نوار عصب و عضله و تشخیص بیماری های عصبی-عضلانی

نوار عصب و عضله برای تشخیص بیماری های عصبی – عضلانی

نوار عصب و عضله و تشخیص بیماری های عصبی-عضلانی

هنگامی که عضلات شما آسیب دیده اند و یا ضعیف شده اند و شما علت آن را نمی دانید می توانید با انجام نوار عصب و عضله به علت مشکل خود پی ببرید.

پزشک معالج شما می تواند با دیدن نتیجه نوار عصب و عضله به شما بگوید که  مشکل شما عضلانی است یا یک مشکل عصبی دارید.

الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله چیست؟

عضلات شما هنگامی قادر به حرکت کردن هستند که سیگنال های عصبی از مغز به آنها ارسال شود و فرمان حرکت بدهد.  الکترومیوگرافی پاسخ عضلات شما به این سیگنال ها را اندازه گیری می کند.

اگر نوار شما مشکلی را نشان بدهد ، ممکن است دچار اختلال عصبی – عضلانی باشید

الکترومیوگرافی (EMG) و تشخیص بیماری های عصب

الکترومیوگرافی (EMG) فعالیت الکتریکی عضلات را در حالت استراحت و در طول انقباض ماهیچه ها اندازه گیری می کند.

عصب ها عضلات بدن را با سیگنال های الکتریکی به نام ایمپالس ها کنترل می کنند. این ضربه ها باعث می شود که ماهیچه ها به شیوه های خاص واکنش نشان دهند. مشکلات عصبی – عضلانی باعث می شود عضلات به شیوه های غیر طبیعی واکنش نشان دهند.

اگر درد پا یا بی حسی دارید ، ممکن است این آزمایشات برای تشخیص اینکه اعصاب شما تحت تأثیر قرار گرفته اند یا خیر ، بر روی شما انجام شود. نوار عصب و عضله نحوه عملکرد و کارکرد نخاع ، ریشه های عصبی ، و عصب ها و عضلات را برای کنترل حرکات عضلات شما بررسی می کند.

الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله به چه منظوری انجام می شود؟

الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله به چه منظوری انجام می شود؟

نوار عصب و عضله انجام می شود تا :

  1. بیماری هایی را که به بافت عضلانی ، اعصاب یا اتصالات بین عصب و عضله آسیب می رسانند پیدا کند. این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • فتق دیسک  ،
  • اسکلروز جانبی آمیوتروپیک (ALS) ،
  • میاستنی گراویس (MG) .
  1. علت ضعف ، فلج ، یا تحریک عضلانی را پیدا کنید. عصبی که فرمان مغز را به عضله می رساند ، نخاع یا منطقه ای از مغز که عضله را کنترل می کند ، می تواند این علائم را ایجاد کند. الکترومیوگرافی بیماری مغزی و نخاعی را نشان نمی دهد.
  2. بیماری های عضلانی مانند دیستروفی عضلانی ،
  3. مشکلات عصبی در ستون فقرات ، مانند فتق دیسک ،
  4. مشکلات عصبی در جاهای دیگر بدن مانند سندرم تونل کارپال ،
  5. مشکلات عصبی محیطی در دست ها یا پاها ،
  6. پیچیدگی عصب ،
  7. سندرم گیلن باره ، بیماری ای است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به اعصاب پا و دست تان حمله می کند.

آمادگی برای انجام الکترومیوگرافی

مصرف هر گونه داروهای بدون نسخه یا تجویزی را به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر دچار اختلال خونریزی هستید ،  به پزشک خود بگویید.  اگر دستگاه ضربان ساز دارید یا هر گونه بیماری که مانع می شود بتوانید نوار عصب و عضله بگیرید ، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر شما قادر به انجام الکتروموگرافی هستید  باید قبل از انجام این آزمون موارد زیر را رعایت کنید :

  • اجتناب از سیگار کشیدن حداقل سه ساعت قبل از گرفتن نوار،
  • حمام کردن یا دوش گرفتن برای از بین بردن چربی از پوست. پس از شستن پوست هیچ لوسیون یا کرمی مصرف نکنید.
  • لباس های راحت بپوشانید که پزشک بتواند ناحیه مورد بررسی را به راحتی ارزیابی کند ، شاید از شما بخواهند که لباس خود را تغییر دهید و گان بپوشید.

نوار عصب و عضله چه حسی به شما می دهد؟   

در طول آزمایش نوار عصب و عضله ، هنگامی که الکترود سوزن درعضله قرار می گیرد ، ممکن است یک درد سریع و شدید احساس کنید.  پس از آزمایش ، ممکن است درد داشته باشید و به مدت 1 تا 2 ساعت احساس انقباض ماهیچه ای داشته باشید. اگر درد شما بد تر شد یا تورم ، حساسیت به لمس ، یا درد در جایی که سوزن فرو رفته بود ، احساس کردید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین ممکن است هنگام لمس یک شیء فلزی احساس برق گرفتگی خفیف داشته باشید. این آزمایش برخی افراد را مضطرب می کند. در نظر داشته باشید که فقط جریان الکتریکی بسیار کم ولتاژ استفاده می شود و هر پالس الکتریکی بسیار سریع است (کمتر از یک ثانیه تقسیم).

نوار عصب و عضله بسیار ایمن است و هیچ عوارضی جدی ندارد.

عوارض جانبی نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله بسیار ایمن است و هیچ عوارضی جدی ندارد.  فقط ممکن است  کبودی های جزئی یا تورم در محل فرو رفتن بعضی از سوزن ها مشاهده کنید. از آنجایی که سوزن های مورد استفاده در الکترومیوگرافی استریل هستند ، بنابراین احتمال عفونت بسیار اندک می باشد.

ولتاژ پالس های الکتریکی آنقدر بالا نیست که باعث آسیب بشود. ممکن است از شما بخواهند که در حال گرفتن نوار عضلات خود را ریلکس و یا منقبض کنید.

اگر نوار عصب و عضله نشان دهد که عضلات شما به خوبی به سیگنال های عصبی پاسخ می دهند ، ممکن است پزشک معالج شما سایر علل درد و ضعف عضلانی را بررسی کند.

 

چه عواملی بر روی تست شما تاثیر می گذارد؟

عواملی که ممکن است بر روی نتیجه نوار شما اثر بگذارند عبارتند از :

  • مصرف داروهایی مانند شل کننده های عضلانی و آنتی کولینرژیک ،
  • داشتن خونریزی ، تورم یا تجمع بیش از حد چربی زیر پوست در محل عصب یا ماهیچه ای که مورد آزمایش قرار گرفته است ،
  • عدم توانایی درانجام آنچه در طی آزمون از شما خواسته شده است.
  • کمبود آمادگی عضلانی ،
  • عفونت ها (مانند آنفولانزا) ،
  • مشکلات گردش خون ،
  • بیماری ها مانند دیابت یا کم خونی.
سایر موارد استفاده از نوار عصب و عضله

سایر موارد استفاده از نوار عصب و عضله  

سطوح برخی از آنزیم های خون مانند آسپارتات آمینوترانسفراز  AST) ،  لاکتات دهیدروژناز  (LDH)  و  کراتین فسفوکیناز(CPK)  ممکن است زمانی که عضله دچار آسیب دیدگی شده است ، افزایش یابد.  الکترومیوگرام می تواند سطوح بالاتری از این آنزیم ها را تا 10 روز پس ازنوار عصب و عضله ایجاد کند. بنابراین آزمایش خون برای این آنزیم ها نباید برای 5 تا 10 روز بعد از EMG انجام شود.

انواع الکترومیوگرافی (EMG)

انواع الکترومیوگرافی (EMG) نیز ممکن است انجام شود. به طور مثال :

الکترومیوگرافی یک نوع خاص از فیبر نیز ممکن است انجام شود.  برای انجام این آزمون ، سوزن های بسیار کوچکی در عضله فرو می کنند تا ببینند که فیبرهای عضلانی چگونه واکنش نشان می دهند.  این یک آزمایش مفید برای تشخیص بیماری میاستنی گراویس است.  میاستنی گراویس یک بیماری است که بر ارتباط میان عصب و عضله اثر می گذارد.

تحریک عصبی تکراری یک آزمون مفید برای تشخیص بیمای میاستنی گراویس و سندرم میاستنیک ایتون لامبرت است. در این آزمون ، شوک های کوچک و مکرر به عضله داده می شود تا میزان واکنش عضله بر اثر تحریک عصبی تکراری اندازه گیری شود.

الکترومیوگرافی اسفنکتر خارجی فعالیت الکتریکی اسفنکتر ادراری خارجی را برای کمک به یافتن مشکلات ادراری اندازه گیری می کند. اسفنکتر ادراری یک گروه از عضلات حلقوی در اطراف مجرای ادرار است که به کنترل ادرار کمک می کند. فعالیت الکتریکی را می توان با استفاده از الکترودهای پوست ، توسط فرو کردن الکترودهای سوزن از طریق پوست یا توسط الکترودها در پلاگین مقعد اندازه گیری کرد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا