تورم تاندون؛ تشخیص و درمان

تشخیص تورم تاندون

تورم تاندون می تواند توسط پزشک عمومی یا پزشک خانواده براساس علائم بیماری و معاینه تشخیص داده شود. حرکت دادن تاندون ممکن است با صدا و احساس گز گز همراه باشد که این امر به خاطر ضخیم تر شدن غلاف تاندون است.

عکسهای اشعه ایکس که انباشت کلسیم را در اطراف تاندون نشان می دهند ممکن است در تشخیص این عارضه کمک کننده باشند.

با استفاده از تستهای تصویربرداری نظیر اولتراسوند (امواج ماورا صوت) یا ام آر آی  تورم غلاف تاندون قابل تشخیص است.

تورم تاندون آشیل (Achilles tendinitis)

ورم تاندون آشیل، یکی از صدمات شایع در ورزش است البته ممکن است کفشهای نامناسب غیراندازه و نا متناسب با پا و کفشهایی که پا را به خوبی نگه نمی دارند نیز منجر به این عارضه شوند. تاندون آشیل بین پاشنه و ماهیچه ساق پا قرار دارد. ورم تاندون آشیل بین بیماران مبتلا به آرتریت روماتیسمی شایع است.

تورم تاندون سوپراستیناس  (Superstinatustenditis)

در این نوع تورم تاندون، تاندون اطراف بالای مفصل شانه متورم می شود و حرکت دادن بازو منجر به درد می شود (به ویژه به طرف بالا). بعضی بیماران دراز کشیدن روی شانه درگیر را در هنگام شب دردناک می یابند. اگر تاندونهای دیگری در همین ناحیه نیز درگیر شوند در این صورت ممکن است شخص مبتلا به سندروم ماهیچه گردنده شده باشد.

آرنج تنیس بازان – آرنج گلفبازان

شایعترین علامت آرنج تنیسبازان  یا آرنج گلفبازان؛ اپیکان دیلیتیس جانبی (lateral epicondylitis) درد در کنار آرنج است.

اپیکان دیلیتیس میانی دردی است که در میانه آرنج و در میان بازیکنان گلف شایع است. هنگام بلند کردن یا مقاومت کردن در مقابل یک نیرو درد حادتر می شود. درد گاهی از اوقات به سمت مچ دست منتشر می شود.

tend1

تورم DeQuervain’sstenosing tenosynovitis

غلافی که تاندونهای اطراف انگشت شست (بین انگشت شست و مچ دست) را دربر می گیرد، متورم می شود. غلاف ضخیم شده تاندون همچنین تورم در این ناحیه حرکت دادن انگشت شست را دردناک می کند.

تورم تاندون انگشت/شست

در این عارضه به صورت مستقیم درآوردن انگشت یا انگشت شست با صدا همراه بوده و در حالت خمیده باقی می ماند چراکه غلاف تاندون در کف دست ضخیم شده و ملتهب می شود. گاهی اوقات همراه با برآمدگیهای کوچک در راستای تاندون است.

درمانهای تورم تاندون

درمانهای تورم تاندون با هدف کاهش درد و التهاب انجام می شوند. در بسیاری از موارد؛ تنها چیزهایی که بیمار نیاز دارد عبارتند از استراحت، استفاده از بسته های یخ روی نواحی آسیب دیده و داروهای مسکن در دسترس که نیاز به تجویز توسط پزشک ندارند . علائم تورم تاندون ممکن است از تنها چند روز تا چندین هفته بطول انجامند.

استراحت

بیماران در وحله اول لازم است از تمام فعالیتهایی که تاندون را درگیر می سازد اجتناب کنند این فعالیتها می تواند بعضی از انواع ورزشها یا حتی یک تایپ کردن ساده باشد. اگر به هر دلیلی برای بیمار امکان پذیر نباشد که آن فعالیت را بطور کامل متوقف سازد باید به هر صورت ز میزان و شدت آن فعالیت بکاهد. برای اینکه التهاب نواحی درگیر فروکش کند لازم است که این نواحی استراحت کنند. یک بانداژ، اسپلینت (splint) یا بریس (brace) ممکن است در کاهش حرکت نواحی آسیب دیده کمک کنند. در موارد متعددی ممکن اسن نیاز به گچ گرفتن ناحیه آسیب دیده باشد.

سرما و گرما

بسته یخ همینطور حوله گرم ممکن است درد و تورم را در ناحیه درگیر کاهش دهند. بسیار مهم است که در استفاده از یخ توجه داشته باشید یخ را بصورت مستقیم روی پوست قرار ندهید، یخ را در یک حوله بپیچید یا از بسته هایی که برای این منظور در بازار موجود است استفاده نمائید.

مسکنها

ایبوپروفن و دیگر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی () در کاهش درد تاندون موثر هستند. اگر از بیماری آسم، بیماریهای کلیوی یا کبدی رنج می برید بدون مشورت اولیه با پزشک از این اروها استفاده نکنید. ممکن است تینلول (پاراستامول) برای بعضی بیماران کمک کننده باشد

تزریقات کورتواستروئید

تزریق یک استروئید در اطراف تاندون یا حتی در داخل غلاف تاندن ممکن است علائم این عارضه را کاهش دهند. به هر حال، تزریقات متوالی ممکن است خود تاندون را تضعیف کرده و سبب افزایش خطر پاره گی شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپ ممکن است با ماساژ و دستکاری ناحیه درگیر درد را کاهش و باعث سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیماری کند. یک برنامه ورزشی از تمرینات و نرمشهای ورزشی مناسب برای کشش و تقویت تاندون و عضله درگیر ممکن است کمک کننده باشد.

درمان با امواج شوک (shock wave) یا عمل جراحی

اگر ترم تاندون از نوع کلسیته (تجمع کلسیم در اطراف تاندون) باشد ممکن است استفاده از درمان با امواج شوک یا ESWT (Extracorporeal Shock Wave Therapy) در موارد مزمن این بیماری کمک کننده باشد. در این روش با عبور یک موج شوک از داخل پوست کلسیم موجود شکسته می شود. عمل جراحی نیز ممکن است درتخلیه تجمع کلسیم مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض ممکن تورم تاندون

تورم تاندون درمان نشده یا با درمان نادرست به راحتی می تواند منجر به پارگی تاندون شود. پارگی تانون یک عارضه جدی تر است که در اغلب موارد نیاز به جراحی دارد.

جلوگیری از تورم تاندون

تمرینات ورزشی

تمرینات ورزشی که به منظور تقویت عضلات اطاف تاندون طراحی می شوند از برگشت تورم تاندون پیشگیری می کنند. بسیار مهم است که در یادگیری تمرینات ورزشی مناسب برای تقویت و کشش تاندون به متخصص این امر به عنوان مثال فیزیوتراپ ماهر مراجعه کنید.

کشش و سرد کردن

افرادی که ورزش می کنند باید حتماً مراحل گرم کردن و کشش را به درستی انجام دهند. تمرینات سرد کردن و کشش پس از ورزش نیز از ایجاد تورم تاندون جلوگیری می کند.

حرکات تکراری

حرکات تکراری خطر ابتلا به تورم تاندون یا برگشت آنرا  افزایش می دهند.  از انجام حرکات تکراری خودداری نمائید یا حداقل بین حرکات تکراری استراحتهای منظم داشته باشید. افرادی که مشاغلشان به نحوی است که مجبور به انجام حرکات تکراری که می تواند منجر به تورم تاندون شود باید درباره راهکارهای پیشگیری از این امر با کارفرماین خود صحبت کنند.

 

نگارنده: زری هاشمی

منبع:Medical News Today

لینک منبع:http://www.medicalnewstoday.com/articles/175596.php

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا