رژیم غذایی که مانع جوش خوردن استخوان ها می شوند

رژیم غذایی که مانع جوش خوردن استخوان ها می شود

بهترین رژیم غذایی برای شکستگی استخوان

رژیم غذایی شما در جوش خوردن استخوان ها پس از شکستگی بسیار مؤثر است.  اگر می خواهید استخوان های شکسته شما زود تر جوش بخورند ، از خوردن این مواد غذایی خودداری کنید:

 

الکل

مصرف نوشیدنی های الکلی روند بهبود شکستگی استخوان را کند می کند.  و سلول های جدید استخوانی  به اندازه کافی سریع تولید نمی شوند که بتوانند با سرعت کافی شکستگی را ترمیم کنند.  همچنین نوشیدن الکل زیاد باعث می شود که تعادل نداشته باشید و هنگام راه رفتن تلو تلو بخورید. و احتمال زمین خوردن شما افزایش می یابد.  که می تواند منجر به شکستگی استخوان شود.

 

نمک

مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی ممکن است باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار شود.   بعضی از غذاها یا نوشیدنی ها هستند که مزه نمک نمی دهند اما حاوی نمک می باشند.  به همین علت بهتر است قبل از مصرف مواد غذایی برچسب روی آنها را از نظر وجود نمک  بررسی کنید. شما می توانید  در حدود 1 قاشق چای خوری یا 6 گرم نمک در یک روز مصرف کنید.

 

قهوه

مصرف مقدار زیادی کافئین ، یعنی بیش از چهار فنجان قهوه قوی در روز ،  می تواند سرعت ترمیم  استخوان شکسته را کاهش دهد. خوردن قهوه بیش از 4 فنجان بدان معنی است که شما از طریق افزایش دفعات دفع ادرار کلسیم بدن خود را از دست می دهید.  نوشیدن قهوه ملایم یا چای چنین عوارضی ندارد.

رژیم غذایی شفابخش برای درمان شکستگی استخوان

رژیم غذایی شفابخش برای درمان شکستگی استخوان

رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی مواد مغذی است می تواند به سرعت بهبودی کمک کند. استخوان ها پس از شکستگی  نیاز به بازسازی دارند.  هنگامی که استخوان شما دچار شکستگی می شود ، بدن به طور طبیعی روند ترمیم را شروع می کند. روند ترمیم شکستگی استخوان شامل رژیم غذایی و مصرف مواد معدنی می باشد که به طور قطع  بر بدن شما تأثیر مثبتی می گذارد.

بسیاری از داروهای گیاهی مختلف برای درمان شکستگی استخوان ها وجود دارد. و ترکیب آنها با رژیم غذایی نه تنها به شما کمک می کند که به سرعت بهبود پیدا کنید ، بلکه استخوان های تان را تقویت خواهید کرد. در نتیجه احتمال ابتلا به پوکی استخوان و دیگر مشکلات مربوط به تراکم استخوان نیز کاهش پیدا می کند. و از درد و شکستگی استخوان ها در مراحل بعدی زندگی پیشگیری می شود.

رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای درمان شکستگی استخوان بهتر از مصرف مکمل ها است. مگر اینکه پزشک شما مصرف مکمل را توصیه کند.

رژیم غذایی مناسب شامل مواد زیر می باشد :

 

پروتئین

حدود نیمی از ساختار استخوان های بدن شما از پروتئین ساخته شده است. هنگامی که دچار شکستگی استخوان می شوید ، بدن شما نیاز به ساختن سلول های استخوانی جدید برای ترمیم دارد. همچنین پروتئین به بدن شما کمک می کند تا از کلسیم ، یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای استخوان های سالم استفاده کند.

منابع خوب پروتئین عبارت هستند از :

  • گوشت ، ماهی ، شیر ، پنیر ، کشک ، ماست ، آجیل ، نخود ، لوبیا ، محصولات سویا و غلات غنی شده.

 

کلسیم

رژیم غذایی حاوی کلسیم

این ماده معدنی در ساخت استخوان های قوی به شما کمک می کند.  به همین علت غذاها و نوشیدنی های سرشار از کلسیم می تواند به ترمیم شکستگی استخوان کمک کند. بزرگسالان باید بین 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم در روز دریافت کنند.

اگر شما نیاز به یک مکمل کلسیم داشته باشید ، پزشک مقدار آن را تعیین کرده و مصرف آن را تجویز می کند.

منابع خوب کلسیم عبارت هستند از :

  • شیر ، ماست ، پنیر ، کشک ، کلم بروکلی ، کلم قمری ، کلم پیچ ، سویا ، لوبیا ، کنسرو ماهی تن یا ماهی قزل آلا با استخوان ، شیر بادام و غلات غنی شده و یا آب میوه غنی شده با کلسیم.

 

ویتامین دی

این ویتامین باید بخشی از رژیم غذایی شما باشد تا به درمان شکستگی استخوان ها کمک کند. ویتامین دی به خون در جذب و استفاده از کلسیم و ساخت مواد معدنی در استخوان های شما کمک می کند.

بخشی از ویتامین D مورد مصرف شما با قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید تأمین می شود.   شما می توانید هر روز مدتی را در خارج از خانه بگذرانید تا نور خورشید به شما بتابد.  15 دقیقه برای یک فرد عادی کافی است.

غذاهای غنی از ویتامین D  را همراه با میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید که شامل ویتامین  K  باشند. برگ های سبز مانند کلم پیچ ، کلم بروکلی و گل کلم سرشار از ویتامین K  هستند. و به افزایش تعداد سلول های ترمیم کننده در محل  شکستگی کمک می کنند.

ویتامین D به طور طبیعی در غذاهای کمی مانند زرده تخم مرغ و ماهی چرب یافت می شود. اما تولید کنندگان مواد غذایی آن را به برخی از مواد غذایی مانند شیر یا آب پرتقال اضافه می کنند. بزرگسالان باید حداقل 600 واحد ویتامین D را هر روز دریافت کنند.  و اگر شما بیش از 70 سال دارید ، باید حداقل 800 IU  ویتامین D  در طول روز دریافت کنید.

منابع خوب ویتامین D عبارت هستند از :

  • نیزه ماهی ، ماهی قزل آلا ، روغن کبد ماهی ، ساردین ، جگر ، شیر و ماست غنی شده ، زرده تخم مرغ و آب پرتقال غنی شده.

 

ویتامین C

کلاژن یک پروتئین است که برای ساختار استخوان بسیار مهم است. ویتامین C به بدن شما کمک می کند تا کلاژن را که به ترمیم شکستگی استخوان کمک می کند ، تولید کند. شما می توانید ویتامین C را از بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه و خوشمزه دریافت کنید.

سبزیجاتی که حرارت داده می شوند و یا مانده هستند ، ممکن است مقداری از ویتامین C خود را از دست بدهند. به همین دلیل بهتر است که ازسبزیجات تازه و یا یخ زده استفاده کنید.

منابع خوب ویتامین C عبارت هستند از :

  • مرکبات مانند پرتقال و کیوی ، انواع توت ها ، گوجه فرنگی ، فلفل ، سیب زمینی و سبزیجات سبز.

 

آهن

رژیم غذایی حاوی آهن

اگر کم خونی ناشی از فقر آهن دارید ، هنگامی که  گلبول های قرمز خون شما کافی نیستند ، ممکن است استخوان های شما پس از شکستگی به کندی بهبود یابد. آهن به بدن شما کمک می کند تا کلاژن را برای بازسازی استخوان تولید کند. همچنین نقش مهمی در جذب اکسیژن در استخوان ها دارد تا به آنها در روند بهبودی کمک کند.

منابع خوب آهن عبارت هستند از :

  • گوشت قرمز ، پرندگان با گوشت تیره رنگ یا بوقلمون ، ماهی های چرب ، تخم مرغ ، میوه های خشک ، سبزیجات سبز برگ ، نان با غلات کامل و غلات غنی شده.

 

پتاسیم

اگر به اندازه کافی از این ماده معدنی در رژیم غذایی خود استفاده کنید ، کلسیمی که مصرف می کنید به کمک پتاسیم جذب بدن تان شده و دفع نمی شود.  میوه های تازه زیادی وجود دارد که حاوی پتاسیم می باشند.

منابع خوب پتاسیم عبارت هستند از :

  • موز ، آب پرتقال ، سیب زمینی ، آجیل ، دانه ها ، ماهی ، گوشت و شیر.

 

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا