فیزیوتراپی و کاردرمانی برای افراد مبتلا به آرتروز

فیزیوتراپی و کاردرمانی برای افراد مبتلا به آرتروز

فیزیوتراپی و کاردرمانی برای افراد مبتلا به آرتروز

یکی از مؤثرترین روش های درمان آرتروز شامل فیزیوتراپی و کاردرمانی است.

مفاصل افراد مبتلا به آرتریت اغلب خشک و سفت است. عمدتاً به این دلیل که از حرکت کردن اجتناب می کنند.  زیرا حرکت دادن مفاصل درد شان را افزایش می دهد. هر چند که اگر حرکت هم نکنند ، باز هم خشکی و درد مفاصل شان بیشتر می شود.

بنابراین فیزیوتراپی روشی است که برای افراد مبتلا به آرتریت مؤثر است.  درمانگر فیزیوتراپی می تواند به شما آموزش دهد که چگونه بدون فشار آوردن به مفاصل فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.   فیزیوتراپی پس از آسیب دیدگی هایی مانند سقوط ، و بعد از جراحی مفصلی ، به خصوص پس از جراحی جایگزینی مفصل مفید است.

کار درمانی نیز می تواند به شما در مورد چگونگی کاهش فشار به مفاصل در طول فعالیت های روزانه آموزش  دهد. درمانگران شغلی میتوانند به شما نشان دهند که چگونه با تغییر دادن محیط خانه و محل کار خود از انجام حرکت هایی که آرتروز را تشدید می کنند ، پیشگیری کنید.

آنها همچنین ممکن است استفاده از اسپلینت برای دست ها و یا مچ دست های شما استفاده کنند.  و استفاده از وسایل کمک کننده ای را برای کمک به کارهایی مانند رانندگی ، حمام کردن ، لباس پوشیدن ، خانه داری  و فعالیت های کاری خاص به شما توصیه کنند.

هدف از فیزیوتراپی چیست؟

هدف درمان فیزیوتراپی این است که یک فرد را به نقطه ای برساند که بتواند فعالیت های عادی و روزمره خود را بدون مشکل انجام دهد.

تمرکز اصلی فیزیوتراپی افزایش دامنه حرکات مفصلی است

حفظ محدوده حرکت ، کلید حفظ توانایی انجام فعالیت های روزانه است. بنابراین تمرکز اصلی فیزیوتراپی افزایش دامنه حرکات مفصلی است. استحکام عضلات درگیر در مفصل نیز بسیار مهم است ، زیرا عضلات قوی تر می توانند مفصل ضعیف شده را محکم نگه دارند.

درمانگران فیزیکی تمریناتی را برای حفظ قدرت و استفاده از مفاصل شما طراحی می کنند. آنها می توانند بهترین راه برای حرکت از یک موقعیت به موقعیت دیگر را به شما نشان دهند. و همچنین می توانند در صورت لزوم به شما آموزش دهند که چگونه از وسایل کمکی مانند واکر یا عصا برای راه رفتن استفاده کنید.

مزایای استفاده از فیزیوتراپی و کاردرمانی چیست؟

مزایای استفاده از فیزیوتراپی و کاردرمانی

اگر به آرتریت مبتلا هستید ، شرکت در یک برنامه درمانی فیزیکی و کار درمانی مزایای زیادی برای شما دارد. از جمله :

  • به شما در مورد نوع  آرتریتی که مبتلا هستید ، آموزش داده می شود، به طوری که شما می توانید به خوبی آن را بشناسید ،
  • شما مشاوره مراقبت از پا دریافت می کنید ، از جمله اطلاعاتی در مورد کفش های مناسب با کفی های جذب کننده شوک که بر اساس اصول صحیح ساخته شده اند ،
  • شما روش های درمانی را برای تسکین ناراحتی و بهبود عملکرد خود یاد خواهید گرفت. این روش ها شامل تکنیک های مختلف فیزیکی و تغییر نحوه انجام فعالیت ها می باشد.

چه تکنیک هایی به شما آموزش داده می شود؟   

گرما درمانی اسپاسم عضلانی را در اطراف مفاصل ملتهب از بین می برد

شما چندین تکنیک را خواهید آموخت ، از جمله:

  • استراحت کردن . استراحت کردن باعث کاهش التهاب و درد شدید مفصلی می شود. به خصوص هنگامی که چندین مفصل دچار آرتروز هستند ، خستگی یک مشکل عمده است. استراحت دادن به مفصل هنگامی مفید است که آرتریت یک یا چند مفاصل را درگیر کرده باشد. از اسپلینت های سفارشی هم می توان به منظور استراحت و پشتیبانی از مفاصل ملتهب استفاده کرد. برای آرتروز گردن می توانید از گردن بند طبی نرم در هنگام نشستن یا ایستادن استفاده کنید.
  • استفاده از کمپرس سرد و یا پد های گرمایشی. اعمال گرمای عمیق توسط اولتراسوند و پدهای  های گرم ،  می تواند به کاهش درد های موضعی کمک کند. گرما همچنین اسپاسم عضلانی را در اطراف مفاصل ملتهب از بین می برد.  گرم کردن مفاصل و عضلات با حمام و دوش گرم قبل از تمرین ممکن است باعث شود که به راحتی ورزش کنید.
  • ورزش . ورزش بخش مهمی از درمان آرتریت است. مؤثرترین راه انجام هر روزه ورزش  است. پزشک و درمانگر شما برنامه ای را برای شما تجویز می کند که ممکن است به نسبت  نیازهای شما تغییر کند و متفاوت باشد.

فیزیوتراپی برای افرادی كه جراحی جايگزينی مفصل انجام داده اند  

فیزیوتراپی برای جراحی جايگزينی مفصل

برنامه های آموزشی و تمرینات فیزیوتراپی قبل از عمل جراحی جایگزینی مفصل شروع می شود.  این تمرینات  ممکن است پس از جراحی تغییر کنند تا با نیازهای جدید در طول دوره توانبخشی مناسب باشد. این تمرین ها ممکن است به حرکات ورزشی روتین شما اضافه شود و باعث شود که توانایی شما در ورزش پس از عمل جراحی بهبود یابد.

چه تکنیک های فیزیوتراپی برای حمایت از مفاصل ارائه می شود؟

فیزیوتراپی برای حمایت از مفاصل

راه هایی برای کاهش استرس و فشار در مفاصل تحت تأثیر آرتروز وجود دارد. که انجام فعالیت های روزانه را آسان می کند.

برخی از این موارد عبارتند از :

  • کنترل وزن به منظور پیشگیری از فشار بر روی مفاصلی که وزن بدن را تحمل می  کنند.  مانند کمر و پشت ، باسن ، زانو و پاها.
  • آگاهی از موقعیت بدن ، حفظ موقعیت خوب بدنی برای محافظت از پشت و مفاصل پاها و زانو ها. در صورت امکان برای انجام کاری ، به جای ایستادن ، بنشینید. اغلب اوقات هنگامی که برای یک مدت طولنی در یک موقعیت قرار می گیرید ، تغییر موقعیت باعث افزایش خشکی و درد مفاصل می شود.
  • پیشگیری از خستگی و درد. با دوره های استراحت هم در طول روز کاری و هم در طول فعالیت.
  • احترام به درد. وقتی که درد دارید ، بدن شما به زبان بی زبانی به شما می گوید که  چیزی اشتباه است. در این حال از انجام فعالیت هایی که روی مفاصل دردناک و یا سفت فشار می آورند ، خودداری کنید.

درمانگر شغلی می تواند به شما راه هایی برای انجام کارهای روزانه ارائه کند که بتوانید  بدون افزایش درد و یا آسیب های مفصلی وظایف خود را انجام دهید.

برخی از تکنیک های حفاظت از مفصل

برخی از تکنیک های حفاظت از مفصل
  • استفاده از حرکات مناسب بدنی برای ورود و خروج از ماشین ، صندلی و یا وان ، و همچنین برای بلند کردن اشیاء.
  • استفاده از قوی ترین مفاصل و عضلات برای کاهش استرس بر روی مفاصل کوچک تر. به عنوان مثال ، کیف یا ساک خود را به جای دست گرفتن با یک بند بلند بر روی شانه خود حمل کنید.
  • تقسیم فشار برای به حداقل رساندن استرس بر روی هر یک از مفصل. به طور مثال به جای اینکه ظرف ها را با انگشتان خود بگیرید ، آنها را روی کف دست خود قرار دهید. و بارهای سنگین را بغل کنید.
  • اگر دست های شما مبتلا به آرتروز هستند ، از سفت کردن ، مشت کردن ، تکان دادن ، فشردن و چرخاندن آنها خودداری کنید. معمولاً راه هایی برای انجام وظایف مشابه با روش ها یا ابزارهای متداول وجود دارد.

دستگاه های کمک کننده برای آرتریت چیست؟

اگر آرتریت دارید ، از وسایل کمک کننده استفاده کنید تا فشار کمتری به عضلات و مفاصل تان وارد شود.  درمانگر شما می تواند دستگاه هایی را پیشنهاد کند که استفاده از آنها برای انجام وظایفی که در خانه یا محل کار دارید و انجام آنها برای شما دشوار است ،  مفید باشد.

دستگاه های کمک کننده برای آرتریت

چند نمونه از دستگاه های مفید عبارتند از قرار دادن چهار پایه در حمام برای استفاده از دوش یا وان ، نصب دستگیره و میله در اطراف توالت یا وان برای کمک کردن به بلند شدن ، استفاده از پاشنه کش  برای پوشیدن کفش ها و غیره.

درمانگر شما می تواند کاتالوگ هایی از انواع مختلف وسایل کمکی را به شما نشان دهد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا