علل لرزش دست ها یا ترمور چیست؟

تصویر مرتبط

علل لرزش دست ها یا ترمور  چیست؟

علل لرزش دست ها هر چه که باشد ،  اگر به تازگی شروع شده ممکن است به مرور زمان  بدتر شود .  لرزش دست ها معمولاً به تدریج آغاز می شود .  لرزش دست ها ممکن است زمانی شروع شده باشد که شما استرس داشته اید ، و یا عصبانی بوده اید .

بعضی از بیماری ها نیز باعث لرزش دست ها می شوند.

صرف نظر از علت بروز لرزش دست ها این عارضه ترمور نامیده می شود .

علل مختلف لرزش دست ها  

 ترمور اولیه

نتیجه تصویری برای ترمور اولیه

شایع ترین علت لرزش دست ها ترمور اولیه است .  ترمور اولیه (ET)   گسترده ترین بیماری سیستم عصبی است.   ترمور اولیه  معمولاً از دست ها  شروع می شود . اما ممکن است آرام آرام به بازوها ، سر و سایر قسمت های بدن نیز سرایت کند .

علت بروز ترمور اولیه ممکن است تغییر در ژن باشد .  بنابر این اگر یکی از والدین  به ترمور مبتلا باشند،  احتمال ابتلای فرزندان آنها نیز به این عارضه وجود دارد .

در بعضی از موارد مواد سمی موجود در محیط زیست موجب ترمور یا لرزش دست می شوند .

ترمور در هرسنی ممکن است اتفاق بیفتد .  اما احتمال ابتلای افراد بالای  40 سال به این عارضه بیشتر می باشد .

استرس ، خستگی ، و مصرف بیش از حد کافئین می تواند لرزش دست ها را  بدتر کند.   در برخی موارد افراد مبتلا به ترمور به سختی می توانند کارهای روزانه خود را انجام دهند .

انجام کارهایی مانند غذا خوردن ، نوشیدن مایعات ، و نوشتن که با دست انجام می شوند ، برای افرادی که به لرزش دست مبتلا هستند ، گاهی تبدیل به یک چالش بزرگ می شود .

بیماری پارکینسون

نتیجه تصویری برای لرزش دست به علت استرس

 

لرزش دست از نشانه های اولیه بیماری پارکینسون است .  بیش از 10 میلیون نفردر سراسر جهان به بیماری پارکینسون مبتلا هستند .

همه افرادی که به پارکینسون مبتلا می شوند الزاماً دچار لرزش دست نخواهند شد .  اما بیشتر افراد در مراحل اولیه ابتلا به پارکینسون لرزش خفیف در دست ها و یا پا ها و حتی گاهی در یک انگشت را تجربه می کنند .

ترمور در بیماری پارکینسون معمولاً یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد .  لرزش اغلب در زمان استراحت عضلات بروز می کند .  به همین علت آن را لرزش در حال استراحت نیز می نامند.

هنگامی که فرد مبتلا به بیماری پارکینسون فعالیت می کند ، لرزش متوقف می شود .  حتی اگر فقط یکی از انگشتان دست حرکت کند !

استرس و هیجان لرزش ناشی از بیمار پارکینسون را تشدید می کند .  به مرور زمان ممکن است لرزش به نیمه دیگر بدن نیز سرایت کند .

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

نتیجه تصویری برای ‫لرزش دست به علت بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS)‬‎

بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا ” ام اس”   سیستم ایمنی بدن ، مغز ، اعصاب ، و نخاع را هدف قرار می دهد .  این بیماری ممکن است موجب لرزش دست ها بشود .

اگر قبل از ابتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس دچار لرزش بوده اید ،  به احتمال زیاد پس از ابتلا به این بیماری  (MS) به  لرزش در دست ها یا پا های  خود مبتلا می شوید .

ترک الکل

تصویر مرتبط

لرزش دست یکی از اولین نشانه های ترک الکل است .  اگر میزان مصرف الکل خیلی زیاد نبوده باشد ، این لرزش ممکن است فقط چند روز طول بکشد.   اما اگر مصرف  زیاد بوده و یا برای یک مدت طولانی الکل مصرف می کرده اید ،  لرزش دست ها تا یک سال و یا بیشتر ادامه خواهد داشت .

لرزش دست همیشه نشانه بیماری نیست !

لرزش دست همیشه نشانه بیماری نیست .  لرزش دست گاهی عکس العمل بدن به چیزی است .

مانند : داروها :   بطور معمول عامل دارویی لرزش دست ها ، داروهای مسدود کننده یک ماده شیمیایی در مغز به نام دوپامین هستند .  ماده شیمیایی دوپامین اطلاعات را از یک بخش از مغز به بخش دیگر آن انتقال می دهد.  با قطع مصرف دارو،  لرزش از بین خواهد رفت .

کمبود B12   

نتیجه تصویری برای ‫تزریق B12‬‎

کمبود ویتامین B 12  موجب می شود که سیستم عصبی بدن به درستی کار نکند .  ویتامین B 12 در  فرآورده های گوشتی ، ماهی ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر ، و فرآورده های لبنی  یافت می شود.

اگر لرزش دست های خفیف باشد ، پزشک ویتامین B 12 تزریقی برای بیمار تجویز خواهد کرد .

استرس

نگرانی های مالی و شغلی ، و مشکلات مربوط به سلامتی موجب تشدید لرزش دست می شود .  عصبانیت و گرسنگی شدید و همچنین کم خوابی نیز لرزش دست ها را شدید تر می کند .  این نوع لرزش ، ترمور فیزیولوژیک نامیده می شود .

قند خون پایین  

نتیجه تصویری برای لرزش دست به علت قند خون پایین

قند خون پایین یا هیپوگلیسمی  باعث می شود که به بدن فشار آمده و دست ها لرزش پیدا کنند .

پرکاری غده تیروئید    

غده تیروئید در گردن ، درست بالای استخوان ترقوه قرار گرفته است .   هنگامی که غده تیروئید پرکار می شود ،  سرعت تمامی عملکرد های بدن افزایش پیدا می کند .  این عارضه موجب بروز مشکلات خواب ،  و افزایش ضربان قلب می شود .  همچنین باعث لرزش دست ها می شود .

آسیب عصبی

نتیجه تصویری برای لرزش دست به علت آسیب عصبی

آسیب دیدگی ، بیماری ، و یا سایر مشکلات سیستم عصبی مرکزی می تواند باعث لرزش دست ها بشود .  این عارضه  نوروپاتی محیطی نامیده می شود .

نوروپاتی محیطی می تواند دست ها و پا ها را دچار لرزش کند .

از آنجا که علل و درمان انواع مختلف لرزش دست بسیار متفاوت هستند ، لازم است  با پزشک معالج خود در این مورد مشورت کنید .

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع  

لینک مقالات مرتبط        

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا