آیا فشار خون می تواند به بیماری قلبی-عروقی منجر شود؟

بررسی رابطه فشار خون و بیماری های قلبی-عروقی

آیا فشار خون بالا به بیماری های قلبی-عروقی منجر می شود؟

سلام دوستان پرشن فیزیو! موضوع امروز ما رابطه ی فشار خون بالا با بیماری های قلبی-عروقی است. می خواهیم ببینیم آیا واقعا فشار خون بالا می تواند سبب بروز برخی بیماری های قلبی-عروقی شود یا نه! در ابتدا تعاریفی از فشار خون و رابطه آن با رگ های قلبی-عروقی ارایه می دهیم.

تعریف فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در رابطه با قلب

فشار خون نیرویی است که با حرکت خون بر دیواره رگ های خونی وارد می شود (تصویر مقابل). جریان و فشار خون به علت ضربان قلب ثابت نمی ماند و لحظه به لحظه دچار تغییر می شود.  وقتی فشار خون خود را با دستگاه اندازه می گیرید، دو عدد نشان می دهد. به عدد بالا فشار سیستولیک (Systolic Blood Pressure) و به عدد پایین فشار دیاستولیک (Diastolic) می گویند. برای مثال، فشار 13 روی 8.

اینفوگرافی فشار سیستولیک و دیاستولیک

تعریف فشار خون سیستولیک: مقدار فشار درون سرخرگ ها در زمان انقباض عضله قلب (خون از قلب به بیرون پمپاژ می شود). یعنی خون در رگ ها فشرده می شود.

تعریف فشار خون دیاستولیک (DBP): فشار خونی که بین هر ضربان قلب از درون قلب توسط شریان ها به بیرون پمپاژ وتخلیه می شود. وقتی انقباض قلب تمام می شود، بطن های قلب لحظه ای آرامند تا قلب برای انقباض بعدی آماده شود. مدت زمان استراحت بطن های قلب را دیاستول می نامند. فشار خون در دوره دیاستول را فشار خون دیاستولی می گویند.

طبق طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی و  جامعه بین المللی فشارخون (WHO-ISH)، فشار سیستولیک 130 تا 139 میلی متر جیوه (mmHg) و فشار دیاستولیک 85 تا 89 میلی متر جیوه به عنوان فشار خون نرمال-بالا طبقه بندی می شوند.

منحنی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک

بررسی رابطه فشار خون و بیماری های قلبی-عروقی

صدها مطالعه گسترده در سراسر جهان بر روی بیماران فشارخونی با رده های سنی مختلف از کودک تا مسن انجام شده است. در همه آن ها فشارخون بالا با بیماری های قلبی-عروقی رابطه معناداری دارد. این رابطه برای همه گروه های قومی-نژادی در جهان صدق می کند.اکنون به یکی از بزرگترین و علمی ترین مطالعات در منطقه آسیا و اقیانوسیه اشاره می کنیم.

هدف مطالعه: تخمین رابطه ی فشارخون و بیماری های قلبی-عروقی وابسته به سن، جنس و منطقه زیستی

37 مطالعه بر روی بیماران فشارخونی و قلبی-عروقی از کشورهای چین، استرالیا، هنگ کنگ، ژاپن، نیوزیلند، سنگاپور، کره جنوبی و تایوان انجام شد. تعداد شرکت کنندگان در این مطالعه جامع 425 هزار و 325 نفر بود.

بروز عارضه هایی مانند سکته، بیماری قلبی ایسکمی (کم خون رسانی به قلب یا بافت و اندام) و مرگ ناشی از بیماری قلبی-عروقی بررسی شد.

روش تخمین رابطه فشارخون و بیماری های قلبی-عروقی

پرونده پزشکی بیش از 425 هزار نفر از ساکنین منطقه آسیا-اقیانوسیه با بیماری های فوق به مدت 6 تا 25 سال (میانگین ده سال) مطالعه شد. از این تعداد، 5178 مورد به سکته، 3047 نفر به ایسکمی قلبی، و 6899 به مرگ قلبی-عروقی دچار شدند. رابطه ی این سه عارضه (سکته، مرگ قلبی-عروقی و ایسکمی قلبی) با فشار خون سیستولیکsystolic افراد شرکت کننده بررسی شد.

 بیماران به رده های سنّی کمتر از 60 سال، بین 60 تا 69 سال، و بیشتر مساوی 70 سال تقسیم شدند. آن هایی که فشار سیستولیک شان حدود 10mmHg بود با درصد بسیارکمتری از بروز سه عارضه فوق مواجهه می شدند. به ترتیب سه رده سنی فوق، از 34، 46 و 56 درصد خطر ابتلا به سکته و از 21، 29 و 37 درصد خطر ابتلا به بیماری سرخرگ های کرونر قلب در آن ها کاهش یافت.  نماد mmHg (میلی متر جیوه) واحد اندازه گیری فشار است. با همین رده های سنی و  فشار خون 115 mmHg، به میزان 54، 36 و 25 درصد از خطر بروز سکته کاسته شد. همچنین، 46، 24و 16 درصد از خطر ایسکمی (کم خونی موضعی قلب) کاسته شد.

رابطه فشارخون بالای سیستولیک و بیماری های قلبی-عروقی در مردان و زنان مشابه بود. این رابطه برای بیماران استرالیایی و بیماران آسیایی نیز معنادار بود.

اثر فشار خون بالا بر بیماری های قلبی-عروقی در آمریکا

همچنین، به کمک نمودار زیر می توانیم دریابیم که درصد بالایی از بیماری های قلبی-عروقی در آمریکا به علت فشار خون بالا رخ می دهند. طبق نمودار زیر، 29 درصد از بیماری های قلبی-عروقی در آمریکا به علت فشارخون بالا پدید می آیند.

درصد هر کدام از علل بیماری های قلبی-عروقی در آمریکا

نتیجه گیری: اگر جمعیت کل جهان را در نظر بگیریم، نصف عارضه های فشار خون و قلبی-عروقی متعلق به مردمان منطقه آسیا-اقیانوسیه است. اگر فشار خون تا سطح حداقل 115 فشار سیستولیک پایین بیاید، این عارضه ها نیز کمتر رخ می دهند. مطالب پرشن فیزیو درباره قلب، عروق و تنفس ادامه دارد. با ما همراه باشید!

لینک منبع 1

لینک منبع 2

پژوهشگر: مریم اکبری زاده              

 

درمان بی خوابی

4 دیدگاه دربارهٔ «آیا فشار خون می تواند به بیماری قلبی-عروقی منجر شود؟»

    1. مریم اکبری زاده

      از اینکه مطلب ما رو خوندیدن خیلی خوشحالم. شما هم سربلند و شاد و در پناه خداوند باشی. بات تلگرامی پرسش از پزشکان ما را به دوستان بفرستید تا به آگاهی پزشکی-درمانی مردم مون اضافه شه.
      askq_bot@ علامت ‌@ رو اول بنویسید (در تلگرام). مرسی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا