انواع آرتروز شانه را بشناسید! (بخش اول)

Image result for ‫آرتروز شانه‬‎

انواع آرتروز شانه را بشناسید! (بخش اول)

شانه های شما در جایی واقع شده اند که محل بیشترین حرکات بدن یعنی دست های شما است.  از آنجا که مفاصل شانه تحرک بسیار زیادی دارند، بیش تر از سایر مفاصل دچار ساییدگی می شوند.  و به همین دلیل ممکن است گرفتار مشکلات زیادی بشوند.

آرتریت شانه یکی از بیماری های دردناکی است که  مفصل های شانه را درگیر می کند .

آرتروز نه تنها به عضلات و تاندون های شما آسیب می زند، بلکه به مفاصل و رباط ها نیز صدمه واد می کند.

آرتریت شانه به طور کلی علائمی مانند درد مفاصل و محدودیت حرکت را ایجاد می کند .  برخی از اشکال آرتریت و بیماری های مرتبط با آن  بر مفاصل ، عضلات و یا استخوان ها تأثیر می گذارند و می توانند مشکلاتی  مانند درد ، سفتی و تورم در شانه ها ایجاد کنند.

آکادمی پزشکان ارتوپدی آمریکایی (AAOS) چندین فرم مشخص آرتریت شانه را شناسایی کرده است.  که در این مقاله شما را با برخی از آنها و بیماری های مرتبط آشنا می کنیم.

آرتریت روماتوئید

Image result for ‫آرتروز شانه‬‎

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن مفصلی است که زمانی که سیستم ایمنی بدن  که معمولاً از ما در مقابل عفونت ها محافظت می کند ، به صورت اشتباهی  به سینوویوم حمله می کند ، بروز می کند.    سینوویوم غشای نازکی است که مفاصل را می پوشاند .

نتیجه  حمله سیستم ایمنی بدن به سینوویوم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آسیب به مفاصل ،
  • درد ،
  • تورم ،
  • التهاب ،
  • از دست دادن عملکرد ،
  • معلولیت .

درگیری مفصلی آرتریت روماتوئید متقارن است .  یعنی این که  اگر یک شانه دچار آرتریت بشود، به احتمال زیاد شانه دیگر نیز درگیر این بیماری خواهد شد.

اگر شما هم گرفتار آرتریت روماتوئید باشید ، ممکن است هر دو شانه شما دردناک باشند.

همچنین ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید :

  • حساسیت و گرما در مفاصل ،
  • احساس سفتی در شانه ها به ویژه در صبح ها ،
  • گره های آرتروز که زیر پوست شانه ها یا دست های شما قرار می گیرند ،
  • خستگی ،
  • کاهش وزن ،
  • تب .

آرتریت روماتوئید بر روی پوشش مفصلی تأثیر می گذارد و همچنین می تواند باعث ورم مفصلی بشود. تورم مفاصل می تواند با گذشت زمان موجب فرسایش و ساییدگی استخوان های شانه و ناهنجاری شانه ها شود .

استئوآرتریت

Image result for ‫استئوآرتریت شانه‬‎

استئوآرتریت (OA) فرم کلاسیک آرتروز است که همراه با ساییدگی و پارگی می باشد .  استئوآرتریت می تواند بر روی شانه ها و همچنین مفاصل دیگر مانند زانوها ، دست ها و مفاصل لگن تأاثیر بگذارد.  احتمال ابتلای  افراد مسن  بالای 50 سال  به استئوآرتریت بیشتر از سایرین می باشد.

استئوآرتریت (OA) شکل چالش برانگیز از آرتروز است که شایع تر از انواع دیگر می باشد و ترکیبی از درد، حساسیت و سفتی مفاصل است.

استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت و یک بیماری مزمن است که به علت  از بین رفتن غضروفی  که در انتهای استخوان قرار دارد ، ایجاد می شود.

از بین رفتن غضروف در این بیماری باعث می شود استخوان ها با یکدیگر تماس پیدا کنند و به هم ساییده می شوند .  در نتیجه این سایش باعث ایجاد سختی ، درد و از دست دادن حرکت در مفصل می شود.  در این وضعیت خارها و برآمدگی های استخوانی می توانند در اطراف مفصل رشد کنند .  استئوآرتریت در شانه اغلب پس از آسیب ها دیده می شود.

آرتریت نوجوانان  

Image result for ‫استئوآرتریت شانه‬‎

آرتریت نوجوانان اصطلاح مورد استفاده برای  آرتریت است هنگامی که قبل از سن 16 سالگی شروع می شود.

انواع مختلفی از آرتریت نوجوانان وجود دارد که می تواند باعث درد ، تورم و تخریب بالقوه مفاصل شانه ها بشود.

آرتروز پس از ضربه

Related image

اگر دچار ضربه  شده باشید ،  ممکن است به یک نوع آرتریت به نام آرتریت پس از ضربه (PA) مبتلا بشوید.  از آنجایی که آسیب های شانه معمولاً ناشی از شکستگی مفصل شانه می باشد ، آسیب های شكستگی شانه  در نهایت به آرتریت پس از ضربه (PA)  می انجامد.

جراحات ورزشی و سایر حوادث نیز می تواند این وضعیت را ایجاد کند.    آرتریت پس از ضربه در شانه ها می تواند باعث ایجاد مایع در مفصل شانه ، درد و همچنین تورم شود.

بیماری نکروز آواسکولار

Image result for ‫استئوآرتریت شانه‬‎

نکروز آواسکولار یک نوع بیماری است که مانع رسیدن خون به استخوان می شود.

این بیماری وضعیتی می تواند به علت تخریب بافت مفصلی در شانه به آرتریت شانه منجر شود . این بیماری موجب می شود که خون به استخوان نرسد.   در نتیجه منجر به مرگ سلول های استخوانی  می گردد.

بیماری نکروز آواسکولار می تواند به علت اختلالات مفصلی و شکستگی استخوان رخ دهد . همچنین می تواند در نتیجه مصرف استروئید ها در دوزهای بالا و نوشیدن بیش از حد الکل بروز کند.

بیماری نکروز آواسکولار یک بیماری پیش رونده است ، به طوری که در طول زمان بدتر می شود.  این بیماری ممکن است به تدریج از یک بیماری بدون علامت به درد کمر تبدیل شود و در نهایت درد شدیدی ایجاد می کند.

محقق و مترجم : منو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع 

[toggle title=”کلینیک فوق تخصصی شایگان مهر” state=”open” ]

درمان های غیر جراحی درد و بازتوانی مشکلات حرکتی و مفصلی 

کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر تنها مرکز توانبخشی ایران و یا تهران نیست!

ما تلاش میکنیم کمی متفاوت باشیم, علمی تر کار می کنیم و کادر قوی تری داریم.

کلینیک شایگان مهر را یکبار امتحان کنید.

تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)


چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا