فیزیوتراپی ساق پا-مراقبت بعد از شکستگی ساق پا

فیزیوتراپی ساق پا

بهترین حرکات فیزیوتراپی ساق پا

سلام، به سایت پرشن فیزیو خوش آمدید.

“هر شب بعد از تمرین و برگشتن از باشگاه ساق پاهام به شدت درد می کرد. از وقتی زیاد می دویدم این طوری می شدم. کوهنوردی هم می رفتم و به خاطر آسیب ساق پام کنار گذاشتم. اونقدر ورزش کردم که از اون ور بوم افتادم. در نهایت، به یه کلینیک فیزیوتراپی خوب مراجعه و با ماساژ درمانی و حرکات ریلکسیشن ساق پا دردم کمتر شد.”

موضوع متن زیر: انواع آسیب های ساق پا و مراقبت ها و فیزیوتراپی ساق پای دردناک یا شکسته

آناتومی ساق پا

آناتومی ساق پا

فیزیوتراپی ساق پا

علت درد ساق پا

آیا شما نیز درد یا فشار زیادی در ساق پایتان احساس می کنید؟ فکر می کنید دلیلش چیست؟

سنگینی و درد ساق پا می تواند چند علت داشته باشد:

♦ ضعف عضلات پا در قسمت های باسن، ران، نشیمن، قوزک و …

♦ کف پای صاف

♦ ورزش بدون گرم کردن و یا تمام کردن ورزش بدون سرد کردن تدریجی بدن که اصطلاحا سبب بستن عضلات می شود

♦ کفش نامناسب

♦ فشار بیش از اندازه به ساق پا در اثر ورزش سنگین و مداوم (مانند کوهنوردی، موتورسواری، دو و میدانی، اسکی از ارتفاع…) یا پیاده روی های طولانی: در نتیجه، ایجاد ترک کوچک در استخوان درشت نی ساق پا یا پارگی و تورم تاندون (محل اتصال عضله و استخوان)
♦ سندرم کمپارتمان (Compartment Syndrome): فشار فوق العاده زیاد (ورزش برای مثال)به عضلات ساق پا که با کاهش فشار درد نیز کمتر می شود.

♦ ابتلا به انواع بیماری هایی که سبب درد یا سنگینی یا بی حسی ساق پاها می شوند. برای مثال، کم خونی، سندرم پای بیقرار یا ترومبوز رگی

مقاله جامع سندرم پای بیقرار از علت ها تا درمان (به قلم دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات و فلوشیپ اختلالات خواب)

توصیه: اگر ساق پایتان متورم مانده و یا با وجود استراحت هنوز دردناک است بهتر است برای درمان پزشکی و فیزیوتراپی اقدام کنید.

هشدار: سردی و رنگ پریدگی ساق پا جدی ست و درمان فوری می طلبد. علت می تواند خونریزی داخل مفصل و آسیب به عروق داخلی در نتیجه شکستگی ساق پا باشد.

علت درد و بی حسی ساق پا: سندرم پای بیقرار

“من پیش از بارداری درد و بی حسی و گزگز و مور مور شدن را در ساق پاهام داشتم و در بارداری این وضع خیلی بدتر شد و جلوی خوابم رو می گرفت. به پیشنهاد متخصص مغز و اعصاب در کلینیک قیزوتراپی ماساژ ریلکسی و فیزیوتراپی ساق پا انجام دادم و همزمان کمبود منیزیم و ویتامین B12 بدنم هم بررسی شد و مکمل دریافت کردم. فیزیوتراپی و ورزش یوگابارداری خیلی به من کمک کردن.”

آسیب دیدگی ساق پا در کلینیک فیزیوتراپی

گاهی آسیب ساق پا در اثر حادثه و ضربه است اما نمی دانیم ساق پایمان شکسته و ترک برداشته یا نه؛ نمی دانیم تاندونی پاره شده یا نه. در کلینیک فیزیوتراپی و یا مطب ارتوپدی، برای بررسی وضعیت ساق پای آسیب دیده کارهای زیر انجام می شوند:

بررسی نوع ضربه (اگر ضربه خورده باشد)، برای مثال فشار و ضربه در حین تمرین یا مسابقه یا تصادف با ماشین

بررسی سوابق پزشکی و یبماری های شما: فشار خون بالا، دیابت، آسم، آلرژی، بارداری، مصرف تنباکو، مصرف دارو…

معاینات فیزیکی ساق پا مانند:

بررسی عیوب ساق پا (زاویه غیرعادی، پیچ خوردگی، کوتاه بودن پا…)

وجود یا عدم وجود ترک در پوست ساق پا

وجود تورم یا کبودی

بررسی تکه های استخوانی و احتمال ترک خوردن در یک خط یا چندین جهت

بررسی میزان ثبات استخوان های درشت نی و نازک نی

سی تی اسکن، عکس برداری MRI یا اشعه ایکس از استخوان برای بررسی احتمال آسیب قوزک و زانو همراه با ترک در ساق پا


فیزیوتراپی ساق پا

شکستگی ساق پا

مراقبت بعد از شکستگی ساق پا

 

ترک خوردن استخوان درشت نی ساق پا در زیر زانو تا قوزک پا زیاد اتفاق می افتد. موتورسوارها اغلب به هم برخورد می کنند و استخوان بزرگ (درشت نی) و کوچک (نازک نی) ساق پایشان با هم آسیب می بیند.  تصویر بالا ترک خوردن استخوان درشت نی را نشان می دهد.

شکستگی ساق پا انواع مختلفی دارد. برای مثال، شکستگی استخوان در یک خط ثابت یا شکستگی در چند جهت، شکستگی بدون آسیب پوست دور استخوان (بسته) و یا شکستگی با سوراخ شدن پوست (باز). برخی وضعیت های ترک خوردگی و شکستگی ها عبارتند از: ترک مارپیچی، ترک چند تیکه، ترک ترکیبی، ترک مورب، ترک عرضی یا افقی و غیره (تصویر مقابل).

مراقبت بعد از شکستگی ساق پا: انواع ترک ساق پا

تقسیم بندی نوع شکستگی یا ترک بستگی به موارد زیر دارد:

1. محل دقیق ترک (وسط، دیستال: دور از محور و یا پراکسیمال: نزدیک به محور)

2. الگوی ترک برداشتن (در یک خط، در چند جهت، از وسط به صورت ضربدر…)

3. پارگی یا عدم پارگی ماهیچه (عضله ها) و پوست دور استخوان

تشخیص نوع ترک و نوع شکستگی اهمیت زیادی در انتخاب روند درمان دارد.

عدم درمان به موقعِ ترک و شکستگی ساق پا عواقب دارد: اگر عضلات یا استخوان های آسیب دیده به حال خود رها شوند، با گذشت زمان و بالا رفتن سن ضعیف تر شده و آسیب های بعدی مانند ساییدگی، آرتروز، و محدودیت حرکت در استخوان های پا رخ می دهند. 


درمان شکستگی ساق پا

طول درمان شکستگی ساق پا

درمان شکستگی ساق پا بستگی به نوع شکستگی دارد: گاهی جااندازی بسته بدون شکافتن پوست و با کشش های مخصوصی انجام می شود. در صورت لزوم، جااندازی باز به روش جراحی انجام می شود؛ پوست و عضلات روی استخوان شکسته شکافته می شوند و قطعات شکستگی از نو کنار هم چیده می شوند (تثبیت یا فیکس استخوان).

برای تثبیت استخوان، ممکن است از روش میله گذاری داخل کانال (اینترامدولاری)، پلیت گذاری، پیچ و پلاک و نیز تثبیت خارجی استفاده شود.

گاهی به علت تورم و خونریزی داخل مفصلی، خون را با سرنگ خارج و زانو را بانداژ می کنند. ساق پا آتل بندی می شود و بیمار به مدت 2 الی 3 ماه با عصا راه می رود و مراعات می کند. اگر شکستگی خیلی جابجا نشده باشد و مربوط به اسخوان تیبیا درشت نی باشد، پا گج گرفته می شود و به مدت 4 تا 6 هفته در گچ می ماند. اگر منیسک زانو درگیر شود و شکستگی جابجایی بدی داشته باشد، عمل جراحی آرتروسکوپی انجام می شود. 

طول درمان شکستگی ساق پا بستگی به نوع شکستگی از سه تا شش ماه می باشد.

راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا-مراقبت بعد از شکستگی ساق پا

بعد از گچ گیری یا جراحی توصیه هایی به بیمار می شود:

در معرض رطوبت قرار نگیرد زیرا رطوبت موجب شلی گچ و عفونت های پوستی می شود. به خصوص در 24 ساعت اول، گچ در معرض هوای آزاد قرار گیرد.

پای گچ گرفته شده روی بالش نرم قرار گیرد و هیچ وزنی روی آن گذاشته نشود.

در صورت خارش پوستی، گچ تحریک نشود زیرا احتمال عفونت زیرپوستی و عوارض بدتر وجود دارد.

در صورت مشاهده کبودی، خونمردگی و قرمزی پوست اطراف گچ یا ترک برداشتن گچ به پزشک مراجعه شود.

برای کاهش تورم پای گچ گرفته شده، پا بالاتر از قلب روی بالشی قرار داده شود. انگشتان دست این پا حرکت داده شوند.

نکته 1: در صورت تورم و درد شدید ساق پای گچ شده، کبودی ناخن های پا، احساس بی حسی، مور مور یا خواب رفتن پا حتما به پزشک مراجعه شود.

نکته 2: گچ حتما توسط پزشک از پا خارج شود تا هیچگونه آسیبی به پوست زیرین و خود ساق پا وارد نشود.

درمان خانگی شکستگی ساق پا


فیزیوتراپی ساق پا در کلینیک فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست با بررسی دامنه حرکتی ساق پا، ومچ پا و قوزک و زانوی شما یک سری حرکات تقویتی و کششی به شما می دهد. تشخیص علت درد و گرفتگی ساق پای شما نیز مهم است. برای مثال، فشار بیش از حد یا دلایل بیومکانیکی.

ورزش های فیزیوتراپی عبارتند از: ورزش های تقویت عضلات ساق پا، ورزش های کششی، کمپرس سرد یا گرم یا اصلاح بیومکانیکی ساق پا.

شما می توانید با مراجعه به یک مرکز فیزیوتراپی خوب به درد ساق پایتان بعد از 4 تا 6 هفته پایان دهید.

سایت فیزیوتراپی-بهترین مرکز فیزیوتراپی پاسداران

دوستان عزیز، سایت پرشن فیزیو چندین سال است که در زمینه نگارش بهترین مقالات علمی و پزشکی فیزیوتراپی و ارتوپدی فعالیت می کند. تمامی مطالب از بهترین و به روزترین منابع علمی دنیا گرفته شده و هیچگونه کپی برداری انجام نمی شود.
مرکز شایگان مهر در شمال تهران را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

لینک منبع 1

لینک منبع 2


بیشتر بدانید:

فیزیوتراپی ساق پا

درمان خانگی درد ساق پا

اگر درد و تورم ساق پا زیاد باشد به پزشک مراجعه کنید و تا زمان دسترسی به پزشک می توانید از کمپرس یخ به صورت غیر مستقیم روی محل به مدت 20 دقیقه و چند بار در روز استفاده کنید. داروهای ضدالتهاب مانند ناپروکسن، ایبوبروفن و آسپرین ضددردهای خوبی نیز هستند. البته به تداخلات دارویی طبق بروشور توجه نمایید. بانداژ کشی، پوشیدن کفش مناسب با کفی مناسب (orthotics)، استراحت و بالا نگه داشتن ساق پا کمک کننده اند.

متن جالب رابطه ی ستون فقرات با پاها و نقش کفی کفش

 

مقاله ی سندرم شین اسپلیت ساق پا

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا