درمان بی خوابی و دارو های خواب آور

نتیجه تصویری برای بی خوابی

درمان بی خوابی و دارو های خواب آور

اگر به طور منظم دچار بی خوابی می شوید به پزشک مراجعه کنید. درمان بی خوابی بستگی به علت بی خوابی شما دارد.

گاهی اوقات یک بیماری زمینه ای یا اختلال خواب باعث بی خوابی افراد می شود که در این صورت درمان مؤثرتری برای آن در نظر گرفته خواهد شد و فقط علائم درمان نمی شوند.

تغییرات رفتاری که در هنگام آموزش درمان رفتاری – شناختی به بیمار آموزش داده می شود ، معمولاً بهترین درمان برای بی خوابی های مداوم است.

خوابیدن به طور منظم ، ورزش منظم ، اجتناب از کافئین و چرت زدن در میانه روز و کنترل استرس نیز می تواند به خوابی خوب کمک کند.

قرص های خواب آور هنگامی به شما کمک می کند تا راحت بخوابید که دچار استرس می شوید ، به مسافرت می روید و یا سایر اختلالات موجب بی خوابی شما می شوند.

اما اگر بی خوابی مزمن دارید ، بهتر است به دنبال علت بی خوابی و برطرف کردن علت آن باشید.

با این حال ، زمان هایی وجود دارد که قرص های تجویزی مفید واقع می شوند. اگر چه قرص های خواب آور عامل اصلی مشکلات خواب شما را درمان نمی کنند ، اما به شما کمک کنند که بخوابید.

قرص های خواب آور که بنزودیازپین ها هستند ، متعلق به گروهی از داروهای افسردگی سیستم عصبی مرکزی هستند که باعث کاهش سرعت سیستم عصبی می شوند. همیشه قبل از شروع مصرف دارو های خواب آور با پزشک معالج خود مشورت کنید.

به نظر می رسد قرص های جدید تر، در مقایسه با دارو های خواب آور غیر بنزودیازپین عوارض جانبی کمتری داشته باشند. اما کاملاً بی خطر هم نیستند. به خصوص برای افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی از جمله بیماری های کبدی و بیماری های کلیوی هستند.

در اینجا اطلاعاتی در مورد برخی از رایج ترین قرص های تجویزی خواب آور که امروزه مصرف می شوند به شما ارائه می کنیم.

انواع قرص های تجویزی

نتیجه تصویری برای دارو های خواب آور

قرص های خواب آور تجویزی ممکن است به شما کمک کنند تا خواب بهتر یا بیشتری داشته باشید و یا هر دو.

خطرات و مزایای قرص های تجویزی مختلف ممکن است متفاوت باشد. برای پیدا کردن داروهای تجویزی مناسب برای کمک به خواب پزشک معالج شما ممکن است سؤالاتی از شما بپرسد :

  • از شما بخواهد در مورد الگوهای خواب خود توضیح دهید ،
  • درخواست انجام آزمایش به منظور اطلاع از بیماری های زمینه ای که موجب بروز اختلال در خوابیدن می شوند ،
  • توضیحات مربوط به مصرف داروهای تجویزی خواب آور ، از جمله دوز دارو هایی که مصرف می کنید ، دفعات و چگونگی مصرف آن و نحوه استفاده از قرص ها ، اسپری دهانی یا قرص های حل کردنی ،
  • تجویز داروی خواب برای مدت زمان محدود به منظور بررسی عوارض جانبی آن ،
  • تجویز بیش از یک نوع قرص خواب آور در صورتی که اولین دارویی که مصرف کرده اید حتی پس از اتمام دوره مصرف مؤثر نبوده است ،
  • کمک به بیمار برای دسترسی به نوع ژنریک دارو زیرا دارو های ژنریک معمولاً ارزان تر از داروها با نام تجاری می باشند.

روش استفاده از دارو های خواب آور

نتیجه تصویری برای دارو های خواب آور

هر نوع داروهای خواب آور را باید کمی قبل از خواب مصرف کرد. پس از خوردن داروی خواب آور از رانندگی کردن و یا انجام فعالیت های دیگری که به دقت نیاز دارد ، خودداری کنید. زیرا استفاده از این دارو ها باعث خواب آلودگی می شود.

البته مصرف دارو ها به تنهایی کافی نیست و رفتار درمانی برای بی خوابی در کنار استفاده از دارو به شما کمک زیادی می کند.

فهرست زیر شامل نام دارو هایی است که می توانند برای درمان بی خوابی استفاده شوند.

  • زولپیدم ( Ambien , Edluar, Intermezzo) : این دارو تأثیر خوبی در خوابیدن دارد. اما بعضی از افراد پس از مصرف این دارو ، در اواسط شب از خواب بیدار می شوند. در حال حاضر زولپیدم به صورت پیوسته رهش در دسترس می باشد که ممکن است به شما کمک کند مدت طولانی تری بخوابید. شما هنگامی می توانید زولپیدم را مصرف کنید که اطمینان داشته باشید می توانید به مدت حداقل 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید.
  • زوپیکلون ( Lunesta ) : مصرف داروی خواب آور زوپیکلون به شما کمک می کند تا به سرعت به خواب بروید و مطالعات نشان می دهد که افراد پس از مصرف این دارو به طور متوسط 7 تا 8 ساعت می خوابند. اگر مطمئن نیستید که پس از مصرف زوپیکلون می توانید خواب کامل داشته باشید ، دارو را استفاده نکنید. زیرا باعث گیجی و منگی شما می شود. به دلیل خطر بروز اختلال در روز بعد ، توصیه می شود که دوز اولیه داروی زوپیکلون نباید بیشتر از 1 میلی گرم باشد.
  • راملتئون ( Rozerem ) : یک داروی خواب آور است که با سایر دارو ها تفاوت دارد. این دارو با هدف گیری چرخه خواب و بیداری و نه بر روی افسردگی و سیستم عصبی مرکزی کار می کند. داروی راملتئون برای افرادی که مشکل خواب دارند تجویز می شود. راملتئون را می توان برای استفاده طولانی مدت تجویز کرد. هیچگونه وابستگی به این دارو در هنگام مصرف آن نشان داده نشده است.
  • زالپلون ( Sonata ) : اثر گذاری زالپلون بر روی بدن از همه قرص های جدید کوتاه تر است. این بدان معنی است که شما می توانید بخوابید و اگر نیمه شب از خواب بیدار شدید داروی زالپلون را مصرف کنید و صبح هم سرحال بیدار شوید. اما اگر می خواهید تمام شب را بدون بیدار شدن بخوابید زالپلون انتخاب خوبی برای شما نیست.
  • دوکسپین ( Silenor ) : این داروی خواب آور برای استفاده افرادی که مشکل خوابیدن دارند ، تأیید شده است. دوکسپین با مسدود کردن گیرنده های هیستامین به خوابیدن شما کمک می کند. این دارو را در صورتی مصرف کنید که بتوانید هفت یا هشت ساعت خواب کامل داشته باشید. دوز دارو بر اساس سلامتی ، سن و پاسخ شما به درمان تعیین می شود.
  • ساوورکسانت (Belsomra) : این دارو در حدود یک سال پیش عرضه شده است.
  • بنزودیازپین ها – تریازولام (Halcion), temazepam (Restoril), and others : این دارو های قدیمی خواب آور هنگامی مؤثر واقع می شوند که بخواهید داروی بی خوابی برای مدت طولانی در بدن تان باقی بماند. به عنوان مثال ، این دارو ها به طور مؤثر برای درمان مشکلات خواب مانند راه رفتن در خواب ، و وحشت شبانه مورد استفاده قرار گرفته اند. این داروها ممکن است موجب خواب آلودگی در طول روز و همچنین باعث ایجاد وابستگی شوند، به این معنی که همیشه باید برای خوابیدن از این دارو ها استفاده کنید.
  • دارو های خواب آور بدون نسخه : اکثر این قرص ها آنتی هیستامین هستند. هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها برای بی خوابی مؤثر باشند و روز بعد از مصرف ممکن است موجب خواب آلودگی شوند. با این حال ، اگر شما داروهای دیگری که حاوی آنتی هیستامین ها هستند ، مانند داروهای سرماخوردگی یا آلرژی مصرف می کنید ، مراقب میزان مصرف دارو باشید.

عوارض جانبی قرص های تجویزی

تصویر مرتبط

همیشه قبل از تصمیم گیری در مورد مصرف قرص های خواب آور با پزشک خود در باره عوارض جانبی این دارو ها مشورت کنید.

عوارض جانبی داروهای خواب آور تجویزی ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • سرگیجه یا منگی ،
  • سردرد ،
  • مشکلات دستگاه گوارش مانند اسهال و حالت تهوع ،
  • خواب آلودگی طولانی مدت ، بیشتر از آن چه که به علت مصرف داروهایی خواب آور است ،
  • واکنش آلرژیک شدید ،
  • رفتارهای خواب ، مانند راه رفتن در خواب و خوردن در خواب ،
  • مشکلات حافظه در روز و مشکلات عملکرد.

راهکار های غیر دارویی برای رفع مشکل بی خوابی

تغییر سبک زندگی

در اغلب موارد تغییر شیوه زندگی می تواند بی خوابی را درمان کند. ممکن است بخواهید برخی از این نکات را امتحان کنید:

  • هنگامی که احساس خستگی می کنید ، به رختخواب بروید
  • از اتاق خواب خود فقط برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید. فعالیت هایی که مغز را تحریک می کنند ، از قبیل تماشای تلویزیون ، مطالعه کردن و یا خوردن غذا باید خارج از اتاق خواب صورت بگیرد.
  • سعی کنید هر روز در یک زمان مشخص بیدار شوید.
  • فشارهای زندگی خواب شما را مختل می کند. سعی کنید استرس ها را کاهش دهید.

سیگار نکشید تا راحت بخوابید

اگر سیگار می کشید ، ترک کنید. نیکوتین محرک است و باعث بی خوابی می شود. همچنین سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات زیر بشود :

  • فشار خون بالا ،
  • حمله قلبی ،
  • سکته مغزی ،
  • سرطان.

از مصرف بیش از حد الکل اجتناب کنید

نتیجه تصویری برای از مصرف بیش از حد الکل اجتناب کنید

الکل یک آرام بخش موقت است که ممکن است در ابتدا باعث خوابیدن شود ، اما مانع خواب عمیق می شود و باعث می شود بدن شما به طور کامل استراحت نکند. نوشیدن الکل در دراز مدت همچنین می تواند باعث فشار خون بالا ، نارسایی قلبی و سکته مغزی شود.

مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار

از مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه و نوشیدنی های غیر الکلی نیز اجتناب کنید. زیرا مطالعات نشان داده است مصرف 400 میلی گرم کافئین شش ساعت قبل از خواب ، به طور قابل توجهی می تواند خواب شما را مختل کند.

نوشیدن مایعات قبل از خواب باعث می شود که برای دفع ادرار نیمه شب از خواب بیدار شوید و خواب خوبی نداشته باشید.

ورزش کنید تا خوب بخوابید

هر روز 20 تا 30 دقیقه ورزش می تواند بدن شما را برای یک خواب خوب آماده کند. تمرینات منظم پس از مدتی باعث بهبود خواب شما می شود.

ورزش منظم همچنین می تواند به جلوگیری از بیماری های جدی پزشکی مانند بیماری های قلبی – عروقی ، چاقی و دیابت کمک کند.

رعایت رژیم غذایی سالم

از خوردن غذاهایی که دارای چربی اشباع شده هستند و ممکن است باعث سوزش معده و سوء هاضمه شوند ، اجتناب کنید. این غذاها ممکن است به سختی هضم شوند ، به ویژه هنگامی که اواخر شب خورده می شوند و می تواند شما را دچار بی خوابی کند.

داروهای ضد افسردگی با اثر آرام بخش

گاهی اوقات داروهای تجویزی که عمدتاً برای درمان افسردگی استفاده می شوند ، ممکن است باعث کاهش بی خوابی شوند. هنگامی که بی خوابی ثانویه به علت افسردگی یا اضطراب باشد ، داروهای ضد افسردگی می تواند هر دو شرایط را به طور همزمان بهبود بخشد.

این داروها عبارت هستند از:

  • آمی تریپتیلین
  • میرتازاپین (remeron)
  • ترازودون (Oleptro)

رفتار درمانی برای بی خوابی

تصویر مرتبط

رفتار درمانی به شما آموزش می دهد که چگونه محیط خود را برای خواب راحت تر آماده کنید. درمان های رفتاری اغلب توسط یک روانشناس ، یا روانپزشک به شما ارائه می شود.

رفتار درمانی از داروهای خواب آور مؤثرتر است. چنین درمان هایی اغلب اولین گزینه درمانی برای افراد مبتلا به بی خوابی است.

این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تکنیک های آرامش بخش

آرامش عضلانی پیشرونده ، بیوفیدبک و تمرینات تنفسی راه هایی برای کاهش اضطراب در هنگام خواب است. این تکنیک ها به شما کمک می کند :

  • نفس عمیق كشيدن ،
  • تمرکز بر ضربان قلب ،
  • کشش عضلانی ،
  • حال خوب ،
  • حمام گرم قبل از خواب ،
  • ماساژ ،

درمان های رفتاری – شناختی

 

در جلسات گروهی یا مشاوره انفرادی ، درمانگران روان درمانی می توانند به شما در یادگیری تغییر الگوهای منفی تفکر کمک کنند.

این روش می تواند به شما کمک کند یاد دهد که افکار نگران کننده یا ترس را با افکار خوشایند تر و آرام تر عوض کنید.

تفکر مثبت در یافتن عادات سالم خواب مفید تر است.

محدودیت خواب

محدودیت خواب به این معنی است که زمان صرف شده در رختخواب به طور موقت محدود بشود ، این روش موجب محرومیت جزئی از خواب می شود. به دلیل کم خوابی دز یک شب ، شب بعد خسته هستید و بهتر می خوابید.

هنگامی که خواب شما بهبود یافت ، زمان خوابیدن خود را به تدریج افزایش دهید.

نور درمانی

برخی از کارشناسان خواب قرار گرفتن در معرض نور را برای افرادی که مایل هستند شب ها زود بخوابند و صبح زود تر بیدار شوند ، توصیه می کنند.

نور درمانی به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک می کند.

محیط اطراف خود را آرام نگه دارید

اتاق خواب شما باید محل آرامش باشد. ریخت و پاش بودن اتاق ممکن است به مشکلات خواب منجر شود.

نتیجه تصویری برای استفاده از بالشی که از سر و گردن شما پشتیبانی می کند.

یک فضای آرام به شما کمک می کند احساس آرامش بیشتری کنید. برای ایجاد محیط خواب خوب به نکات زیر توجه کنید:

  • حتماً لباس خواب بپوشید. این کار ذهن شما را به یاد خوابیدن می اندازد.
  • بهتر است هوای اتاق خواب شما خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد. خواب در هوای گرم یا سرد مختل می شود.
  • اتاق خود را تاریک کنید. پنجره ها را با پرده ضخیم بپوشانید تا نور از خیابان به چشم هایتان نتابد.
  • خرید یک تشک خوب. شما یک سوم از زندگی خود را در رختخواب می گذرانید. بنابراین ارزش سرمایه گذاری دارد.
  • استفاده از بالشی که از سر و گردن شما پشتیبانی می کند.
  • برای فیلتر کردن صداهای ناخواسته ، از دستگاه نویز سفید که می تواند صدا های آزار دهنده را بپوشاند استفاده کنید. حتی وقتی خوابید ، مغز شما هنوز صدا ها را می شنود.
  • از ملافه های کتانی استفاده کنید. این پارچه ها باعث کاهش عرق کردن ، بوی بدن می شوند و سوزش پوست را کاهش می دهند که می تواند خواب را مختل کند.

درمان های طبیعی برای خواب می تواند شگفت انگیز باشد. اما اگر بی خوابی دارید که چند هفته یا بیشتر طول کشید ه است ، به پزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی برای خوب خوابیدن

شیر گرم : نوشیدن شیر گرم قبل از خواب درمان بسیار خوبی برای خوابی راحت و با آرامش است.

علاوه بر این، شیر گرم ممکن است خاطرات دلپذیر و آرامش بخش مادر شما را به یاد تان بیاورد.

شیر بادام نیز یک منبع عالی از کلسیم است که به ترشح ملاتونین در مغز کمک می کند.

تصویر مرتبط

اسطوخدوس : تحقیقات نشان می دهد که روغن اسطوخودوس آرامش بخش است و در بعضی موارد می تواند به خوابیدن افراد مبتلا به بی خوابی کمک کند. سعی کنید قبل از خواب یک حمام داغ با روغن اسطوخودوس بگیرید تا بدن و ذهن خود را آرام کنید.

ریشه والریان یا سنبل طیب : این گیاه دارویی از زمان های قدیم برای درمان مشکلات خواب استفاده می شده است. سنبل طیب آرام بخش است و به شما کمک می کند که خواب راحتی داشته باشید.

ال تیانین : این اسید آمینه موجود در برگ چای سبز ممکن است به مبارزه با اضطراب که موجب بی خوابی می شود ، کمک کند. مصرف ال تیانین موجب کاهش ضربان قلب و کاهش استرس می شود. این اسید آمینه هورمون احساس خوب را در بدن افزایش می دهد. همچنین باعث ایجاد امواج مغزی می شود که موجب آرامش می شوند.

خوردن یک میان وعده سبک : خوردن غذا هایی که ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات هستند یک خواب خوب را برای شما به ارمغان می آورد. 30 دقیقه قبل از خواب یک میان وعده سبک نوش جان کنید. نیمی از موز را با یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی میل کنید یا یک کراکر گندم را با مقداری پنیر بخورید.

منیزیم : به نظر می رسد منیزیم نقش مهمی در خواب دارد. تحقیقات نشان داده است که حتی کاهش اندک میزان منیزیم در بدن می تواند مانع خواب شبانه بشود. شما می توانید منیزیم را از غذا ها دریافت کنید.

منابع خوب منیزیم عبارت هستند از :

  • سبزیجات برگ سبز ،
  • جوانه گندم ،
  • تخمه کدو تنبل ،
  • بادام.

قبل از مصرف مکمل های منیزیم ، با پزشک خود مشورت کنید. منیزیم می تواند با بسیاری از داروهای مختلف تداخل داشته باشد و مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض و مشکلات جدی برای سلامتی داشته باشد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع 

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا