آرتریت روماتوئید نوجوانان و کودکان

آرتریت روماتوئید (روماتیسمی) نوجوانان و کودکان (juvenile rheumatoid arthritis-JRA) ممکن است یک مفصل یا چندین مفصل را تحت تاثیر قرار دهد. در بعضی از موارد این بیماری تمام بدن را درگیر می کند و باعث ایجاد تحریک پوست، تب و تورم غدد لنفاوی می شود. 

علائم آرتریت روماتوئید (روماتیسمی) نوجوانان و کودکان چیست؟

  • درد مفصل
  • گرفتگی و سفتی
  • کاهش دامنه حرکتی
  • مفاصل متورم و داغ
  • لنگیدن
  • قرمزی محل درگیر
  • غدد لنفاوی متورم
  • تبهای مکرر

انواع آرتریت روماتوئید نوجوانان و کودکان

سه نوع عمده آرتریت روماتیسمی نوجوانان وجود دارد:

  • آرتریت پاوسی آرتیکیولار (pauciarticular JRA) که حداکثر چهار مفصل را درگیر می سازد.
  • آرتریت پلی آرتیکیولار( polyarticular JRA): که حداقل پنج مفصل را درگیر می کند.
  • آرتریت سیتماتیک (systematic onset JRA): که علاوه بر مفاصل، اندامهای داخلی را نیز درگیر می کند.

هرچه تعداد مفاصل درگیر در بیماری آرتریت روماتیسمی نوجوانان بیشتر باشد، وخامت این بیماری افزایش می یابد.

آرتریت روماتوئید نوجوانان و کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک اطفال با معاینه و بررسی سوابق پزشکی می تواند این عارضه را تشخیص دهد. همچنین ممکن است پزشک آزمایشات مختلفی نظیر آزمایشات زیر را درخواست دهد:

  • آزمایش پروتئین واکنشگر با ماده C (C-reactive protein-CRP): در این آزمایش مقدار پروتئین واکنشگر با ماده C در خون اندازه گیری می شود. CRP ماده ای است که توسط کبد در پاسخ به التهاب تولید می شود.
  • فاکتور روماتوئید (rheumatoid factor-RF): در این آزمایش فاکتور روماتوئید که پروتئینی است که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شود تشخیص داده می شود. فاکتور روماتوئید می تواند به بافتهای سالم حمله کند بنابراین وجود این پروتئین نشان دهنده یک بیماری خود ایمنی همانند آرتریت است.
  • آزمایش آنتی بادی ضد هسته (anti-nuclear antibody-ANA): همانند فاکتور روماتوئید، آنتی بادی ضد هسته، پروتئینی است که در افراد مبتلا به بیماری خودایمنی توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شود. توسط این آزمایش وجود این پروتئین در خون تشخیص داده می شود.
  • عکسبرداری اشعه ایکس یا ام آر آی: با استفاده از این عکس برداریها، احتمال سایر عارضه هائی که می توانند سبب التهاب یا درد مفاصل شوند همانند عفونتها و شکستگیها رد می گردد.

آرتریت روماتوئید نوجوانان و کودکان چگونه درمان می شود؟

روشهای درمانی مختلفی برای مدیریت و به حداقل رساندن اثرات این بیماری وجود دارد. پزشکان معمولاً مجموعه ای از درمانها در جهت کاهش درد و تورم و حفظ تحرک و قدرت مفاصل پیشنهاد می دهند.

درمان داروئی

غالباً داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، همانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای کاهش التهاب و تورم مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتیکه مسکنهای در دسترس و بدون نیاز به نسخه پزشک موثر نباشند ممکن است داروهای مسکن قویتر توسط پزشک تجویز شود. ممکن است استفاده از آسپرین توسط پزشک توصیه شود ولی با توجه به اینکه استفاده از آسپرین در کودکان ممکن است عوارض جانبی داشته باشد به ندرت توسط پزشک تجویز می شود. هرگز بدون مشورت با پزشک نباید از آسپرین بچه استفاده کرد.

داروهای دیگری که تحت عنوان داروهای بیولوژیک شناخته می شوند نیز ممکن است در درمان التهاب و آسیب مفاصل کمک کننده باشند. این داروهای بیولوژیک شامل آباتاسپت(abatacept)، ریتوکسی مب(rituximab)، آناکینرا(anakirna) هستند. این دارهای بیولوژیک با کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن علائم بیماری آرتریت روماتیسمی نوجوانان را کاهش می دهند. با این وجود، عموماً اثرگذاری این داروها چندین ماه به طول می انجامد و با توجه به اثرات جانبی آنها، تنها به صورت کوتاه مدت تجویز می شوند. در برخی موارد، برای کاهش التهاب مفاصل در کودکان مبتلا به JAR از داروی متوترکسیت (methotrexate) استفاده می شود.

در موارد شدید این بیماری ممکن است از عمل جراحی برای جایگزینی مفاصل استفاده شود. همچنین ممکن است به منظور کاهش التهاب مفاصل، مایعات را از بافتها خارج نمایند.

اصلاح سبک و روش زندگی

ورزش و داشتن رژیم غذایی سالم برای همه مفید است ولی برای کودکان و نوجوانان میتلا به JAR بسیار ضروری و سودبخش است. در صورت عادت دادن کودکان و نوجوانان به دنبال کردن روشهای زیر در زندگی، مقابله با بیماری آسانتر و خطر عوارض آن کاهش می یابد:

خوب غذا خوردن

تغییرات وزن  بدن در کودکان و نوجوانان مبتلا به JRA شایع است. داروهای مورد استفاده در درمان این بیماری ممکن است اشتهای آنها و در نتیجه وزن را افزایش یا کاهش دهند. در چنین مواردی یک رژیم سالم با کالری متعادل می تواند در حفظ وزن مناسب در کودکان و نوجوانان کمک کننده باشد. در صورتیکه ابتلا به این بیماری منجر به افزایش یا کاهش وزن شود باید با پزشک معالج مشورت گردد.

ورزش منظم

تمرینات ورزشی حداقل سه بار در هفته می تواند نقش موثری در تقویت عضلات و بهبود انعطاف پذیری مفاصل و مقابله با این بیماری و مدیریت آن در طولانی مدت داشته باشد. بهترین تمرینات ورزشی در این مورد، تمرینات ورزشی با شدت ضربات پائین، همانند راه رفتن و شنا کردن هستند. به هرحال، قبل از شروع هر نوع ورزش توسط مبتلایان به این بیماری، باید با پزشک معالج در این رابطه مشورت کرد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپ می تواند کودکان و نوجوانان را تشویق به انجام منظم تمرینات ورزشی نماید و حتی تمرینات مناسب را با توجه به شزایط خاص بیماریشان پیشنهاد دهد. فیزیوتراپ ممکن است تمرینات ورزشی خاصیرا در جهت تقویت و برگشت انعطاف پذیری مفاصل دردناگ و گرفته پیشنهاد دهد.

 

عوارض ناشی از آرتریت روماتوئید نوجوانان و کودکان چیست؟

در صورتیکه JRA درمان نشود خود می تواند منجر به عوارض دیگری هماند عوارض زیر گردد:

  • کم خونی
  • عود کردن درد به صورت طولانی مدت
  • تخریب مفصل یا مفاصل
  • جلوگیری از رشد کامل
  • اندامهای ناهماهنگ
  • تغییرات بینائی
  • تورم در اطراف قلب

 

آینده کودکان و نوجوانان مبتلا به آرتریت روماتوئید چگونه است؟

کودکان و نوجوانان مبتلا به JRA خفیف تا متوسط معمولاً بدون عوارض دیگر می توانند درمان شوند. با این وجود این بیماری، یک بیماری بلند مدت است که گاهی اوقات می تواند شدت بگیرد و انتظار گرفتگی و درد مفاصل در  کودکان و نوجوانان مبتلا  در این مواقع وجود دارد.

متاسفانه درصورتیکه این بیماری پیشرفته شود احتمال بهبود و تخفیف آن بسیار کاهش می یابد. به همین دلیل است که تشخیص و درمان به موقع و سریع این بیماری بسیار مهم است. درمان سریع و به موقه می تواند از تشدید آرتریت و گشترش آن به دیگر مفاصل پیشگیری نماید.

نگارنده: زری هاشمی

منبع: healthline

لینک منبع:http://www.healthline.com/health/juvenile-rheumatoid-arthritis#Overview1

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا