چه غذاهایی آرتروز را بدتر می کنند؟ اگر آرتروز دارید این غذاها را نخورید!

چه غذاهایی آرتروز را بدتر می کنند؟ اگر آرتروز دارید این غذاها را نخورید!

اگر آرتروز دارید این غذاها را نخورید!

اگر آرتروز دارید ، قبل از اینکه یک گاز دیگر به فست فود خود بزنید کمی فکر کنید.  زیرا تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی چربی های اشباع شده  که در گوشت قرمز ، کره ، پنیر ، گوشت خوک و غذاهای فرآوری شده یافت می شود ،  می توانند باعث ضعیف شدن غضروف زانو شده و موجب آسیب بیشتر شوند.

چربی به تنهایی مقصر نیست.  سایر موادی که برای آرتروز ضرر دارند عبارتند از :

  • شکر ،
  • کبالت تصفیه شده ،
  • گوشت قرمز ،
  • مواد غذایی فرآوری شده ،

روغن ذرت و سویا نیز می تواند باعث التهاب شود.  خوردن این مواد غذایی مانند انداختن کبریت روشن در بنزین است.

رژیم غذایی که به بهبود آرتروز کمک می کند

بهترین راه حل برای بهبود آرتروز این است که  نحوه خوردن خود را تغییر دهید. رژیم غذایی ضد التهابی یا مدیترانه ای می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و به طور قابل توجهی بهبود و سلامت جسمی ، قلب و مغز شما را تضمین کند.

رژیم ضد التهابی شامل مصرف مواد غذایی زیر است :

  • میوه ها و سبزیجات ،
  • غلات کامل ،
  • ماهی ،
  • چربی های سالم مانند روغن زیتون ،
  • آوکادو ،
  • آجیل .

مصرف گوشت پرندگان نیز مانعی ندارد.

چربی های مفید برای بیماری آرتروز

چربی های مفید برای بیماری آرتروز

تا چند سال پیش ، مردم از همه چربی ها اجتناب می کردند. امروز چربی دیگر بد نیست. در واقع برخی از چربی های خاص برای یک برنامه غذایی سالم ضروری هستند. اما سایر چربی ها ممکن است التهاب مفاصل شما را افزایش دهند و سلامت کلی شما را به خطر بیندازند.

افراد مبتلا به آرتروز همچنین در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند.  به همین علت افراد مبتلا به این بیماری باید خیلی مراقب سلامتی و سطح کلسترول خود باشند.

اسیدهای چرب امگا 6

پرمصرف ترین روغن های اشباع نشده حاوی دو نوع اسید چرب ضروری هستند که بدن ما قادر به تولید آنها نیست :

  • امگا 3 ،
  • امگا 6.

امگا 3 در ماهی های چرب ، دانه  کتان و گردو یافت می شود و به عنوان عامل ضد التهاب شناخته می شوند.

امگا 6 در روغن هایی مانند ذرت ، گلرنگ ، آفتابگردان ، سویا و سبزیجات و فرآورده های تهیه شده با این روغن ها یافت می شود.

مصرف بیش از حد امگا 6 باعث می شود که بدن مواد شیمیایی التهابی تولید کند.  روغن های حاوی امگا 6 بد نیستند و نباید از مصرف آنها اجتناب کرد ، اما برای استفاده از این روغن اعتدال را رعایت کنید.

چربی هایی که برای آرتروز ضرر دارند  

چربی هایی که برای آرتروز ضرر دارند

چربی های ترانس

چربی های ترانس به مقدار بسیار کم و به طور طبیعی در گوشت گاو و محصولات لبنی یافت می شوند. بیشترین چربی های ترانس زمانی تولید می شوند که هیدروژن به روغن های گیاهی اضافه می شود. این فرایند روغن را در دمای اتاق حفظ می کند و عمر مفید آن را افزایش می دهد. چربی های ترانس را در محصولات پخته شده تجاری ، غذاهای سرخ شده و مارگارین خواهید یافت. در حالت ایده آل شما نباید هیچ چربی ترانس مصرف کنید.

رژیم غذایی جایگزین برای آرتروز  

یکی از رایج ترین سوالات افراد مبتلا به هر نوع آرتریت این است که آیا یک رژیم غذایی برای آرتروز وجود دارد؟ یا اینکه  ” برای بهبود مفاصل چه غذاهایی می توانم بخورم ؟”

خوشبختانه پاسخ این است که غذاهای بسیاری می توانند به شما کمک کنند. یک رژیم غذایی بدون  غذاهای فرآوری شده و چربی های اشباع شده و سرشار از میوه ها ، سبزیجات ، ماهی ، آجیل و حبوبات برای بدن شما عالی است.

اگر این توصیه آشنا به نظر می رسد به این دلیل است که از اصول رژیم غذایی  مدیترانه ای است که اغلب برای مبارزه با پیری و مبارزه با بیماری ها به افراد توصیه می شود.

مزایای رژیم غذایی مدیترانه ای چیست؟  

مزایای رژیم غذایی مدیترانه ای چیست؟
  • فشار خون پایین ،
  • حفاظت از افراد در برابر بیماری های مزمن از سرطان تا سکته مغزی ،
  • کمک به بهبود آرتریت با کاهش دادن التهاب ،
  • مفید برای مفاصل و همچنین برای قلب ،
  • منجر به کاهش وزن می شود ، که در کنترل درد مفاصل بسیار مؤثر است.

مواد غذایی موجود در یک رژیم مدیترانه ای و یک رژیم ضد التهابی که می توان آن را به سادگی  رژیم غذایی آرتریت نامید و برای سلامتی مفصل بسیار خوب هستند ، عبارتند از :

ماهی – بهترین منابع : ماهی قزل آلا ، ماهی تن ، ساردین ، شاه ماهی ، و دیگر ماهی های آب سرد. همچنین  مطالعات نشان می دهد که مصرف 600 تا 1000 میلی گرم مکمل ماهی در روز خشکی ،  سفتی ، درد و تورم مفاصل را کاهش می دهد.

آجیل و دانه ها – بهترین منابع : گردو ، دانه کاج ، پسته و بادام.

میوه ها و سبزیجات – بهترین منابع : میوه های رنگارنگ و سبزیجات. هر چه رنگ میوه یا سبزی تیره تر و یا درخشان تر باشد ، آنتی اکسیدان آن بیشتر است. منابع سرشار از آنتی اکسیدان عبارتند از :

  • زغال اخته ،
  • گیلاس ،
  • اسفناج ،
  • کلم ،
  • کلم بروکلی.

روغن زیتون – بهترین منابع : روغن زیتون فوق العاده با کیفیت بالا از طریق پالایش و پردازش کمتر،   روغن آوکادو و روغن گلرنگو

روغن زیتون برای درمان آرتروز

حبوبات – بهترین منابع : لوبیای قرمز ، لوبیای چیتی و لوبیا پینتو که در میان چهار غذای حاوی آنتی اکسیدان   در رتبه دوم قرار دارند.

غلات کامل – بهترین منابع : غذاهای تهیه شده ازغلات کامل ، آرد کامل گندم ، بلغور جو دوسر ، بلغور ، برنج قهوه ای ، کوینو. بعضی از افراد باید دقت بیشتری در خوردن غلات داشته باشند.  زیرا پروتئین موجود در گندم و سایر دانه ها به نام گلوتن برای برخی افراد ایجاد التهاب می کند.

از خوردن چه سبزیجاتی باید اجتناب کنید؟  

سبزیجاتی مانند بادمجان ، گوجه فرنگی ، فلفل قرمز و سیب زمینی  انرژی زا و کم کالری هستند. اما درکنار این مزایا حاوی سولانین می باشند که  یک ماده شیمیایی و عامل اصلی درد آرتریت است.  برخی از کارشناسان بر این باورند که این سبزیجات حاوی ترکیباتی از مواد مغذی هستند که به مهار آرتریت کمک می کند.

با این حال ، بسیاری از افراد وقتی که از خوردن این سبزیجات اجتناب می کنند ، احساس بهبودی دارند.  به همین علت پزشکان به افراد مبتلا به آرتروز توصیه می کنند که فقط اگر پس از خوردن این مواد غذایی متوجه شوید که درد آرتریت شما از بین می رود ، خوردن آنها ممنوعیت ندارد.  همچنین این سبزیجات را برای چند هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید آیا تفاوت دارد یا خیر.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا