باشد.  اگر کلیه ها به خوبی کار نکنند ، مایعات در بدن حفظ شده و باعث تورم پاها می شوند.

Image result for ‫ورم پا‬‎

بروز اشکال در تولید پروتئینی به نام آلبومین در کبد باعث نشت مایع از رگ ها می شود.  نیروی جاذبه زمین باعث تجمع این مایعات در پا ها ، شکم و یا قفسه سینه می شود.  اگر تورم پا ها همراه با خستگی ، کاهش اشتها ، و یا افزایش وزن است ، با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

در صورت بروز عوارضی مانند درد قفسه سینه ، تنفس کوتاه ، احساس فشار در قفسه سینه بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع

[toggle title=”کلینیک فوق تخصصی شایگان مهر” state=”open” ]

درمان های غیر جراحی درد و بازتوانی مشکلات حرکتی و مفصلی 

کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر تنها مرکز توانبخشی ایران و یا تهران نیست!

ما تلاش میکنیم کمی متفاوت باشیم, علمی تر کار می کنیم و کادر قوی تری داریم.

کلینیک شایگان مهر را یکبار امتحان کنید.

تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)


چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا