تمرینات فیزیوتراپی(نشت ادرار بزرگسالان به هنگام راه رفتن)

نشت ادرار بزرگسالان به هنگام راه رفتن
نشت ادرار بزرگسالان به هنگام راه رفتن

نشت ادرار در هنگام انجام فعالیت های روزانه و راه رفتن میتواند خجالت آور باشد. این مشکل بسیاری از مبتلایان را از رفتن به مکان هایی که حمام یا دستشویی ندارد منصرف میکند. و ممکن است آن ها را از انجام فعالیت های روزانه باز دارد.

اما باید بدانید در هر مرحله از این پروسه که باشید می توانید با مراجعه به متخصصین فیزیوتراپ و انجام روش ها و درمان های فیزیوتراپی کنترل آن را در بسیاری از موارد به دست گرفته و به شیوه ای نرمال به انجام فعالیت روزمره بپردازید.

نشت ادرار به هنگام راه رفتن :

تمرینات فیزیوتراپی(نشت ادرار بزرگسالان به هنگام راه رفتن)
تمرینات فیزیوتراپی(نشت ادرار بزرگسالان به هنگام راه رفتن)

نشت ادرار به هنگام راه رفتن،بی اختیاری استرس نامیده شود و زمانی اتفاق می افتد که شما قادر به کنترل مقدار کمی از ادرار در مثانه ی خود نباشید. بیشتر مبتلایان زمان انجام فعالیت های روزانه نظیر (عطسه،خنده و راه رفتن) دچار نشت ادرار میشوند. به صورت عادی ، ادرار در مثانه در 2 عضله ی مختلف ذخیره شده و سیستم عصبی و فرمان های مغزی باعث تخلیه آن می شود. بی اختیاری استرس باعث ضعف عضلات آن منطقه و نشت ادرار می شود.

بی اختیاری استرسی می تواند تحت تاثیر فاکتورهای زیر انجام شود:

تضعیف ماهیچه های لگن و یا اسفنگتر های آن ( که ممکن است بر اثر صدمه به لگن،زایمان ،حاملگی های مکرر و یا پرولاپس واژن باشد. پیری و یا عوارض جانبی داروهای خاصی نیز، می تواند باعث بروز بی اختیاری ادرار شود) میزان شیوع این بیماران در زنان چاق، زنان سیگاری و زنانی که بیماری های مزمن دارند و سرفه میکنند بیشتر است.

بر طبق تحقیقات انجام شده دانشگاه پزشکی هاردوارد، با تقویت عضلات لگن مبتلایان قادر به کاهش میزان نشت ادرار شده می باشند. این عضلات مسئول نگه داشتن ادرار هستند. (برای اطلاعات بشتر اینجا کلیک کنید)

ورزش های کف لگن می تواند باعث تقویت عضلات شود. برای پیدا کردن مکان عضلات می توانید به حمام رفته و سعی کنید که از جریان ادرار خود جلوگیری کنید. اما از این تکنیک می توانید فقط برای پیدا کردن مکان عضلات استفاده کنید. بعد از آن، تکنیک کگل و ورزشات آ را انجام دهید.

ماهیچه ها را منقبض کرده و برای 3 تا 5 ثانیه به همان حالت بمانید. سپس به آرامی آن ها را از حالت انقباضی در آورده، 30  تا 40 بار در طی روز آن را تکرار کنید.

مراقبت های خانگی:

متخصصین امر ممکن است در مواردی برای شما روش های مکانیکی را تجویز کنند. این روش ها می توانند به صورت خارجی یا بیرونی استفاده شوند. روش های خارجی شامل پد های جذب کننده جمع آوری ادرار هنگام راه رفتن است. این پد ها می تواند به صورت پوشک زیر لباس قرار بگیرد و دیده نمیشود. این پد ها برای مردان و زنان قابل دسترس اند.

اما روش های داخلی برای زنان قابل استفاده است و در تامپون به وازن یا مهبل زنان قرار می گیرد.

درمان و گیاهان دارویی برای اسپاسم مثانه:

بی اختیاری ادرار ناشی از اسپاسم مثانه  می تواند بدون علایم قبلی و به صورت ناگهانی اتفاق افتد و مبتلایان را از حضور در فضای عومی دچار شرم کند. از آن جا که تعداد افراد مبتلا به بی اختیاری مثانه بالاست در این بخش سعی شده تا با گیاهان دارویی که به کنترل ادرار و مشکلات ناشی از اسپاسم عضلات مثانه کمک می کند شما را آشنا کنیم. این اختلال در زنان بالای 65 سال شایع تر است.

منیزیم :

منیزیم یکی از مواد معدنی مفید برای سلامت عضلات است. زیرا با تقویت عضلات از انقباضات تصادفی مثانه جلوگیری و اسپاسم های آن را کاهش می دهد. مصرف منیزیم قبل از خواب می تواند از بروز بی اختیاری در طول شب جلوگیری کند. باید در نظر داشت این راهکارها درمان های پزشکی کاملی نیستند.

گیاه دم اسبی:

تمرینات فیزیوتراپی(نشت ادرار بزرگسالان به هنگام راه رفتن)
تمرینات فیزیوتراپی(نشت ادرار بزرگسالان به هنگام راه رفتن)

گیاه دم اسبی حاوی سیلیکا ، با حفظ کلاژن به عنوان قابض ادرار به کاهش اسپاسم عضله کمک میکند. به گفته ی مایو کلینیک، این درمان ها مکمل نیستند و درمان قطعی نیستند.

مراجعه به متخصصین فیزیوتراپ کلینیک شایگان مهر می تواند شما عزیران را، با ورزش ها و مراقبت های خانگی این اختلال آشنا و در بهبود کیفیت زندگی کمکتان کند.

مقالات بعدی ما را در این زمینه دنبال کنید.

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا