چطور پس از سکته مغزی تعادل خود حفظ کنیم؟

سکته مغزی

سکته مغزی یکی از مهم ترین علل ناتوانی در بزرگسالان و سالمندان است که متاسفانه افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. هیچکس هرگز برای رویدادی مانند سکته مغزی آماده نیست و گاهی یک اتفاق واقعا ناراحت کننده است. بازماندگان از سکته مغزی و اعضای خانواده آنها راه حل های زیادی می توانند برای مشکلات به وجود آمده پیدا کنند، اما در این مسیر صبر، خلاقیت و پشتکار نیاز است. بهبود و توانبخشی سریع و به موقع به بهبود عملکردها کمک کرده و گاهی بهبود قابل توجهی در افراد مبتلا به سکته مغزی مشاهده می شود.

هنوز موارد زیادی وجود دارد که در رابطه با چگونگی بهبود مغز پس از سکته از آنها بی اطلاع هستیم. در برخی موارد مغز می تواند عملکردهای خود را دوباره سازماندهی کند. اگر سکته مغزی چند بار اتفاق بیفتد، در هر بار سکته یک ناحیه از مغز آسیب می بیند که گاهی این آسیب ها باعث ناتوانی های دائمی می شوند. به هرحال در ادامه چند حرکت را معرفی می کنیم که به بهبود عملکردهای فرد مبتلا به سکته مغزی کمک می کنند.

تمرین های پا

اگر پس از سکته مغزی دچار محدودیت در حرکت شده اید، این حرکت نشسته روی صندلی را انجام دهید که می توانید از هر صندلی راحتی برای انجام آن استفاده کنید. این حرکت به حالت نشسته و با حرکت دادن پاها انجام می شود.

تمرین مرکز بدن

قوی کردن مرکز بدن برای حفظ تعادل و کاهش خطر افتادن ضروریست. این حرکت نیز به حالت نشسته روی صندلی انجام می شود.

روی صندلی بنشینید و در حالیکه باسن خود را ثابت روی صندلی نگه داشته اید، کمر رو خود را به آهستگی به دو طرف بچرخانید. سپس شکل حرکت را عوض کنید، دست های خود را در هم گره کرده و کمی بالا بیاورید و بدن خود را از کمر به بالا به سمت جلو و عقب حرکت دهید.

ایستادن و تعادل

تعادل و هماهنگی بدن معمولا پس از سکته مغزی دچار مشکل می شود. این مسئله حرکت هایی ساده مانند راه رفتن یا ایستادن را سخت می کند. به علاوه عضلات اطراف خارج از تکیه گاه لگن نیز ممکن است دچار ضعف شوند.

تمرین هایی برای ایستادن و تعادل برای به دست آوردن توانایی و بهبود کیفیت زندگی بسیار ضروری هستند. زمانی که این حرکات را انجام می دهید، یک سطح محکم و ثابت، مانند میز، را نگه دارید تا از افتادن جلوگیری کنید.

برای انجام این حرکت همانطور که قبلا هم گفتیم سطحی ثابت را نگه دارید، وزن خود را روی یک طرف بدن قرار دهید و پای دیگر را به پهلو بالا ببرید دهید. سعی کنید به مدت 10 ثانیه با انجام این حرکت تعادل خود را حفظ کنید. به آرامی پایتان را پایین آورده و این حرکت را تا زمانی که توانایی ایستادن دارید انجام دهید.

پس از انجام حرکت اول می توانید شکل آن را تغییر دهید. مجددا یک سطح صاف و محکم را نگه دارید، کمر خود را صاف نگه دارید و وزن خود را روی یک پا قرار دهید و پای دیگر را به سمت جلو بالا آورده و زانو را خم کنید. به مدت 10 ثانیه این حالت را حفظ کنید و سپس به آرامی پای خود را پایین آورید. پس از آن پای خود را عوض کنید.

در انتها نیز در حالیکه کمر خود را صاف کرده و سطح صاف را محکم نگه داشته اید، وزن خود را روی یک پا قرار داده و پای دیگر را تا جایی که می توانید به عقب حرکت دهید، بدون اینکه زانو را خم کنید. پا را به مدت 10 ثانیه در همین حالت نگه دارید و به آرامی پایین آورده و پس از ان پای خود را عوض کنید.

حرکت پل

اغلب پس از سکته مغزی، عضلات ران و مرکز بدن که برای راه رفتن و ایستادن ضروری هستند، ضعیف می شوند. تمرین پل به تقویت عضلات این قسمت کمک می کند.

حرکت پل عضلات ران را تقویت می کند. برای انجام این حرکت روی زمین دراز بکشید و یک بالش را زیر مفصل زانو قرار دهید. سپس پشت زانو را به بالش فشار دهید تا پاشنه پای خود را از روی زمین بلند کنید.

می توانید برای تقویت عضلات ران و مرکز بدن حرکت را به شکل ایستاده نیز انجام دهید. به این منظور به دیوار تکیه دهید، به شکلی که پاهایتان کمی جلوتر از خودتان قرار داشته باشد. وزن خود را روی دیوار قرار دهید و به آرامی زانوهایتان را خم کنید. به تصویر نگاه کنید.

زمانی که انعطاف پذیری شما بهبود پیدا کرد این حرکت را به شکل دیگری می توانید انجام دهید. به پهلو دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید و یک زانو را روی دیگری قرار دهید. سپس در حالیکه پاهایتان را به یکدیگر چسبانده اید، زانوی بالایی را حرکت داده و زانوها را از یکدیگر دور کنید. سپس زانوها را به آرامی به یکدیگر نزدیک کنید. زمانی که در حال انجام این تمرین هستید، اطمینان حاصل کنید که ران های خود را به سمت عقب حرکت ندهید.

منبع شماره 1

منبع شماره 2

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا