آیا مفصل ساکروایلیاک باعث کمردرد می شود؟

اگر از صندلی بلند می شوید و در پائین پشت، کمر، احساس درد می کنید؛ ممکن است این درد ناشی از مفصل ساکروایلیاک (sacroiliac) باشد. اجازه ندهید که این درد مانع از انجام کارهای روزانه شما شود. حتماً برای رهایی از این درد به دنبال برنامه مناسب درمانی باشید.

مفصل ساکروایلیاک چیست؟

دو مفصل ساکروایلیاک در ناحیه پائین پشت وجود دارند که هر کدام در یک طرف ستون فقرات واقع است. کار اصلی این مفاصل تحمل وزن بالا تنه در حین ایستادن، راه رفتن و انتقال این وزن به پاها است.

درد مفصل ساکروایلیاک چگونه است؟

درد مفصل ساکروایلیاک یک درد مبهم و شدید است. این درد در مفصل ساکرولیاک شروع می شود و به باسن، رانها، کشاله ران یا بالای پشت منتقل می شود.

شروع درد ساکروایلیاک

گاهی اوقات ایستادن ممتد باعث شروع این درد می شود و در بسیاری از مواقع شما این درد را تنها در یک طرف احساس می کنید. ممکن است این درد در صبح شدیدتر و در طی روز بهتر شود.

این درد بیشتر از آنچه که شما تصور کنید شایع است. در حدود 15 تا 30 درصد از افرادی که چنین دردهایی تجربه می کنند در مفصل ساکروایلیاک دچار مشکل هستند.

چرا این درد بوجود می آید؟

این درد زمانی شروع می شود که مفصل ساکروایلیاک ملتهب شده باشد. دلایل متعددی برای التهاب این مفصل وجود دارد. ممکن است این مفصل در طی ورزش یا زمین خوردن دچار آسیب شود. همچنین ممکن است انجام فعالیتهایی نظیر آهسته دویدن، باعث ایجاد  ضربات مرتب به این مفصل شود. اگر راه رفتن شما توام با قدمهای ناهماهنگ است به دلیل اینکه یکی از پاها بلندتر از دیگری است، ممکن است مسبب آن درد مفصل ساکروایلیاک باشد.

گاهی اوقات صدمه به مفصل ساکروایلیاک زمانی شروع می شود که رباطهای ارتباط دهنده دو مفصل ساکروایلیاک آسیب می بینند. این امر سبب حرکت مفصل به صورت غیرعادی می شود.

آرتریت نیز ممکن است سبب این مشکل گردد. نوعی از آرتریت که ستون فقرات را درگیر می کند، اسپاندیلیت آنکیلوزان (ankyolosing spondylitis)، می تواند سبب آسیب مفصل ساکروایلیاک شود. همچنین با بالا رفتن سن و در اثر تخریب تدریجی غضروف روی مفصل ساکروایلیاک نیز منجر به درد این مفصل می شود.

همچنین ممکن است در صورت باردار بودن نیز درد این مفصل شروع شود. در دوران بارداری بدن هورمونهایی تولید می کند که سبب شل شدن مفاصل می شود و در نتیجه مفاصل بیشتر حرکت می کنند که باعث تغییراتی در نحوه حرکت مفاصل می شوند.

مفصل ساکروایلیاک

چگونه می توان از درد مفصل ساکروایلیاک رهایی یافت؟

در درمان این مفصل روشهای مختلفی وجود دارد. ممکن است پزشک بسیاری از ورزشهایی که باعث التهاب مفصلتان شود را منع کند. همچنین ممکن است برخی مسکنها را تجویز کند.

همچنین می توان از روشهای زیر در بهبود درد بهره جست:

فیزیوتراپی

تمرینات فیزیوتراپی برای مفصل ساکروایلیاک، قدرت عضلات این ناحیه را افزایش داده و میزان انعطاف پذیری را بهبود می دهند. همچنین با استفاده از فیزیوتراپی، عاداتی که در هنگام احساس درد دارید همانند لنگیدن یا متمایل شدن به یک طرف، تصحیح می شود. درمانگر شما ممکن است از اولتراسوند، گرما درمانی و سرما درمانی، ماساژ و کشش در فیزیوتراپی مفصل ساکروایلیاک استفاده کند.

تزریقات

ممکن است به منظور کاهش التهاب در مفصل از تزریق کورتیزون استفاده شود. اگر تزریق کورتیزون کمک کننده نباشد، ممکن است پزشک اعصاب اطراف ناحیه مفصل ساکروایلیاک را بی حس نماید.

همچنین پزشکتان ممکن است محلولی از ترکیبات خنثی، نظیر محلول نمکی و همچنین داروهای بی حسی به داخل مفصل تزریق کند. این روش درمانی، پرولوتراپی (prolotherapy) نامیده می شود. در صورتیکه دلیل درد مفصل ساکروایلیاک بواسطه شل شدن رباطها باشد، این روش به سفت کردن این رباطها کمک می کند.

درمان چیروپرکتیک (chiropractic)

در چیروپرکتیک، درمانگر از روشهایی برای حرکت دادن عضلات و مفاصل به منظور کاهش درد، استفاده می کند.

درمان عصب

ممکن است پزشک با استفاده از آسیب به عصبی که سیگنالهای درد را از مفصل ساکرولیاک به مغز می فرستد باعث از بین رفتن این درد شود. همچنین ممکن است با استفاده از تزریق، این عصب را منجمد کند البته این روش چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

اگر درد مفصل ساکروایلیاک کاهش نیافت؟

با استفاده از این درمانها معمولاً التهابات و درد در مفصل ساکروایلیاک کاهش می یابد. اما در موارد نادر، در صورتیکه هیچ کدام از این درمانها موثر نبود؛ پزشک ممکن است عمل جراحی را پیشنهاد دهد. در عمل جراحی فیوژن مفصل ساکرولیک، جراح با استفاده از پینها و ایمپلنت هایی استخوانهای نزدیک مفصل را به هم متصل می کند.

 

نگارنده: زری هاشمی

منبع: WebMD

لینک منبع:   http://www.webmd.com/back-pain/si-joint-back-pain

 

درمان بی خوابی

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا مفصل ساکروایلیاک باعث کمردرد می شود؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا