آسیب ها ودردهای شایع مفصلی

آسیب ها ودردهای شایع مفصلی
آسیب ها ودردهای شایع مفصلی انواع مختلفی دارد که درمقاله زیربا برخی ازاین آسیب ها آشنا می شوید:

رگ به رگ شدن و پیج خوردن پا: اگرفردی فعال هستید باید با رگ به رگ شدن و پیچ خوردن آشنا باشید. این آسیب ها معمولاً شامل ورم و التهاب بعد از کشش و یا پاره شدن عضلات، رباط ها و تاندون است. مچ پا، زانو و مچ دست معمولاً رگ به رگ می شود و ممکن است موجب کبودی نیزبشود.
پیچ خوردگی اغلب شامل پاها، کشاله ران یا پشت را مبتلا می کند و ممکن است موجب اسپاسم عضلانی بشود. اکثررگ به رگ شدگی و پیچ حورگی ها با درمان های خانگی مانند مراقبت ازعضو صدمه دیده، استراحت، کمپرس یخ و بالا کرفتن عضو آسیب دیده و مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن درمان می شوند.
اگربا موارد زیرمواجه شدید به پزشک مراجعه کنید:
• درد شدید باشد و یا بدتربشود.
• نتوانید عضوآسیب دیده را حرکت دهید و یا روی پای خود بایستید
• عضوآسیب دیده دچاربی حسی، سوزن سوزن شدن و یا تغییر رنگ شود.

گردن درد: درد گردن به ندرت اتفاق می افتد اما فشار گردن بسیار رایج است زیرا گردن نسبت به بقیه ستون فقرات تکیه گاه کمتری دارد. درد و ناراحتی ممکن است به علت پوزیشن بد و یا وضعیت نامناسب گردن در خواب ایجاد شود و پس ازچند روز نیزبهبود پیدا کند.
تنش و استرس نیز می تواند درد گردن را تشدید کند. گاهی اوقات مشکل جدی تر است و درد برای چند روز همچنان ادامه دارد دراینصورت برای بررسی ورم مفاصل، آسیب یا مشکلات عصبی لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

تصویر مرتبط
گردن درد می تواند باعث درد ارجاعی به دیگر قسمت های بدن مانند شانه ها بشود. درمان بستگی به علت دارد و می توانید از مسکن ها و پماد های موضعی ضد تورم استفاده کنید. همچنین تغییروضعیت و ورزش برای تقویت عضلات گردن مؤثراست.

کمردرد: با توجه به تحقیقات انجام شده درمورد آرتروز کمر، ازهر 4 از 5 نفر یکنفردرطول عمرخود ممکن است به کمردرد مبتلا شود. درد کمرمی تواند کوتاه و متناوب و یا طولانی و ثابت باشد و ممکن است قسمت پایین، وسط و یا قسمت فوقانی کمر را تحت تاثیر قراردهد و یا ممکن است به علت پیچ خوردگی ساده عضلات و یا فشار ایجاد شود.
علل زیر ممکن است باعث بروزدرد کمرشود:
• اضافه وزن
• آسیب ها مانند بلند کردن اشیاء با روش نادرست
• بیماریها مانند آرتریت یا سرطانی که کمر و ستون فقرات را مبتلا می کند
• آسیب های نخاعی که بر روی عصب فشارمی آورند مانند سیاتیک و یا دیسک کمر.
کمر درد استرسی یا ناشی از فشار اغلب بخودی خود درمان می شود. درمان های دیگر شامل مصرف داروهای مسکن، شل کننده های عضلانی، ورزش، گرما و سرما درمانی و فیزیوتراپی است.

شانه منجمد (یخزدگی شانه): این بیماری می تواند موجب سفتی و درد شدید درشانه بشود و اگر شبها روی دست مبتلا بخوابید یماری تشدید می شود. علت یخزدگی شانه مشخص نیست اما ممکن است به علت یک آسیب، جراحی، یا بیماری مانند دیابت، بیماری های قلبی یا سکته مغزی اتفاق بیفتد. بانوان بیشتر در معرض ابتلا به شانه منجمد هستند.
دراین بیماری دامنه حرکات بازو بتدریج کاهش می یابد به طوری که انجام کارهای روزمره وساده مثل لباس پوشیدن و یا شانه زدن موها کاری غیر ممکن می شود. درد و سفتی ممکن است برای ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد و مانع حرکات دست بشود.
انجام فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی می توانید دامنه حرکات را بهبود بخشد. اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است 2-3 سال طول بکشد تا شانه دوباره به حالت اولیه خود برگردد.

تصویر مرتبط

التهاب تاندون و بورسیت: علائم این بیماری ها عبارت است از حساسیت به لمس و تورم اطراف یک عضله یا استخوان.
شایع ترین قسمت هایی که درگیرالتهاب تاندون و بورسیت می شوند عبارند از:
• زانو
• شانه
• مفصل ران
• آرنج

حرکات تکراری، استفاده زیاد ازمفصل و صدمه می تواند باعث التهاب شود. مراقبت، استراحت، کمپرس یخ و بالا قراردادن عضو آسیب دیده و درمان های خانگی خانه ازجمله مصرف مسکن ها مانند پاراستامول درمان را تسریع خواهد کرد. اگر نشانه های بیماری پس از 2 هفته کاهش نیافت و یا بدتر شد به پزشک مراجعه فرمایید.

آرتروز: اصطلاح «آرتریت» به یک گروه کامل از بیماری های بافت همبند که موجب درد مفاصل است اطلاق می شود. این بیماریها عبارتند از استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان و نقرس. علائم ممکن است گاه بگاه بروزکند و شامل تورم، درد، سفتی و محدودیت حرکات است که به علت التهاب بوجود آمده توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود.
آرتریت معمولاً قابل درمان نیست، اما می توان با استفاده از داروهای NSAID، استروئیدها یا مسدود کننده های عصبی شدت بیماری را کاهش داد. گاهی برنامه های ورزشی وکشش عضلات به تسکین بیماری کمک می کند. برای آگاهی ازدرمان مناسب می توانید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سیاتیک: سیاتیک به درد ناشی از التهاب و یا فشردگی عصب سیاتیک اشاره دارد. این عصب طولانی ترین عصب بدن است که از لگن تا انگشتان پا ادامه دارد. درد سیاتیک ممکن است خفیف باشد یا درد تیرکشنده همراه با ضعف، سوزن سوزن شدن و یا سوزش در پشت، باسن یا پا باشد. نشستن و یا ایستادن برای فرد مبتلا آزاردهنده است و عطسه یا سرفه می تواند درد را بدتر کند.
علت بروزاین درد معمولاً فشار وارده بر عصب می باشد و ممکن است درعرض چند هفته با استراحت و ورزش ملایم ازبین برود. برای تأیید تشخیص بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید و درصورتیکه متوجه از دست دادن حس در پاها و یا باسن خود شدید و یا اگر کنترل مثانه و یا روده خود را از دست دادید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تصویر مرتبط

درد عصب: درد عصب یا نوروپاتی محیطی براثربیماری هایی مانند کم کاری غده تیروئید، بیماری مزمن کلیوی و دیابت کنترل نشده ایجاد می شود. علائم آن شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف و درد می باشد. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده در معرض آسیب های عصبی در پاها، دست ها، بازوها و پاهای خود هستند.
زونا، ناشی از ویروسی است که باعث ایجاد آبله مرغان می شود و می تواند باعث درد مداوم به نام نورالژی بشود. درمان بستگی به علت آن دارد.

سندرم تونل کارپ: این یک بیماری شایع است که به علت فشرده شدن اعصاب دست ایجاد می شود و باعث خواب رفتگی، درد و ضعف درانگشت شست می شود.
سایرعوامل خطر عبارتند از:
• بارداری
• آسیب مچ دست
• سابقه خانوادگی
• کارهای تکراری و شدید و یا استفاده بیش از حد ازدست
• بیماری ها مانند دیابت یا آرتریت روماتوئید
سندرم تونل مچ دست ممکن است به خودی خود بهبود یابد. درغیراین صورت درمان شامل استراحت، دارو، بریس مچ دست و در برخی موارد عمل جراحی است. یوگا و یا فیزیوتراپی ممکن است به بهبود این سندرم کمک کنند.

تصویر مرتبط

درد و تورم پا: درد پا می تواند به علل بسیاری از جمله آسیب، پینه، نقرس و بیماری هایی مانند دیابت ایجاد شود. دراینصورت پاهای خود را بالا قرارداده و استراحت کنید. قراردادن کمپرس سرد به مدت 15- 20 دقیقه می تواند درد پا را کاهش دهد.
اگر زیاد روی پای خود می ایستد ممکن است ازراهکارهای زیراستفاده کنید:
• جوراب واریس
• کفش مناسب و جادار
• نشستن واستراحت کردن درفواصل منظم

اگر اضافه وزن دارید و یا کف پاهایتان صاف است و یا قوس رو به بالا دارد ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماریی به نام التهاب غلاف کف پا باشید که باعث درد پاشنه می شود.
استراحت، تمرینات کششی و مصرف مسکن می تواند درد را کاهش دهد. اگر درد پای شما شدید شد، به پزشک مراجعه کنید.

منبع:  http://www.webmd.boots.com/

مترجم و نگارنده:  مینو شفیعی

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا