رایج ترین اشتباهات بعد از ورزش کدامند؟

ورزش کردن

مهم نیست چه مقدار زمان به ورزش کردن اختصاص می دهید یا چقدر تلاش می کنید، اما اگر انتخاب درست انجام ندهید و ورزش را به شکلی صحیح تمرین نکنید نتیجه مورد نظر خود را به دست نخواهید آرود. در این مقاله به برخی از رایج ترین اشتباهاتی اشاره می کنیم که پس از اتمام ورزش انجام می دهید و تمام تلاش های شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

  • اشتباه شماره 1: خنک کردن بدن را نادیده می گیرید.

پس از اینکه ورزش کردن شما تمام شد لازم است زمانی را اختصاص دهید تا ضربان قلب و فشار خون شما به حالت طبیعی بازگشته و خطر بروز آسیب ها کاهش پیدا می کند. متخصصین توصیه می کنند ورزش خود را با چند حرکت سبک، مانند راه رفتن بر روی تردمیل، به پایان برسانید و به اندام داخلی خود اجازه دهید به حالت استراحت بازگردند.

  • اشتباه شماره 2: انجام حرکات کششی را فراموش می کنید.

انجام چند حرکت کششی پس از اتمام ورزش از بروز هر گونه گرفتگی عضلانی و کوفتگی، که معمولا روز بعد رخ می دهد، جلوگیری می کند. پیشگیری از گرفتگی عضلات نه تنها ورزش را لذت بخش می کند، بلکه اشتیاق شما برای رفتن به باشگاه را نیز بیشتر خواهد کرد.

  • اشتباه شماره 3: پس از ورزش هیچی نمی خورید.

قبل از اینکه ورزش کردن را شروع کنید و بدن شما عرق کند، غذا به بدن سوخت رسانی می کند و همچنین پس از اتمام ورزش نیز به ترمیم عضلات کمک می کند. در زمان ورزش کردن بهترین غذایی که توصیه می شود ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین است، مانند ماست با توت فرنگی یا کمی آجیل.

  • اشتباه شماره 4: لباس های ورزشی خود را عوض نمی کنید.

طبیعی است که در زمان ورزش کردن تعریق بدن افزایش می یابد و باعث خیس شدن لباس ها می شود. به علاوه لباس های ورزشی معمولا رطوبت را در خود نگه می دارند، بنابراین عرق کردن در هنگام ورزش و عوض نکردن لباس ها منجر به بروز بیماری های قاچی می شود. توصیه می شود پس از اتمام ورزش حتما لباس های خود را عوض کنید.

  • اشتباه شماره 5: دوش نمی گیرید.

دوش نگرفتن پس از ورزش نه تنها باعث بد بو شدن بدن شده، بلکه پیامدهای دیگری هم در پی دارد، از جمله: عرقی که بر روی پوست قرار دارد باعث رشد باکتری ها شده و منجر به بروز جوش های پوستی می شود. البته دقت کنید که بلافاصله پس از تمام ورزش، دوش گرفتن برای بدن خوب نیست. توصیه می کنیم پس از ورزش کردن تا چند دقیقه منتظر بمانید و پس از رسیدن بدن به حالت عادی دوش بگیرید. 

  • اشتباه شماره 6: نوشیدنی های نامناسب مصرف می کنید.

نوشیدن نوشابه و نوشیدنی های الکلی پس از اتمام ورزش به هیچ عنوان توصیه نمی شود. نوشیدن الکل پس از ورزش کردن ریکاوری عضلات را کند کرده، باعث کم آب شدن بدن می شود و خطر بروز لخته های خون را افزایش می دهد. بهترین نوشیدنی پس از ورزش آب است و بهتر است حداقل تا 30 دقیقه پس از ورزش کردن چیز دیگری به جز آب ننوشید.

  • اشتباه شماره 7: خواب خود را نادیده می گیرید.

پس از ورزش کردن زیاد خواب نیاز ضروری بدن است، چرا که در زمان ورزش کردن بدن شروع به ترمیم و قوی ساختن عضلات می کند. بنابراین به استراحت نیاز پیدا می کند. اگر با خواب پس از ورزش مشکل دارید، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید تا به بهبود خواب شما کمک کند.

اشتباهات رایج مربوط به ورزش کردن عبارتند از:

  • تمرکز بر روی یک بخش خاص از بدن و انجام حرکات محدود

در زمان انجام حرکات ورزشی بهتر است تقارن بدن را در نظر داشته باشید. تمرکز بر روی یک بخش یا عضو از بدن و نادیده گرفتن دیگر اعضا باعث بروز عدم تقارن می شود و همچنین ضعف بعضی بخش های بدن را در پی خواهد داشت. ضعف عضلانی و عدم تقارن منجر به استفاده بیش از اندازه از برخی عضلات شده و خطر آسیب های جدی تر را افزایش می دهد.

به علاوه محدود کردن حرکات ورزشی نیز به عضلات آسیب می رساند. توصیه می شود انواع حرکات ورزشی را به طور متناسب تمرین کنید و بر روی برخی حرکات زیاده روی و تمرکز نداشته باشید.

  • ورزش بیش از حد و برای مدت طولانی

ورزش کردن زیاد نیز می تواند آسیب رسان باشد. ریکاوری عضلات در فاصله بین جلسه های مختلف ورزش کردن لازم است و بررسی ها نشان داده اند که ورزش کردن زیاد در طولانی مدت بسیار آسیب رسان خواهد بود. علت آن هم ترشح هورمون های تستوسترون و دوپامین در زمان ورزش کردن است. .رزش کردن بیشتر از 45 تا 55 دقیقه سطح این هورمون ها را در خون بالا برده و بدن را در یک وصعیت هورمونی منفی قرار می دهد.

ورزش کردن زیاد باعث بروز مشکلاتی شده و با علائمی همراه است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم بهتر است میزان ورزش کردن خود را کاهش دهید: ورزش کردن به جای بالا بردن انرژی باعث خستگی شدید می شود، به راحتی مریض می شوید و یا بهبود بیماری ها (به عنوان مثال سرماخوردگی) مدت زیادی طول می کشد، احساس یاس می کنید، نمی توانید به راحتی بخوابید، پاهای شما سنگین است و به طور مرتب دچار درد می شوید.

  • زیاد صحبت کردن

صحبت کردن در هنگام ورزش باعث می شود بیشتر از طریق دهان نفس بکشید و این امر تاثیرات منفی بر روی سلامت شما دارد. در حقیقت فواید ورزش از طریق عادت های تنفسی کنترل می شوند که بر روی عملکرد، میزان تحمل و سطح انرژی پس از اتمام ورزش تاثیر می گذارند.

در هنگام ورزش کردن بهتر است از طریق بینی نفس بکشید. اکسید نیتریک در بینی موجود است، بنابراین وقتی از طریق بینی نفس می کشید، قسمت کوچکی از این گاز را وارد ریه هایتان می کنید. اکسید نیتریک در ایجاد تعادل در داخل بدن نقش مهمی دارد.

نگارنده و محقق: سمیه محمدی

منبع شماره 1

منبع شماره 2

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا