گوژ پشتی را جدی بگیرید!

گوژ پشتی را جدی بگیرید!
گوژ پشتی را جدی بگیرید!

گوژ پشتی را جدی بگیرید!

گرد بودن ستون فقرات در قسمت سینه طبیعی است.اما گاهی این خم بودن بیش از حد طبیعی است که به آن کیفوز می گویند.این بیماری به دلیل ایجاد برجستگی در تنه برای بیمار ناخوشایند است.

بطور طبیعی مهره های اول تا دوازدهم قوسی با زاویه 25 تا 45 درجه دارند که اگر این زاویه به بیش از 50 درجه برسد از مهره ها  غیر طبیعی محسوب می شود.

اگر گوژ پشتی تعدادی از معره ها را درگیر کند شکل به خود گرفته و در صورتی که در یک مهره ایجاد شود < به این شکل در تنه فرد نمایان می شود.

علل

گوژ پشتی علل مختلفی دارد گاهی به علت رشد غیر طبیعی مهره ها همراه با درد و اختلال عصبی است و گاهی به علت عفونت ها و بیماری های التهابی خاص ، شکستگی ها یا تومورها ایجاد می شود که در این مورد درمان مشکل تر است.

مهم ترین عامل موثر در بروز گوژ پشتی وضعیت نامناسب بدن، به خصوص بد نشستن است.در مواردی که علت قوز این موارد باشد انجام چند ورزش ساده و مفید می تواند کمک کننده باشد.

روش های درمانی

اگر بیمار در سن رشد باشد پزشک از قوزبند برای درمان استفاده می کند .معمولا تا زمان اتمام رشد و پایان سن بلوغ استفاده از قوزبند ادامه دارد.

اگر قوس ستون فقرات بیش از 75% باشد باید از روش های جراحی برای درمان کمک گرفت.

پزشک ممکن است هر یک از روش های دیگر را ارائه دهد:

  • دارو: در مواردی که بیمار بر اثر انحراف ستون فقرات و قوز درد داشته باشد داروهای متعددی را می تواند از پزشک دریافت کند.حال ممکن است فردی به دلیل قوز ناشی از عادات بد نشستن و یا رشد غیر طبیعی ساختار مبتلا شده باشد که در صورت مراجعه به پزشک باید او را از مصرف داروهای گیاهی یا مکمل مطلع سازد تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود.
  • قوزبند: این روش برای درمان قوز ناشی از رشد غیر طبیعی استخوان موثر است و برای رفع خمیدگی ناشی از حالت ناصحیح ستون مهره ها استفاده نمی شود. این روش به کنترل درد کمک کرده و روند پیشرفت انحنای ستون مهره ها را متوقف می کند.قوز بند برای صاف نگه داشتن مفصل کمر و ستون مهره ها ، حفظ شانه ها به سمت عقب و کاهش فشار ستون فقرات طراحی شده است و باعث جلوگیری از انجام عمل جراحی می شود.پزشک و پرستار بیمار را برای نحوه استفاده از قوزبند راهنمایی  می کنند.
  • فیزیوتراپی: یکی از مهم ترین روش های درمانی برای قوز کمر ، فیزیوتراپی است که برای قوزهای کمر ناشی از حالت های ناصحیح قرارگیری مفصل کاربرد دارد.روش های فیزیوتراپی برای درمان قوز ناشی از رشد طبیعی استخوان نیز توصیه می شود.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا