پیوند استخوان برای ترمیم شکستگی استخوان

پیوند استخوان برای ترمیم شکستگی استخوان

پیوند استخوان برای ترمیم شکستگی استخوان لگن

پیوند استخوان یکی از رایج ترین عمل‌های جراحی است که در رشته‌های مختلف پزشکی مثل ارتوپدی ، ترمیمی ، دندان پزشکی و جراحی فک و صورت انجام می شود. در این روش بافت استخوانی از یک استخوان به استخوان دیگر پیوند زده می‌شود. هدف این عمل ، کمک به ترمیم و جوش خوردگی یا پُر کردن فضای خالی در استخوان فرد گیرنده می باشد.

از این روش جراحی  برای ترمیم شکستگی های استخوانی استفاده می شود . این عمل بسیار پیچیده است. این عمل جراحی می تواند برای بیمار خطرناک باشد و این امکان وجود دارد که بیمار پس از عمل درمان نشود.

برخی از شکستگی های کوچک یا حاد با عمل جراحی پیوند استخوان درمان می شوند. اما در مورد شکستگی های بزرگ مانند شکستگی های ترکیبی احتمال شکست پیوند وجود دارد.

به طور کلی استخوان ها توانایی بازسازی کامل را دارند. اما شکستگی یا باید کوچک باشد و یا نیاز به یک تکیه گاه برای تثبیت استخوان دارد.  در جراحی پیوند استخوان ، استخوانی را از بدن خود بیمار یا منبع دیگری تهیه می کنند و در محل جوش خوردگی قرار می دهند.  این استخوان باعث تحریک جوش خوردن استخوان شکسته می شود.  با توجه به محل شکستگی پزشک ممکن است درخواست انجام عمل جراحی گرافت بکند.   روش های پیوند استخوان معمولاً در حوزه های ارتوپدی ، سر و گردن ، گوش و حلق و بینی ،  مغز و اعصاب ،  صورت و دهان و دندان  انجام می شود.

 

پیوند استخوان چیست؟

از عمل جراحی پیوند استخوان  برای رفع مشکلات استخوانی یا مفاصل استفاده می شود. پیوند استخوان ، یا پیوند بافت استخوانی برای رفع  آسیب دیدگی استخوان ها و یا مشکلات مفاصل صورت می گیرد. این جراحی همچنین برای رشد استخوان در اطراف دستگاه ایمپلنت مفید است. مانند جایگزینی کامل زانو که در آنجا از دست دادن استخوان یا شکستگی وجود دارد.

استخوان مورد استفاده در پیوند استخوان می تواند از بدن خود بیمار، یا یک فرد اهدا کننده گرفته شود. یا این که کاملاً مصنوعی و ساخته دست باشد.  اگر پیوند توسط بدن پذیرفته شود ، استخوان های جدید و زنده ای رشد می کنند.

 

انواع پیوند استخوان

پیوند استخوان برای ترمیم شکستگی استخوان زانو

رایج ترین انواع پیوند استخوان دو نوع هستند که عبارتند از اتوگرافت و آلوگرافت. از این دو روش به منظور برطرف کردن نقص استخوان و تقویت روند ترمیم استخوان استفاده می شود.

  • آلوگرافت ، در این روش از استخوان یک اهدا کننده یا اعضای اهدایی فردی که به تازگی فوت شده استفاده می کنند که در بانک اعضا  ذخیره می شود.
  • اتوگرافت ، در روش اتوگرافت از استخوان  بدن خود فرد بیمار استفاده می کنند.  یعنی پیوند از یکی از استخوان های خود بیمار برداشته می شود.  احتمال موفقیت این روش بیشتر است.  زیرا از سلول های خود شخص استفاده می شود و احتمال رد پیوند توسط سیستم ایمنی بدن کمتر است.  در این روش از استخوان های دنده ها ، لگن یا مچ دست استفاده می شود.

نوع گرافت استفاده شده بستگی به نوع آسیب دیدگی بیمار دارد.  در آلوگرافت ها جراح  معمولاً برای بازسازی از استخوان لگن ، زانو و یا استخوان های بلند استفاده می شود. استخوان های بلند شامل استخوان بازوها و پاها می شود. مزیت این روش این  است که جراحی اضافی برای به دست آوردن استخوان لازم نیست. همچنین از آنجایی که برش های اضافی یا جراحی لازم نیست ، خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

 

چرا پیوند استخوان انجام می شود؟

پیوند استخوان به دلایل متعدد انجام می شود.  از جمله آسیب دیدگی و بیماری. چهار دلیل اصلی برای پیوند استخوان وجود دارد که عبارت هستند از :

  • پیوند استخوان ممکن است در مورد شکستگی های ترکیبی یا پیچیده استفاده شود. یا برای کسانی که پس از درمان اولیه به خوبی بهبود پیدا نمی کنند.
  • فیوژن کمک می کند تا دو استخوان التیام پیدا کنند. جراحی فیوژن اغلب بر روی ستون فقرات انجام می شود.
  • بازسازی برای استخوان از دست رفته به علت بیماری ، عفونت و یا آسیب دیدگی انجام می شود. این می تواند شامل استفاده از مقادیر کم استخوان در فضای خالی استخوان یا قسمت های بزرگی از استخوان ها باشد.
  • پیوند استخوان می تواند برای کمک به بهبود زخم در اطراف ایمپلنت های قرار داده شده در جراحی جایگزینی مفصل مانند صفحات ، یا پیچ استفاده شود.

 

عوارض جانبی پیوند استخوان

تمام عمل های  جراحی عوارض جانبی دارد.  از قبیل خونریزی ، عفونت و واکنش به بیهوشی.  پیوند استخوان نیز این خطرات و همچنین عوارض دیگری را شامل می شود. از جمله :

  • درد ،
  • ورم ،
  • آسیب عصبی ،
  • رد پیوند استخوان ،
  • التهاب ،
  • جذب نکردن پیوند.

در مورد خطرات عوارض جانبی و روش های کاهش خطرات با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

آماده شدن برای پیوند استخوان

پزشک قبل از عمل جراحی ، یک سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی کامل از بیمار را انجام می دهد. در  مورد هر نوع دارو  و یا مکمل هایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

به احتمال زیاد قبل از جراحی نباید غذا بخورید. این کار برای جلوگیری از عوارض بیهوشی لازم است.  پزشک شما دستورالعمل های کامل را در مورد آنچه که در روزهای قبل و بعد از عمل جراحی باید انجام  دهید ، به شما می دهد.  دنبال کردن این دستورالعمل ها مهم است.

 

پیوند استخوان چگونه انجام می شود؟

پزشک شما قبل از جراحی تصمیم می گیرد که از کدام نوع پیوند استخوان برای شما استفاده شود. به شما بیهوشی عمومی داده می شود.  که باعث می شود به یک خواب عمیق فرو بروید.  متخصص بیهوشی بر نحوه بیهوشی و ریکاوری شما  نظارت خواهد کرد.

در اتاق عمل جراح پوست شما را در محل گرافت برش می دهد.  سپس استخوان های اهدا شده را در لازم قرار می دهد. عمل  پیوند استخوان با استفاده از برخی از لوازم زیر انجام می شود:

  • پین ،
  • صفحات ،
  • پیچ ،
  • سیم ،
  • کابل .

هنگامی که پیوند به طور ایمن در محل قرار می گیرد ، جراح  برش را می بندد و پانسمان می کند.   سپس به منظور حمایت  از استخوان در حال بهبودی ، از روش گچ گرفتن و یا از اسپلینت استفاده می شود. گاهی اوقات نیز نمی شود از گچ یا اسپلینت استفاده کرد.

 

مراقبت های پس از پیوند استخوان

پس از جراحی پیوند استخوان از کمپرس یخ استفاده کنید

بهبودی پس از پیوند استخوان بستگی به سایز گرافت و سایر متغیرها دارد. ریکاوری معمولی می تواند از دو هفته تا بیش از یک سال طول بکشد. احتمالاً لازم است تا زمانی که جراح شما لازم بداند از فعالیت بدنی شدید جلوگیری کنید.

پس از جراحی از کمپرس یخ استفاده کنید و دست و پای خود را بالا قرار دهید. این نکته بسیار مهم است. زیرا می تواند به جلوگیری از تورم کمک کند.  تورم باعث درد می شود و ممکن است لخته های خون در پای شما ایجاد شود. پس به عنوان یک قانون کلی ، دست یا پای خود را بالا تر از سطح قلب خود نگه دارید. حتی اگر عضو جراحی شده در گچ باشد این کار را انجام دهید.  در ضمن قرار دادن کمپرس یخ بر روی گچ هم ممکن است کمک کنده باشد.

در طی دوران بهبودی ، شما باید گروه های عضلاتی را که در اطراف محل عمل جراحی قرار گرفته اند ، ورزش بدهید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بدن خود را در فرم مناسب نگه دارید. شما همچنین باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا به روند بهبودی شما کمک می کند.

 

تأثیر سیگار در روند بهبودی

یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید ، نکشیدن سیگار است. نکشیدن سیگار باعث بهبودی و سلامت بدن شما پیش از جراحی و پس از آن خواهد شد. سیگار کشیدن روند بهبودی و رشد استخوان ها را کند می کند.  تحقیقات نشان داده است که پیوند استخوان در افرادی که زیاد سیگار می کشند ، با شکست روبه رو می شود.  بعضی از جراحان از انجام روش های انتخابی گرافت استخوان در افرادی که سیگار می کشند ، خودداری می کنند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا