فیزیوتراپی برای دیسک گردن | ورزش دیسک گردن

فیزیوتراپی برای دیسک گردن

چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم
فیزیوتراپی برای دیسک گردن

چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم

بیرون زدگی دیسک گردن هنگامی رخ می دهد که یکی از دیسک های ستون فقرات در ناحیه گردن ضعیف شده و تا مرز نخاع تجاوز کند. در بعضی موارد ، این وضعیت می تواند باعث ایجاد درد در گردن ، شانه ها ، بازوها و کمر شود. آسیب حاد در این ناحیه می تواند منجر به بیرون زدگی دیسک گردن شود.

صدمات طولانی مدت ، مانند داشتن پوسچر بد و یا اضافه وزن نیز می تواند باعث بیرون زدگی دیسک گردن شود. این ساختارها در ستون فقرات به مرور زمان تضعیف می شوند ، بنابراین افزایش سن نیز می تواند خطر بیرون زدگی دیسک گردن را افزایش دهد.

انجام برخی تمرینات یا حرکات کششی می تواند فشار به ستون فقرات را کاهش دهد و علائم را کم کند. افراد می توانند این تمرینات را با راهنمایی یک فیزیوتراپیست یا در خانه انجام دهند.

مصرف داروهای ضد درد نیز می تواند برای کاهش این ناراحتی مفید باشد. اگر این روش های درمانی مؤثر نباشد ، جراحی دیسک گردن گزینه بعدی است. در این مطلب علل ، علائم و تمرینات فیزیوتراپی برای دیسک گردن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

علل

ستون فقرات از چندین استخوان بهم پیوسته ساخته شده است. این استخوان ها، مهره هایی هستند که از بافت های نرم ، نخاع و اعصابی که از ستون فقرات عبور می کند، محافظت می کنند.

برای حفظ انعطاف پذیری آنها ، یک دیسک اتصال دهنده ، هر مهره را جدا می کند. این دیسک های نخاعی از بافت های الاستیک قوی ساخته شده اند.

هنگامی که ستون فقرات خم شده یا می چرخد ​​، دیسک های ستون فقرات برای پشتیبانی از حرکت تغییر می کنند و از اصطکاک بین استخوان ها جلوگیری می کنند.

امکان خارج شدن دیسک های ستون فقرات وجود دارد. این بیشتر در بخش تحتانی ستون فقرات دیده می شود. اما ممکن است در قسمت بالای ستون فقرات و گردن نیز ایجاد شود و باعث ایجاد برآمدگی در کانال ستون فقرات شود. در موارد شدیدتر ، می تواند به فتق دیسک منجر شود.

فتق و برآمدگی عباراتی هستند که وضعیت دیسک را توصیف می کنند. برخی از افراد دیسک بیرون زده را با تایری مقایسه می کنند که کم باد شده است ، در حالی که باید فتق دیسک را شبیه به منفجر شدن تایر تلقی کرد.

هر دیسک حاوی ماده داخلی نرم با لایه بیرونی اطراف است که از ساختار دیسک محافظت می کند.

فتق دیسک هنگامی رخ می دهد که آسیب به لایه بیرونی منجر به نشت ماده داخلی به بیرون دیسک شود. دلایل برآمدگی یا فتق دیسک شامل آسیب های ناگهانی یا طولانی مدت است.

داشتن پوسچر بدنی بد و بلند کردن اجسام سنگین به شکل نامناسب نمونه هایی از مواردی است که می تواند باعث تروما طولانی مدت شود.

علل احتمالی دیگر عبارتند از:

  • داشتن اضافه وزن
  • داشتن سن بالا
  • بی تحرک بودن
  • ابتلا به بیماری دیسک بین مهره ای

دیسک های ستون فقرات با گذشت زمان ضعیف شده و در معرض آسیب بیشتری قرار می گیرند. این بدان معنی است که افزایش سن خطر بیرون زدگی دیسک یا فتق را افزایش می دهد. این بسته به این دارد که در ابتدا کدام نقطه شروع به انحطاط می کند.

اگر هسته پالپوس یا همان بافت نرم داخلی ابتدا شروع به انحطاط کند ، ممکن است برای دیسک مشکلی به وجود نیاید.

اما ، اگر فیبروز آنولوس ، که لایه محافظ بیرونی است ، ابتدا شروع به انحطاط کند ، ممکن است هسته پالپوس داخلی به داخل کانال مهره ورود پیدا کند و یک ریشه عصبی یا نخاع را تحت فشار قرار دهد.

 

شایع ترین علائم دیسک گردن

این امکان وجود دارد که بیرون زدگی دیسک بدون علائم باشد. اما در موارد دیگر ، دیسک بر روی عصبی در گردن فشار وارد می سازد که می تواند منجر به بروز علائم زیر شود:

  • گردن درد حاد ، درد شانه ها و کمر
  • درد هنگام حرکت
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن شانه ها ، بازوها یا انگشتان دست
  • دامنه حرکتی کاهش یافته

شدت علائم بسته به فشار زیادی که روی عصب دارد، متفاوت است. علائم اغلب در طول فعالیت بدتر می شوند و هنگام استراحت تسکین می یابند.

 

درمان جدید دیسک گردن

بهتر است از سایر روش های درمانی در کنار فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بهره بگیرید. این امر می تواند به بهبودی کمک کند.

مصرف برخی داروهای تسکین دهنده درد نیز می تواند در کاهش ناراحتی و درد گردن ، شانه ها ، بازوها و کمر مفید باشد. این ها معمولاً داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مسکن ها هستند.

در موارد جدی تر ، درمان می تواند شامل تزریق استروئیدی برای کاهش درد و التهاب باشد.

در موارد جدی تر ممکن است به جراحی مهره های گردنی نیاز باشد. این کار مستلزم برداشتن برخی از دیسک ها است. ممکن است لازم باشد برای کمک به تثبیت ستون فقرات پس از عمل ، یک صفحه یا پلیت گردنی قرار داده شود.

در ادامه این مطلب تمرینات فیزیوتراپی برای دیسک گردن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

فیزیوتراپی برای دیسک گردن

درمان دیسک گردن دکتر خیراندیش
فیزیوتراپی برای دیسک گردن

بعضی اوقات مداخلات ساده در خانه مانند درمان خانگی دیسک گردن یا فیزیوتراپی گردن در منزل برای درمان بیماری دیسک گردن ، که در آن ناهنجاری در یک یا چند دیسک بین مهره ها ایجاد شده و باعث درد گردن می شود، کافی باشد. با این حال ، اغلب مراجعه به یک فیزیوتراپیست که می تواند این ناهنجاری ها را درمان کند ، بسیار کمک کننده است. وی می تواند به شما آموزش دهد که چگونه می توانید با انجام حرکات کششی و ورزش دیسک گردن گردن و مهره ها را بهبود و تقویت بخشید ، پوسچر بدن را بهبود بخشید و از عود مجدد درد گردن پیشگیری کنید.

فیزیوتراپی (PT) روش مراقبتی است که با هدف کاهش درد و کمک به شما در بهبود عملکرد ، حرکت و زندگی بهتر انجام می شود. ممکن است در موارد زیر به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید:

  • تسکین درد
  • بهبود حرکت یا توانایی
  • جلوگیری از صدمات ورزشی یا بهبود آنها
  • پیشگیری از ناتوانی یا جراحی های احتمالی
  • احیاء بعد از سکته مغزی ، تصادف ، آسیب دیدگی یا جراحی
  • کار کردن بر روی تعادل برای جلوگیری از افتادن از زمین خوردن
  • مدیریت یک بیماری مزمن مانند دیابت ، بیماری قلبی یا آرتریت
  • کمک به بهبود بعد از زایمان
  • کمک به کنترل روده یا مثانه
  • کمک به سازگار شدن با یک اندام مصنوعی
  • یادگیری استفاده از دستگاه های کمکی مانند واکر یا عصا
  • در موارد استفاده از اسپلینت (آتل بندی) یا کمربند طبی

همه افراد در هر گروه سنی می توانند فیزیوتراپی دریافت کنند. این روش می تواند انواع مشکلات سلامتی را درمان کند.

بهترین کلینیک فیزیوتراپی در ایران | بهترین فیزیوتراپیست تهران

همچنین می توانید به یک کایروپراکتور (متخصص درمان بیماری های عصبی – عضلانی – اسکلتی) نیز مراجعه کنید. در اکثر مردم ، برخی تمرینات و دستکاری هایی که توسط این ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به کار می رود ، می تواند به رفع ناراحتی و بازیابی حرکت گردن تان کمک کند.

هنگامی که به یک فیزیوتراپیست یا کایروپراکتور مراجعه می کنید ، ابتدا ارزیابی کامل خواهید داشت. متخصص شما را از این حیث ارزیابی خواهد کرد که چگونه می توانید گردن خود را حرکت دهید. ممکن است از شما درباره علائمی مانند درد در گردن یا بین تیغه های شانه ، دردی که از بازو به سمت دست یا انگشتان کشیده می شود ، یا در مورد بی حسی یا سوزن شوزن شدن در شانه یا بازو سؤال شود. قدرت ، رفلکس ها و سایر منابع احتمالی درد نیز بررسی می شود. درمانگر یا کایروپراکتور همچنین عملکرد مفاصل در گردن و کمر تان را نیز ارزیابی می کند تا محدودیت ها یا نارسایی هایی که ممکن است به درد شما کمک کنند را شناسایی کند.

درمان فیزیوتراپی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ورزش یا کشش هایی که توسط درمانگر تان هدایت می شود
  • ماساژ ، گرما درمانی یا سرما درمانی ، آب گرم درمانی یا اولتراسوند برای کاهش درد عضلانی یا اسپاسم
  • توانبخشی برای کمک به شما در یادگیری استفاده از اندام های مصنوعی
  • تمرین با ابزار هایی که به شما کمک می کنند حرکت کنید یا تعادل خود را حفظ کنید ، مانند عصا یا واکر

درمانگر تان پیشرفت شما را رصد خواهد کرد و در صورت لزوم، درمان های بعدی شما را تنظیم می کند.

در بین جلسات می توانید تمریناتی را در خانه انجام دهید که درمانگر به شما آموزش می دهد. این به شما کمک می کند که طبق برنامه پیش بروید و پوسپر خود را نیز بهبود بخشید.

 

فواید فیزیوتراپی برای دیسک گردن

فیزیوتراپی اغلب یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید هنگام درد طولانی مدت (که به آن درد مزمن نیز گفته می شود) یا آسیب دیدگی انجام دهید. این روش می تواند شما را قوی تر کرده و به شما در حرکت و داشتن احساسی بهتر کمک کند.

از پزشک خود بخواهید که به شما یک فیزیوتراپیست معرفی کند. احتمالاً برای رسیدن به بهترین نتیجه لازم است در چندین جلسه فیزیوتراپی شرکت کنید. همچنین باید برخی از تمرینات را در خانه نیز انجام دهید.

فیزیوتراپی ها تمرینات زیادی دارند. با این حال ، این ایده خوبی است که از آنها درمورد تجربه خود در کار با افرادی که شرایطی مانند شما داشته اند ، از آنها سؤال کنید. همچنین می توانید از آنها بپرسید که چند جلسه به شما نیاز دارد.

کلینیک های فیزیوتراپی بدین منظور بنیان شده اند تا چنانچه از درد دراز مدت و یا درد عضلانی ، درد استخوانی و مفاصل رنج می برید، بتوانید به راحتی از آن خلاص شوید. جدای از آن ، یک کلینیک فیزیوتراپی نقشی اساسی در بهبود بیماران بعد از عمل جراحی دارد ؛ زیرا بیماران باید بعد از انجام اعمال ارتوپدی برای مدت طولانی استراحت مطلق کنند. آنها معمولاً قادر به بازیابی مجدد قدرت عضلانی و استخوانی خود نیستند. فیزیوتراپیست ها عمدتاً حرکات عضلانی یا ماساژ های مناسبی را به شما ارائه می دهند ، همچنین می توانند برخی از تمرینات ورزشی را به شما آموزش دهند تا به طور مرتب در منزل انجام دهید. از طریق این تمرینات ورزشی ، می توانید به راحتی از درد های حاد خلاص شوید.

 

کشش ، تقویت و به حرکت درآوردن

انواع مختلفی دستکاری و تمرینات ورزشی وجود دارد که فیزیوتراپیست یا کایروپراکتور می تواند برای تسکین سفتی ، تقویت ناحیه و ترمیم عملکرد طبیعی گردن برای شما استفاده کند. از روش های درمانی مانند سرما یا گرما درمانی ، ماساژ بافت عمیق ، تحریک الکتریکی و اولتراسوند ممکن است قبل از ورزش استفاده شود.

در حین انجام فیزیوتراپی ، تمرینات مختلفی را برای کشش و تقویت ماهیچه هایی که از گردن شما حمایت می کنند ، انجام خواهید داد. همچنین یاد می گیرید که چگونه وضعیت بدن و دامنه حرکت خود را بهبود ببخشید. فیزیوتراپیست ممکن است برای کمک به یادگیری وضعیت های مناسب ، از شما بخواهد در هنگام ورزش در مقابل آینه بایستد تا بتوانید اشتباهات خود را ببینید و آنها را اصلاح کنید.

کایروپراکتورها نیز از برخی تکنیک های مشابه فیزیوتراپی استفاده می کنند. حرکات اصلاحی ملایم ممکن است به بازگرداندن عملکرد طبیعی گردن و کاهش درد کمک کند. کایروپراکتورها مطابق با فیزیوتراپی ، برای کاهش سفتی ، بهبود تحرک و افزایش دامنه حرکت ، گردن و مفاصل توراسیک را دستکاری می کنند. این امر ممکن است برای افرادی که مشکلات عروقی در گردن دارند ، از جمله تنگی شریان کاروتید یا آرتروز پیشرفته ، مناسب نباشد و خطرات بالقوه ای در بر داشته باشد.

فیزیوتراپیست ، کایروپراکتور یا پزشک معالج تان باید قبل از درمان تشخیص دهند که آیا در اثر این دستکاری ها شما در معرض آسیب بیشتری قرار می گیرید یا خیر.

 

حرکات کششی فیزیوتراپی برای دیسک گردن

یکی از تکنیک های مورد استفاده فیزیوتراپیست ها و کایروپراکتورها برای تسکین درد و بهبود حرکت ، کشش مهره های گردنی است. کشش به آرامی گردن را گسترش می دهد ، فضای بین مهره های گردن را باز می کند و به طور موقت فشار بر روی دیسک های آسیب دیده را کاهش می دهد. کشش گردن می تواند به طور مداوم یا متناوب انجام شود.

انجام حرکات کششی درمان دیسک گردن در منزل نیز مفید است. دستگاه های قرقره ای وجود دارد که می توانید آنها را به یک درگاه ببندید ، همچنین دستگاه هایی وجود دارند که شما را قادر به انجام حرکات کششی گردن در هنگام دراز کش می کند. چنانچه قصد دارید به تنهایی حرکات کششی گردن را با دستگاه فیزیوتراپی گردن در منزل انجام دهید، بسیار حائز اهمیت است که ابتدا از فیزیوتراپیست یا کایروپراکتور خود سوال نمایید تا مطمئن شوید که تجهیزات مناسبی را خریداری کرده اید و همچنین چگونگی استفاده صحیح از آن ها را نیز بیاموزید.

 

بالش های گردنی و گردنبند طبی برای بیماری دیسک گردن

بالش های ارتوپدی (بالش های گردنی) به گونه ای طراحی شده اند که حین خواب بخشی از گردن را بی حرکت می سازند. با این وجود هیچ پژوهشی مبنی بر پشتیبانی از اثربخشی بالش های گردنی وجود ندارد. در بهترین حالت، توصیه می شود که از فیزیوتراپیست یا کایروپراکتور خود در این مورد سوال بفرمایید.

گردنبند های طبی نرم به اندازه تکنیک های اصلاحی پوسچر و دامنه های حرکتی ، گردن را تثبیت نمی کنند. گردنبند های طبی سفت منجر به بی تحرکی گردن می شوند اما برای استفاده طولانی مدت ناراحت کننده هستند.

 

فیزیوتراپی برای دیسک گردن : آموزش تصویری فیزیوتراپی درمان دیسک گردن در منزل

فیزیوتراپیست مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر ، فیزیوتراپی منطقه 1 تهران، برای تسکین درد گردن ناشی از دیسک گردن تمرینات زیر را توصیه می کند.

  1. کشش عضلات گردن
  • بر روی یک میز یا تختخواب دراز بکشید در حالی که پایین گردن تان مماس با لبه باشد.
  • سر خود را به آرامی بالا و پایین بیاورید و سپس رها کنید. اگر این حرکت درد شما را بدتر کند یا درد را در دست تان منتشر کرد ، ادامه ندهید.
  • این موقعیت را به مدت 1 دقیقه نگه دارید ، 1 دقیقه استراحت کنید و 5 تا 15 بار تکرار کنید.

 

  1. کشش عضلات گردن با بالا بردن سر
  • بر روی میز یا تخت خود بر روی شکم تان دراز بکشید و سر خود را از تخت آویزان کنید.
  • سر خود را به آرامی و به آرامی بالا ببرید ، گردن خود را مخالف جاذبه زمین امتداد دهید.
  • این موقعیت را 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. 15 تا 20 بار تکرار کنید.

 

  1. تمرین پایین آوردن چانه (چین تاک)
  • روی تخت به پشت دراز بکشید و دست های خود را در کنار تان قرار دهید.
  • چانه خود را به سمت قفسه سینه خود بکشید تا جایی که غبغب ایجاد شود.
  • این موقعیت را 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. 15 تا 20 بار تکرار کنید.

 

  1. پایین آوردن شانه
  • بنشینید یا در مقابل یک دیوار بایستید و دستان خود به سمت بالا ببرید.
  • آرنج های خود را تا زاویه 90 درجه خم کنید.
  • شانه های خود را به سمت پایین و عقب بکشید و قسمت پشت بازوهای خود را به سمت دیواره فشار دهید و تیغه های شانه خود را به هم فشار دهید.

 

  1. فشار ایزومتریک
  • صاف بنشینید و شانه های خود را شل کنید. دست خود را روی پیشانی تان بگذارید.
  • بدون این که سرتان را حرکت دهید، آن را به داخل دست تان فشار دهید.
  • این حرکت را به مدت 5 تا 15 ثانیه نگه دارید و 15 بار تکرار کنید.

 

حرکات کششی فیزیوتراپی برای دیسک گردن

در صورت داشتن ماهیچه های محکم در اطراف منطقه ای که باعث ایجاد درد شده، می توان از حرکات کششی برای افراد دارای بیرون زدگی یا فتق دیسک گردن بهره برد. گاهی اوقات ، حرکات کششی می تواند درد را بدتر کند و روند بهبود را کندتر سازد. در صورت افزایش درد یا انتشار در ستون فقرات ، بلافاصله انجام حرکت کششی را متوقف کنید.

به عنوان مثال ، اگر حرکت کششی باعث ایجاد درد شدید در شانه و بازوی شما می شود ، آن را انجام ندهید. هدف از انجام حرکات کششی، تسکین درد است نه افزایش آن.

برخی از حرکات کششی مخصوص دیسک گردن به شرح زیر است:

  1. خم از کنار
  • صاف بنشینید و شانه های خود را شل کنید.
  • به آرامی سر خود را به یک طرف خم کنید گویی می خواهید با گوش خود ، شانه تان را لمس کنید.
  • این حرکت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید ، سپس رها کنید. در طول روز 3 تا 5 بار تکرار کنید.

 

  1. حرکت کششی اسکالن
  • صاف بنشینید و شانه های خود را شل کنید.
  • یک دست را روی قسمت پشت سر خود قرار دهید. به آرامی و به تدریج سر خود را تا زاویه 45 درجه کج کنید و به زیر بغل خود نگاه کنید.
  • این حرکت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید ، سپس رها کنید و 3 تا 5 بار در طول روز تکرار کنید.

 

  1. چرخش گردن
  • صاف بنشینید و شانه های خود را شل کنید.
  • به آرامی سر خود را به یک طرف بچرخانید. سر خود را بیش از حد به پشت نچرخانید و از پیچاندن گردن نیز خودداری کنید.
  • به آرامی سر خود را به طرف دیگر نیز بچرخانید.
  • هر طرف را به مدت 30 ثانیه نگه دارید. در طول روز 3 تا 5 بار تکرار کنید.

 

ورزش های ممنوع برای دیسک گردن

یک جراح ستون فقرات و مهره های گردنی دارای مجوز ، توصیه می کند در حالی که دیسک گردن شما در حال بهبود است از انجام هر گونه تمرینات ورزشی پرخطر خودداری کنید. ورزش هایی مانند دویدن ، پریدن ، وزنه برداری یا هر چیز دیگری که شامل حرکات شدید و ناگهانی باشد ، می تواند درد شما را تا حد زیادی افزایش داده و روند بهبودی را کندتر سازد. این ورزش ها حتی ممکن است منجر به مشکلات مادام العمر شود.

شرکت در بسیاری از فعالیت های معمول تان همچنان هم ممکن است. بسیار حائز اهمیت است که فعالیت های چالش برانگیز را اصلاح کرده و گردن را در موقعیتی بدون درد نگه دارید.

ورزش ملایم برای روند بهبودی مفید است. ورزش های ملایم به این دلیل هستند که موجب افزایش جریان خون به ستون فقرات ، کاهش فشار و حفظ قدرت می شوند.

چنانچه در خصوص موارد بالا سؤالی دارید یا دوست دارید با ما تماس بگیرید ، وقت ملاقات تعیین کنید ، یا مشورت کنید لطفاً به این لینک مراجعه نمایید. خوشحال می شویم که به هر شکلی که ممکن است بتوانیم به شما کمک کنیم. ما به شما این اطمینان را می دهیم که با انتخاب کلینیک فیزیوتراپی شایگان مهر از بهترین خدمات توسط بهترین فیزیوتراپیست ها برخوردار خواهید شد.

خوشبختانه ما در مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر کلیه خدمات فیزیوتراپی را توسط فیزیوتراپیست و کادری مجرب ارائه می دهیم. این مرکز مجهز به بهترین دستگاه های فیزیوتراپی می باشد. کلیه فیزیوتراپیست ها در کلینیک فیزیوتراپی شایگان مهر دارای مجوز فیزیوتراپی هستند.

کاربر عزیز، امیدواریم این اطلاعات توانسته باشد به شما در درمان بیماری تان کمک کرده باشد و هر چه زود تر، مجددا سلامتی خود را به دست آورید.

شاد و تندرست باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

medicalnewstoday

webmd

healthline

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا