تمرینات ورزشی برای فلج یک طرفه سکته مغزی

تمرینات ورزشی برای فلج یک طرفه سکته مغزی
تمرینات ورزشی برای فلج یک طرفه سکته مغزی

انسداد رگ های خونی، آسیب ها و تروماهای مغزی، می تواند باعث ایجاد سکته مغزی شود. فلج یک طرفه ی مغز، می تواند مشکلات گفتاری، شناختی، اختلالات بلع و یا اختلالات حرکتی را رقم رند. قسمت راست مغز مسئول توانایی های حرکتی و قسمت چپ بدن مسئول انتقالات حرکتی و فرامین قسمت راست بدن است.

بنابر این مکان و شدت حاد بودن سکنه می تواند تخمین زند که کدام بخش از بدن می تواند دست خوش کاهش بهبود کیفیت زندگی قرار گیرد.

در ایالت متحده حدود 700/ نفر در سال دچار سکته مغزی می شوند.

ورزش های هوازی :

ورزش های فیزیکی، هوازی می توانند باعث سرعت بخشیدن به فرآیند مبادله ی اکسیژن در بافت های عضلانی شوند و انجام این ورزش ها برای مبتلایان به سکته مغزی توصیه شده است. (هم کسانی که یک طرف و هم کسانی که دو طرف بدنشان دچار سانحه شده است)

هدف این گونه ورزش ها، افزایش عملکرد حسی _حرکتی و ظرفیت هوازی است.

گاهی در انجام این ورزش ها، کمربند های مخصوص راه رفتن و حفظ تعادل، تسمه های پشتیبان و کمک از یک یا دو نفر متخصص فیزیوتراپ به عنوان درمانگر به کار گرفته می شوند. استفاده از نرده می تواند بسیار مهم باشد. زیرا بیمار با توجه به آسیبی که دیده است، می تواند عملکرد حرکتی خود را بهبود بخشد.

شرایط فیزیکی :

تعادل، هماهنگی، ثبات، بنیان ها و اساس هایی هستند که برای شروع برنامه ی ورزشی یک بیمار فلج باید ارزیابی شوند.

ورزش ها و تمرینات فعال یا غیر فعالانه با هدف افزایش دامنه ی حرکتی افراد و جلوگیری از آتروفی عضلات باعث بهبود عملکرد اندام تا حد ممکن می شود.

ممکن است بعد از این تمرینات ورزشی اندام، اندام سابق شود و یا ممکن است هرگز به حالت قبل از سکته برنگردد.

از طریق انجام ورزش ها و تمرینات غیر فعال (انجام شده توسط درمانگر) می توان، استحکام عضلات را بیش تر کرد و به مبتلایان فلج سکته مغزی کمک کرد تا بتوانند بیش ترین توانایی را از اندام های آسیب دیده بگیرند.

انجام ورزش های غیر فعال شانه :

انجام ورزش های غیر فعال شانه، باید به آرامی انجام شود و شامل ورزش های چرخشی شانه و مفصل آرنج است. به آرامی بازوی بیمار مبتلا به فلج سکته ی مغزی را کشیده و در امتداد بدن قرار دهید. دست ها به سمت پایین و روی ران قرار بگیرند سپس انگشت شست دست فرد مبتلا به سکته فلج مغزی را طوری بچرخانید که پشت دست جلوی دست قرار گیرد. (جا به جا شود) و انگشت شست نزدیک بدن قرار بگیرد. سپس مچ دست را چرخانیده که سطح بالای دست به سمت جلو قرار گرفته و انگشت شست در دورترین حالت ممکن از بدن فرد مبتلا به فلج سکته مغزی قرار گیرد.

تمرینات ورزشی برای فلج یک طرفه سکته مغزی
تمرینات ورزشی برای فلج یک طرفه سکته مغزی

 

چرخش ران :

تمرینات ورزشی برای فلج یک طرفه سکته مغزی
تمرینات ورزشی برای فلج یک طرفه سکته مغزی

برای بازیابی توان حرکتی ران ها نیز، حرکات ورزشی غیر فعالی انجام می شود. این ورزش ها می توانند روی مفصل ران انجام شوند، بیمار را روی تشک یا تخت بخوابانید، با حمایت ار مچ پا و مفصل زانو، پای راست را به سمت بیرون و سمت داخل حرکت دهید. پا را به آرامی بلند کنید و به صورت اضافه روی پای چپ قرار دهید.

به حالت اولیه در آیید و این حرکت را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

متخصصین فیزیوتراپ کلینیک شایگان مهر آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

مقالات بعدی ما را دنبال کنید.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا