با تغذیه مناسب تمرکز و حافظه خود را افزایش دهید!

با تغذیه مناسب تمرکز و حافظه خود را افزایش دهید!

با تغذیه مناسب تمرکز و حافظه مغز خود را افزایش دهید!

آیا می دانید تغذیه مناسب بر روزی عملکرد مغزتان چه تأثیری دارد؟ آنچه که ما می خوریم بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهد.  مواد مغذی مورد مصرف ما به خصوص در مغز برای افزایش تمرکز و حافظه مهم هستند.

ببینید بدن ما تنش را دوست ندارد.  هنگامی که استرس داریم ، بدن ما سیتوکین های التهابی را آزاد می کند.

این مواد شیمیایی ، سیستم ایمنی بدن را از بین می برد و با ایجاد التهاب در برابر استرس مقاومت می کند.  التهاب باعث محافظت از ما در برابر بیماری ها می شود. مثلاً هنگامی که دست تان را می برید این التهاب بریدگی بدن شما را ترمیم می کند.  التهاب مزمن به بیماری های خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروز ، اضطراب ، فشار خون بالا و موارد دیگر مرتبط است.

اما همه اینها چه ربطی به غذا خوردن ما دارد؟ روده ما به حفظ پاسخ های ایمنی و التهاب بدن ما کمک می کند. علاوه بر این ، هورمون های روده ای که به مغز وارد می شوند و یا در مغز تولید می شوند ، توانایی شناختی را تحت تأثیر قرار می دهند. از جمله درک و پردازش اطلاعات جدید ، تمرکز بر روی انجام وظایف و احساس سیر شدن.

علاوه بر این ، تغذیه مناسب حاوی آنتی اکسیدان ها ، چربی های خوب ، ویتامین ها و مواد معدنی است.  و انرژی لازم برای  کمک به محافظت در برابر بیماری های مغز را فراهم می کند. بنابراین هنگامی که ما بر روی مصرف غذاهای مغذی که هم به نفع روده و هم به نفع مغز است تمرکز می کنیم ، در واقع به ذهن و بدن خود کمک می کنیم.

 

15 تا از بهترین مواد غذایی برای مغز

بهترین مواد غذایی برای مغز

البته برخی از غذاها برای مغز شما بهتر است. من 15 غذای مغزی را که خوردن آنها برای ذهن و بدن مفید است گرد آورده ام. با ترکیبی از میوه ها ، سبزیجات ، روغن و حتی شکلات  بله ، شکلات!

 

 

1-آووکادو

آووکادو به بهبود حافظه و تمرکز کمک می کند.

 

این میوه یکی از بهترین و سالم ترین میوه ها است.  مصرف این میوه سطح قند خون شما را ثابت نگه داشته و پوست شما را درخشان می کند. آوکادو چون حاوی ویتامین K و فولات می باشد ، از لخته شدن خون در مغز (محافظت در برابر سکته مغزی) جلوگیری می کند. همچنین به بهبود عملکرد شناختی ، به خصوص حافظه و تمرکز کمک می کند.

 

2-چغندر

چغندر التهاب را کاهش می دهد. چغندر سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از بدن شما در مقابل سرطان محافظت می کنند. نیترات های طبیعی موجود در چغندر جریان خون را به مغز افزایش می دهند و به عملکرد ذهنی کمک می کنند. علاوه بر این، در طول تمرینات سخت ، به افزایش سطح انرژی و عملکرد مغز کمک می کنند.

 

3-بلوبری

بلوبری میوه ای است که مزایای سلامتی زیادی  در رژیم غذایی دارد. بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان از جمله ویتامین C و ویتامین K و فیبر است. به دلیل سطح بالایی از اسید گالیک ، به ویژه در حفاظت از مغز ما در مقابل زوال عقل و استرس بسیار مفید است.

 

4-آبگوشت

خوردن ابگوشت باعث بهبود حافظه شود.

آبگوشت غذای مناسبی  برای روده است و مغز شما را بهبود می بخشد. این غذای سنتی در تقویت سیستم ایمنی بدن ، بهبود روده کوچک ، بهبود سلامت مفاصل و بهبود آلرژی های غذایی مؤثر است.

سطح بالای کلاژن در آبگوشت کمک می کند تا التهاب روده را کاهش دهد و اسیدهای آمینه مانند پرولین و گلیسین را حفظ می کند. تا سیستم ایمنی بدن شما به درستی عمل کند و باعث بهبود حافظه شود.

 

5-کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از بهترین مواد مغذی است. با توجه به دارا بودن سطوح بالایی از ویتامین K و کولین، به حفظ حافظه شما کمک می کند.

 

6-کرفس

کرفس یک سبزی کم کالری است که فواید  بسیاری دارد.  سطح بالای آنتی اکسیدان ها و پلی ساکارید های موجود در کرفس به عنوان ضد التهابی طبیعی عمل می کنند. و می توانند به کاهش علائم مربوط به التهاب ، مانند درد مفاصل و سندرم روده تحریک پذیر کمک کنند.

 

7-روغن نارگیل

روغن نارگیل به تقویت حافظه کمک می کند.

روغن نارگیل،  یک روغن همه کاره است.  روغن نارگیل به عنوان یک ضد التهابی طبیعی ، سلول های مسئول التهاب را سرکوب می کند.  روغن نارگیل به تقویت حافظه و از بین بردن باکتری های بد روده کمک می کند.

 

8-شکلات تیره

شکلات تیره واقعاً می تواند برای شما مفید باشد! شکلات از فلاونول ها که دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی می باشد ، ساخته شده است.  شکلات سیاه به کاهش فشار خون و بهبود جریان خون به مغز و قلب کمک می کند.

 

9-زرده تخم مرغ

تخم مرغ می تواند شما را شاد کند.

زرده تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی کولین است که به رشد مغز جنین در زنان باردار کمک می کند. این ماده همچنین باعث تولید بتان ، ماده  شیمیایی که هورمون شادی را تولید می کند ، می شود.  درست است! تخم مرغ می تواند شما را شاد کند.

اگر به دلیل بالا بودن کلسترول تخم مرغ آن را مصرف نمی کنید ، خبر خوب را بشنوید.  مطالعات نشان می دهد که تغذیه مناسب با تخم مرغ بر میزان کلسترول بالای افراد سالم تأثیری نداشته و در واقع باعث افزایش سطح کلسترول خوب می شود.

همچنین تخم مرغ یکی از ارزان ترین منابع موجود پروتئین می باشد.

 

10روغن زیتون  ویرجین

روغن زیتون واقعی غذای مغز است. آنتی اکسیدان های قدرتمند شناخته شده به نام پلی فنول ها در روغن زیتون یافت می شوند.  این ماده مغذی نه تنها به بهبود یادگیری و حافظه کمک می کند. بلکه با وجود  ADDL ها ، پروتئین هایی که برای مغز سمی هستند و به بروز بیماری آلزایمر کمک می کنند ، مبارزه می کند.

همانطور که روغن زیتون فوق العاده عالی است ، به یاد داشته باشید که گزینه مناسبی برای پخت و پز نیست. زیرا در دمای بالا شروع به تجزیه می کند.

 

11-سبزیجات با برگ سبز

سبزیجات دارای برگ سبز از زوال زودرس عقل پیشگیری می کند.

در تحقیقات اخیر مشخص شده که سبزیجات دارای برگ سبز از قبیل کاهو ، اسفناج  ، جعفری و غیره از زوال زودرس عقل پیشگیری می کند.

این مطالعه عادت های غذایی و توانایی ذهنی بیش از 950 بزرگسال سالمند را به طور متوسط ​​در پنج سال ارزیابی می کند. بزرگسالانی که در یک رژیم غذایی با تغذیه مناسب سبزیجات دارای برگ سبز را یک یا دو بار در روز می خورند ،  نسبت به کسانی که سبزیجات مصرف نمی کنند ، کمتر و دیرتر به دمانس مبتلا می شوند.  حتی زمانی که عواملی مانند سن ، تحصیلات و سابقه خانوادگی دمانس داشته باشند.

سبزیجات برگ سبز دارای ویتامین های A و K می باشند. که به مبارزه با التهاب کمک می کند و استخوان ها را قوی می کند.

 

12-رزماری

ما پیش از این هم می دانستیم که رزماری دارای مزایای بسیاری است. اما آیا می دانید که این گیاه دارای خواص دارویی هم می باشد؟  اسید کارنوزیک ، یکی از مواد اصلی در رزماری ، به حفاظت از مغز کمک می کند تا به بیماری دچار نشود. این کار را با محافظت از مغز در برابر رادیکال های آزاد شیمیایی ، که به بیماری های عصبی ، آلزایمر ، سکته مغزی و پیر شدن طبیعی در مغز مرتبط است ، انجام می دهد.

همچنین به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی ، به بینایی چشم کمک می کند.

 

13-ماهی سالمون یا ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا یکی از مغذی ترین غذا ها برای مغز است!

اگر غذاهای دریایی را دوست دارید ، حتماً هیجان زده می شوید اگر بدانید ماهی قزل آلا یکی از مغذی ترین غذا ها برای مغز است! این ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که با مه گرفتگی مغز مقابله می کند. و حافظه شما را بهبود می بخشد.

اگر بچه دارید ،  آنها را با ماهی آزاد تغذیه کنید. و از این طریق و با تغذیه مناسب به بهبود تمرکز آنها کمک کنید.  این ADHD  همان اسید چربی است  که می تواند به جلوگیری از سرطان و از بین بردن تومورها کمک کند.

لطفا توجه داشته باشید که این مزایا مربوط به ماهی قزل آلا وحشی است .  ماهی های پرورشی ممکن است سرشار از جیوه و سموم باشد.

 

14-زردچوبه

دیگر وقت آن است که یک ادویه ساده با مزایای سلامتی شگفت انگیز را به شما معرفی کنیم.  البته همه شما این ادویه را می شناسید. زردچوبه ، از زمان های گذشته برای خواص درمانی آن مورد استفاده قرار گرفته است. با تشکر از کورکومین ، یک ترکیب شیمیایی در زردچوبه ، این ادویه واقعاً یکی از قوی ترین و طبیعی ترین مواد ضد التهاب است.

زردچوبه همچنین باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان و حفظ سیستم ایمنی بدن می شود.  در عین حال با بهبود اکسیژن رسانی به مغز ، سطح هوشیاری شما را افزایش می دهد. و همچنین  توانایی پردازش اطلاعات را افزایش می دهد.   روز خود را با یک غذای مغزی مانند تخم مرغ و زردچوبه شروع کنید.

 

15-گردو

ویتامین E موجود در گردو به کاهش آلزایمر کمک می کند.

به نظر می رسد که خوردن گردو به تنهایی جای خوردن آجیل را پر می کند.  خوردن فقط چند عدد گردو در  روز می تواند سلامت شناختی شما را بهبود بخشد.  مصرف گردو سطوح بالای آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی و سلامت روانی را افزایش می دهد. ویتامین E  موجود در گردو نیز می تواند به کاهش آلزایمر کمک کند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع برای مطالعه بیشتر

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا