درد سیاتیک را چگونه با روش های مختلف درمان کنیم؟

درد سیاتیک را چگونه با روش های مختلف درمان کنیم؟

مؤثرترین درمان های سیاتیک
درمان درد سیاتیک چیست؟

درمان درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک دردی است که از پشت کمر شروع می شود و تا پشت ران ها و بعضی اوقات تا پایین پاهای شما ادامه پیدا می کند. این اتفاق زمانی می افتد که چیزی در بدن شما – شاید فتق دیسک یا خار استخوانی – به عصب سیاتیک شما فشار وارد می کند. برخی از افراد مبتلا به این عارضه درد شدید و تیزی را تجربه می کنند و برخی دیگر نیز سوزن سوزن شدن ، ضعف و بی حسی در پای خود دارند.

مشکل سیاتیک باعث درد و ناراحتی می شود. اما درمان های مؤثر زیادی برای آن وجود دارد. اکثر افراد مبتلا به سیاتیک نیاز به عمل جراحی ندارند. و تنها با استراحت کردن  و مصرف دارو پس از گذشت در حدود 6 هفته ، حدود نیمی از آنها بهبود می یابند.

حالا ببینیم پس از اینکه پزشک شما تشخیص داد که درد شما ناشی از سیایتک است ، چه باید بکنید؟

 

گزینه های غیر جراحی برای درمان درد سیاتیک

گزینه های غیر جراحی برای درمان درد سیاتیک

اکثر افراد مبتلا به سیاتیک در عرض چند هفته با درمان های خانگی بهبود پیدا می کنند. اگر درد شما نسبتاً خفیف است و شما را از انجام فعالیت های روزانه خود متوقف نمی کند ، پزشک شما ابتدا توصیه می کند که ترکیبی از این روش های اساسی زیر را امتحان کنید.

فیزیوتراپی.  یک درمانگر فیزیوتراپی می تواند با تمرینات کششی و تمریناتی که به شما می دهد ، با کاهش فشار بر روی عصب سیاتیک ، به بهبود وضعیت شما کمک کند.

کشش. شما می توانید درد سیاتیک را با کشش های پایین عضلات کمر و پشت تسکین دهید.

ورزش. التهاب ناشی از سیاتیک می تواند با حرکت کردن شما بهبود یابد. بنابراین پیاده روی کوتاه مدت می تواند یک ایده خوب باشد. درمانگر فیزیکی شما همچنین می تواند فرم بدن شما را تصحیح کند تا از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری شود.

استراحت محدود.  استراحت در تخت به مدت سه روز و استفاده نکردن از پاها به طور معمول یک روش مهم برای درمان درد سیاتیک است.  اهمیت این درمان در این است که بیمار بر روی یک تشک سفت یا بر روی زمین استراحت کند.  پس از آن بهتر است که به فعالیت های عادی خود بازگردید.

بسته های گرم و سرد. چند بار در روز از کمپرس سرد و گرم بر روی پایین کمر خود استفاده کنید.  ابتدا بسته های سرد را برای چند روز اول استفاده کنید و سپس بسته های گرم را روی موضع قرار دهید.

درمان های جایگزین

درمان های جایگزین برای درد سیاتیک

درمان های جایگزین. بسیاری از مردم بر این باورند که درمان های جایگزین مانند یوگا ، ماساژ ، بیوفیدبک و طب سوزنی به درمان سیاتیک کمک می کنند.

داروها. اولین گزینه درمان شما استفاده از داروهای ضد درد می باشد. استامینوفن و NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) مانند آسپیرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن بسیار مفید هستند. اما نباید آنها را برای مدت طولانی و بدون مشورت با پزشک معالج خود استفاده کنید.

اگر داروهای ضد درد به شما کمکی نکند ، ممکن است دکتر شما آرام بخش عضلانی یا ضد التهاب برای تان تجویز کند. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین (Elavil) و داروهای ضد تشنج نیز گاهی اوقات در درمان این عارضه مؤثر می باشند.  همچنین تزریق استروئید ها به طور مستقیم به عصب تحریک شده می تواند به درمان درد شما کمک کند.

 

عمل جراحی برای درمان درد سیاتیک

عمل جراحی برای درمان درد سیاتیک

وقتی همه روش های درمان تأثیری نداشته باشد ، جراحی آخرین راه حل است.  عمل جراحی برای حدود 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا به سیاتیک تجویز می شود. اگر درد شما خفیف است اما پس از 3 ماه استراحت ، تمرینات کششی و مصرف دارو هنوز هم درد دارید ، احتمال اینکه پزشکان عمل جراحی را توصیه کند ، زیاد است.

در موارد نادری ، سیاتیک می تواند سندرم كودا اكينار یا نشانگان دم اسب ایجاد کند.  این سندرم  وضعیتی است که باعث کاهش کنترل مثانه و احتباس مدفوع می شود. این وضعیت نیاز به جراحی دارد.

دو گزینه اصلی جراحی برای سیاتیک دیسککتومی و لامینکتومی هستند.

دیسککتومی یا عمل جراحی دیسک

در طی روش دیسککتومی ، جراح شما آنچه را که بر روی عصب سیاتیک شما فشار می آورد ، از بین می برد.  چه فتق دیسک باشد و یا خار استخوانی و یا هر چیز دیگری. هدف این است که فقط قطعه ای را که در واقع باعث ایجاد سیاتیک می شود ، حذف کنید. اما گاهی اوقات جراحان باید کل دیسک را برای رفع مشکل حذف کنند. بیمار برای انجام عمل دیسککتومی بیهوشی عمومی خواهد گرفت و ممکن است بتواند همان روز به خانه برگردد.

عمل جراحی لامینکتومی

لامینکتومی. لامینا بخشی از حلقه استخوانی است که طناب نخاعی را پوشش می دهد. در طول لامینکتومی ، جراح شما لامینا و هر گونه بافتی که بر روی عصب اثر می گذارد و باعث درد می شود را حذف می کند.

در طی عمل جراحی لامینکتومی بیمار بیهوشی عمومی خواهد گرفت. به این معنی که در طول عمل جراحی بیدار نخواهید شد. مدت عمل جراحی ممکن است تا 2 ساعت طول بکشد. بیمار همان روز یا فردای روز عمل از بیمارستان مرخص می شود. و البته دستورالعمل هایی برای شروع راه رفتن در روز بعد از بازگشت به خانه دریافت خواهید کرد.

 

آمار افراد مبتلا به درد سیاتیک

درمان درد سیاتیک با کمپرس سرد و گرم

در حدود 4 نفر از هر 10 نفر، در برخی موارد در طول زندگی خود ، درد سیاتیک یا تحریک عصب سیاتیک را تجربه خواهند کرد. این عصب از هر دو طرف ستون فقرات پایین آمده و از لگن و باسن عبور می کند. سپس عصب از پشت هر پا پائین می رود و وارد پاها می شود.

هر چیزی که باعث فشار یا تحریک این عصب بشود ، باعث ایجاد دردی می شود که از پشت کمر تا باسن و ران ادامه خواهد داشت.  احساس درد می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد. سیاتیک ممکن است مانند یک درد خفیف احساس شود. و یا همراه با درد تیز، سوزش ؛ یا ناراحتی شدید باشد.  سیاتیک همچنین می تواند احساس بی حسی ، ضعف و سوزش را ایجاد کند.

گاهی نیز ممکن است حرکاتی مانند نشستن ، ایستادن ، سرفه کردن ، عطسه کردن ، چرخیدن به طرفین ، بلند کردن یک وسیله ، یا کشش بدن باعث درد شود. درمان های خاص درد سیاتیک از درمان با بسته های گرم و سرد و تجویز دارو تا تمرینات کششی و داروهای مکمل و درمان های جایگزین متنوع می باشد.

 

داروهایی لازم برای تسکین درد سیاتیک

تزریق داروهای استروئیدی برای درمان سیاتیک

داروهای متعددی برای درد سیاتیک استفاده می شود. داروهای خوراکی برای تسکین این درد عبارتند از :

  • داروهای ضد درد مانند استاموفن ، آسپرین یا NSAID ها از قبیل ایبوپروفن  [Advil، Motrin]، کتوپروفن یا ناپروکسن [Aleve]،
  • تجویز داروهای شل کننده عضلات به منظور کاهش اسپاسم عضلانی ،
  • داروهای ضد افسردگی تجویزی برای کمردرد مزمن ،
  • داروهای نسخه ای تسکین دهنده درد برای درد های شدید تر.

از دادن داروی آسپرین برای کودکان و افراد زیر 18 سال خودداری کنید.  زیرا خطر بروز سندرم ری را افزایش می دهد.

در بعضی موارد ، داروهای استروئیدی در فضای اطراف عصب ستون فقرات تزریق می شود. تحقیقات نشان داده است که این تزریق ها در صورتی که تحریک عصب به علت فشار ناشی از فتق دیسک و یا پارگی دیسک باشد ، اثر منفی دارند.

 

فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک

فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک

درد سیاتیک ممکن است مانع فعالیت افراد بشود. اما استراحت در رختخواب به عنوان درمان اصلی توصیه نمی شود. برای مدیریت درد سیاتیک ، ممکن است متوجه شوید که قرار گرفتن در برخی از موقعیت ها و فعالیت های خاص برای شما راحت تر باشد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا