مورتون نوروما یا تومور عصبی مورتون

مورتون نوروما یا تومور عصبی مورتون
مورتون نوروما یا تومور عصبی مورتون

 

 مورتون نوروما (Morton’s neuroma)، رشد خوش خیم (غیر سرطانی) بافت عصبی پا می باشد که معمولا بین انگشتان سوم و چهارم رخ می دهد. نوعی بیماری شایع و دردناک است.

 

اسامی دیگر این بیماری عبارتند از: مورتون متاتارس (Morton’s metatarsalgia)، بیماری مورتون (Morton’s disease)، مورتون نورالژی (Morton’s neuralgia)، گیرافتادگی عصب مورتون (Morton nerve entrapment)، پلانتار نوروما (Plantar neuroma) و اینترمتاتارس نوروما (Intermetatarsal neuroma).

 

با درآوردن کفش و یا ماساژ پا، بیمار دچار بی حسی و درد در منطقه آسیب دیده می شود.

 

نوروما نوعی تومور تشکیل شونده در سلول های عصبی است. این توده خوش خیم می تواند در بخش های مختلف بدن رخ دهد.

 

در مورتون نوروما، بافت اطراف یکی از اعصاب متصل به انگشتان پا ضخیم شده و باعث درد تیز و سوزش دار در گوشت زیر انگشتان می شود. این درد اغلب به طور ناگهانی و هنگام راه رفتن ظاهر می شود و به این جهت آن را اینگونه توصیف می کنند: “راه رفتن روی زمین داغ و پر سوزن”. بی حسی، سوزش، و سوزن سوزن شدن در انگشتان پا نیز دیده می شود.

 

اگرچه لفظ ” نوروما” برای این بیماری استفاده می شود اما متخصصین بر این باورند که تومور واقعی نمی باشد و نوعی فیبروم در اطراف اعصاب (تشکیل بافت فیبروز در اطراف اعصاب) است.

 

مورتون نوروما ممکن است به دلیل التهاب، فشار یا آسیب ایجاد شود. در برخی موارد، علت آن ناشناخته است. در اکثر موارد، تنها یک عصب تحت تاثیر قرار می گیرد. مشاهده این بیماری در هر دو پا بسیار نادر است. درصد بالایی از بیماران مبتلا به نورومای مورتون زنانی هستند که کفش هایی با پاشنه های بلند و باریک می پوشند.

 

بیماران مبتلا به مورتون نوروما ممکن است نیاز به تغییر کفش، مصرف مسکن، تزریق استروئید، انجام عمل جراحی_ حال جهت برداشتن عصب مبتلا و یا از بین بردن فشار وارده بر آن_ داشته باشند.

 

 

علائم مورتون نوروما

ایجاد علائم ظاهری همچون ” توده ” در این بیماری بسیار نادر است. علائم معمولا به طور غیر منتظره رخ می دهند و با گذشت زمان بدتر می شوند:

  • درد به دلیل تحمل وزن بدن (در حال راه رفتن). درد تیرکشنده که مدت زمان کوتاهی پس از راه رفتن در پنجه پا ظاهر می شود. گاهی اوقات، این در به جای تیر کشنده بودن، مبهم و ملایم است. اغلب، درد بین انگشتان سوم و چهارم پا احساس می شود. به طور معمول، درد به طور ناگهانی در هنگام راه رفتن ظاهر می شود، به طوری که فرد را مجبور به توقف و درآوردن کفش می کند.
  • سوزش.
  • بی حسی.
  • اختلال حس لمس بصورت خارش یا پارستزی (Paresthesia). سوزن سوزن شدن، سیخ زنی، یا بی حسی بدون هیچ اثر فیزیکی و ظاهری بلند مدت_ معمولا به عنوان ” مور مور و سوزن سوزن شدن ” شناخته می شود.
  • احساس وجود چیزی در گوشت زیر انگشتان پا.

 

توصیف بسیاری از مبتلایان به این شکل است که درد سوزش دار از گوشت زیر انگشتان شروع شده و به سمت انگشتان پا حرکت می کند. در ابتدا، درد ممکن است زمانی بیشتر آشکار شود که فرد کفش های تنگ، باریک، و یا پاشنه بلند بپوشد و یا فعالیت هایی انجام دهد که فشار بر پا باشد. در نهایت، علائم تداوم پیدا کرده و حتی برای چند روز یا هفته باقی میمانند.

 

علائم ممکن است به قدر شدید شوند که فرد مبتلا در خصوص راه رفتن و یا حتی پا بر زمین گذاشتن دچار تشویش و اضطراب شود.

 

با این حال، گاهی اوقات ام آر آی می توانند ضایعات مورتون نوروما را در بیمارانی نشان دهد که هیچگونه علائمی ندارند.

 

 

علل نورومای مورتون

متخصصین در خصوص علت اصلی ایجاد کننده مورتون نوروما هنوز هم در شک و تردید هستند. به نظر می رسد التهاب، فشار یا آسیب به یکی از اعصاب متصل به انگشتان پا علت این بیماری است که باعث واکنش بدن و در نتیجه ضخیم شدن بافت عصبی (نوروما) می شود.

 

شرایط و موقعیت های ایجاد کننده اصطکاک بین استخوان و عصب عبارتند از:

  • کفش های پاشنه بلند. به ویژه پاشنه هایی بلندتر از 5 سانتی متر و یا تنگ شونده در پنجه که باعث فشردگی انگشتان پا می شود. به این دلیل این بیماری در زنان شایع تر از مردان است.
  • افزایش قوس پا.
  • کف پای صاف. به طوری که کل کف پا کامل و یا تقریبا کامل با زمین تماس پیدا کند.
  • پینه پا. تورم دردناک موضعی در ریشه انگشت شست پا که باعث بزرگ شدن مفصل می شود.
  • انگشت چکشی. بدشکلی در مفصل انگشت دوم، سوم، و چهارم که باعث خم شدن دائمی آن انگشتان می شود.
  • برخی فعالیت های ورزشی. از جمله دو و کاراته. هر ورزشی که فشار زیاد بر پا می آورد.
  • صدمات. هر نوع آسیبی که باعث ایجاد نوروما شود.

 

منبع : http://www.medicalnewstoday.com/articles/179773.php

 

 

جهت مطالعه در خصوص نحوه تشخیص و درمان مورتون نوروما اینجا کلیک کنید. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا