چرا فشار خون دیاستولیک (IDH) من بالاست؟ درمان چیست؟

دلایل احتمالی یا عمده افزایش فشار خون دیاستولیک (IDH) و راه های درمان آن

منحنی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک

طبق آمار مرکز پیشگیری و کنترل آمریکا در سال 2016، از هر سه آمریکایی یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست. مطالعات گسترده در سراسر جهان نشان از ابتلای درصد بالایی از جمعیت دنیا به این بیماری ست. در اندازه گیری فشار خون، دو عدد بالا و پایین ظاهر می شود. عدد بالا فشار سیستولیک و عدد پایین فشار دیاستولیک است. مطلب امروز درباره علل احتمالی افزایش فشار خون دیاستولیک و راه های احتمالی درمان آن است.

سه نوع فشار خون (hypertention) داریم. 1. فشار سیستولیک، 2. فشار دیاستولیک  انفرادی (IDH)  3. فشار مختلط سیستولیک و دیاستولیک.

مقدمه ای بر افزایش فشار خون دیاستولیک (IDH)

فشار خون دیاستولیک بالا (BDP) عددی برابر با 9mmHg و یا بالاتر دارد. زمانی که هر دو فشار سیستولیک و دیاستولیک بالا باشند، فشار مختلط گفته می شود. زمانی که فقط فشار دیاستولیک بالاست اصطلاحا IDH نام دارد. فشار IDH بیشتر برای بزرگسالِ جوان رخ می دهد. در مواردی، فشار دیاستولیک بالا (IDH) به عنوان یک  نتیجه ثانویه از کم کاری غده تیروئید، بیماری کلیوی، یا اختلال جدی خواب (قطع و وصل پی در پی تنفس در خواب) ایجاد می شود.

فشار دیاستولیک نیرویی ست که جریان خون بر دیواره سرخرگ ها در بین ضربان های قلب وارد می آورد. بطن قلب برای اینکه اجازه دهد خون واردش شود آرام می گیرد. فشار خون بین هر انقباض عضله قلب را دیاستولیک می گویند. عضلات قلب مرتب منقبض و منبسط می شوند. وقفه بین انبساط و انقباض عضله های قلب همان دیاستول است.

دلایل احتمالی افزایش فشارخون دیاستولیک (IDH)

 به لحاظ فیزیکی، فشار دیاستولیک ناشی از باریک شدن بیش از حد رگ های خونی کوچکی به نام آرتریول (arterioles) می باشد. خون با سختی از درون رگ های آرتریول باریک می گذرد. در نتیجه، خون فشرده می شود و بر دیواره سرخرگ فشار می آورد. بیماری های عروقی مانند CAD (بیماری سرخرگ های کرونور قلب، تنگ شدن دریچه آئورت (aortic stenosis) بین بطن چپ و آئورت، بزرگ شدن عضله قلب (HCM= hypertrophic cardiomyopathy).

هنوز دلیل باریک شدن آرتریول ها مشخص نشده است. اما سه دلیل احتمالی وجود دارد: 1. افزایش غیرعادی سطح برخی مواد در بدن که فشار خون را بالا می برند. برای مثال، آنژیوتنسین (angiotensin) نوعی پلی پپتید که عروق را تنگ می کند. 2. انقباض نادرست عضلات کوچک در دیواره عروق آرتریول. 3. برخی عوامل ژنتیکی.  

دلایل عمومی تر افزایش فشار خون دیاستولیک (IDH)

 غده تیروئید کم کار (hypothyroidism) یکی از دلایل ثاونیه ایجاد فشار بالای دیاستولیک IDH است. دلیل اولیه IDH همان باریک شدن (تنگی) شریان ها/رگ های آرتریول است. از علایم کم کاری غده تیروئید بالا رفتن وزن، خستگی، عدم تحمل سرماست. اما برای اثبات تیروئید کم کار باید آزمایش خون داد.

همچنین، اختلال در عملکرد غدد هورمونی درون ریز (ENDOCRINE) سبب افزایش سطح ماده آلدوسترون، افزایش سطح هورمون پاراتیروئید یا کورتیکو استروئیدها می شود. افزایش این مواد به افزایش فشار خون دیاستولیک IDH می انجامد.

اختلال در عملکرد کلیه نیز می تواند فشار دیاستولی خون را افزایش دهد. در آسیب کلیوی، خروج مایعات اضافی از بدن با مشکل است. با آسیب کلیه، تعداد پلی پپتیدهای تنک کننده عروق (آنژیوتنسیت ها) بیشتری تولید می شود. در نتیجه، شریان اصلی متصل به کلیه باریک می شود و فشار خون دیاستولیک بالا می رود.

اختلالات خواب مانند سندرم Sleep Apnea (قطع و وصل مکرر تنفس در خواب) نیز از علل IDH است. در این بیماری، ضربان قلب بالا می رود. در نتیجه، وقفه زمانی بین هر ضربان قلب کوتاه تر می شود. هنوز جریان خون از رگ های خونی رد نشده جریان خون بعدی فشار می آورد.

تماس با جایروس کلینیک برای درمان افزایش فشار خون دیاستولیک (IDH)

برای درمان اختلالات خواب، از طریق سایت www.gyrusclinic.com به فوق تخصص مغز و اعصاب: اختلالات خواب (دکتر مصطفی امیری) مراجعه نمایید.

ادامه دلایل عمومی تر افزایش فشار خون دیاستولیک (IDH)

مصرف الکل زیادی نیز به افزایش فشار خون دیاستولیک (IDH) می انجامد. زیرا الکل به کبد آسیب می زند. پلی پپتیدهای تنگ کننده عروق (آنژیوتنسین) در کبد دچار فساد می شوند.

مصرف داروهایی مانند داروهای ضد بارداری، کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد التهاب (ضد تورم) غیر استروئیدی مثل ایبوبروفن سبب افزایش IDH می شوند.

کشیدن سیگار، کلسترول بالا، زیاده روی در مصرف قهوه و چای از علل احتمالی افزایش IDH هستند.

عفونت های ویروسی و سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا (ژنتیکی)

عوامل خطر آفرین در فشار خون بالای دیاستولیک (IDH)

نکته 1: افزایش فشارخون دیاستولیک در حالت های زیر خطرناک است: سن جوانی کمتر از چهل سالگی، وزن زیاد یا چاقی مفرط، در مردان

نکته 2: جدای از دلایل، فشار دیاستولیک را نباید نادیده گرفت. طبق گزارش های مرکز مطالعات قلب فرامینهام، افراد مبتلا به IDH، در صورت عدم کنترل، به احتمال زیاد در ده سال بعدی به فشار خون بالای سیستولیک نیز مبتلا خواهند شد.

هشدار جدی: فشار دیاستولیک بالا می تواند به بیماری های قلبی-عروقی جدی مانند سکته یا مرگ قلبی بیانجامد!!! اگر فشار دیاستولیک شما بالاست و به علایم زیر دچار شده اید، حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  1. درد قفسه سینه و مشکلات تنفس (کوتاه شدن تنفس)
  2. احساس سبکی در سر
  3. کاهش سطح هوشیاری و تغییر در صحبت کردن
  4. احساس ضعف ناگهانی غیر عادی در بدن

موارد بالا ممکن است اثرات فشار دیاستولیک بالا قبل از یک سکته یا حمله قبلی اصلی باشند.

توصیه برای کاهش فشارخون دیاستولیک (IDH)

˂ کنترل وزن، تعادل رژیم غذایی، ورزش کردن، درمان با دارو

˂کنترل قند خون و کنترل سطح کلسترول برای پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی

لینک منبع

لینک منبع

پژوهشگر: مریم اکبری زاده

دوستان عزیز، با ما برای دیدن مطالب معتبر علمی پرشن فیزیو همراه باشید!

 

درمان بی خوابی

5 دیدگاه دربارهٔ «چرا فشار خون دیاستولیک (IDH) من بالاست؟ درمان چیست؟»

  1. من همیشه فشارم پایین است دکتر سرم نمکی وب کمپلکس وامپول ویتامین سی نوشت نمیدانم اشتباه کرده بعد از ان دیگر فشارم پایین نیامد بلکه از داروی اتنالول استفاده میکنم لطفا راهنمایی کنید.

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز
      نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. توصیه می شود توسط متخصص قلب و عروق، معاینات دقیق تری صورت گیرد.

  2. بهنام نوروزی

    برای کاهش فشار خون می توانید از کشمش (raisin) استفاده کنید. کشمش دارای پتاسیم است و مصرف منظم کشمش باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به این بیماری می شود.
    با مراجعه به اینترنت و جستجوی مقالات لاتین با کلمه raisin+ blood pressure به مقالات ارزشمندی در این زمینه دست خواهید یافت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا