فیزیو تراپی مهره های گردن

فیزیوتراپی می تواند برای کمک در درمان دیسک مهره های گردن (cervical spondylosis یا cervical disc disease) توصیه شود. مشکلات دیسک مابین مهره ها می تواند سبب گردن درد شود.

فیزیوتراپ می تواند به شخص مبتلا به دیسک گردن، در چگونگی کشش و تقویت و بهبود نحوه قرارگیری  گردن و مهره های گردن و درپیشگیری از بازگشت دوباره درد گردن کمک کند.

در هنگام مراجعه به فیزیوتراپ در ابتدا وی ارزیابی کلی خواهد داشت. فیزیو تراپ گردنتان را معاینه می کند و اینکه چقدر خوب و راحت می توانید گردنتان را حرکت دهید. ممکن است از شما سوالاتی همانند درد در گردن یا بین کتفهایتان، دردی از بالای بازو شروع و به دستها و انگشتانتان می رسد، یا بی حسی و سوزش در شانه یا بازو بپرسد. در این معاینه همچنین قدرت و عکس العمل شما هم بررسی می شود.

کشش، تقویت و درست نگه داشتن گردن

انواع متعددی از تمرینات و حرکات توسط فیزیوتراپ، متخصص استخوان یا ماساژ درمانگر مهره های گردن می تواند برای کاهش و رهایی از سفتی و خشکی، تقویت این ناحیه و بازیابی کارآیی معمول گردن انجام شود. درمانهایی همانند استفاده از سرما یا گرما، ماساژ، تحریک الکتریکی و امواج فراصوت (اولترا سوند) ممکن است قبل از اینگونه تمرینات ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.

درطی فیوزیوتراپی، شما مجموعه ای از حرکات و تمرینات را برای کشش و تقویت عضلات نگه دارنده گردنتان انجام خواهید داد. همچنین نحوه درست نگه داشتن گردن و حرکات و دامنه حرکتی را خواهید آموخت. برای یادگیری نحوه درست نگه داشتن گردن ممکن است فیزیوتراپ از شما بخواهد که در طی انجام تمرینات جلوی آینه بایستید و به این ترتیب شما می توانید اشتباهاتی که در تمرینات انجام می دهید را ببینید و اصلاح کنید.

ماساژ درمانگر مهره های گردن روشهایی مشابه با فیزیوتراپ بکار می برد. ماساژها و حرکات ملایم توسط وی می تواند عملکرد و کارآیی طبیعی و معمول گردن را برگرداند و در تخفیف درد کمک کننده باشد. همچنین موجب کاهش سفتی، بهبود حرکت و جابه جایی گردن و افزایش دامنه حرکت آن گردد.

قبل از انجام هرگونه ماساژ یا حرکت مهره های گردن توسط ماساژ درمانگر مهره های گردن حتماً با پزشک مشورت نمائید.

کشش برای بیماری دیسک مهره گردن

یکی از تکنیکهایی که توسط فیزیوتراپها و ماساژدرمانگرها برای تخفیف درد و بهبودی حرکت گردن انجام می شود کشش گردن است. کشش به ملایمت فضای بین مهره های گردن را افزایش می دهد و به صورت موقتی فشار روی دیسکهای آسیب دیده را کاهش می دهد. کشش گردن می تواند به صورت پیوسته یا متناوب با دوره های کوتاه کشش و استراحت انجام شود.

انجام کشش گردن در منزل نیز امکان پذیر است. سیستمهای قرقره مانندی وجو دارند که می تواند به درها متصل شود یا وسایلی که شما را قادر می سازند کشش گردن را در حالت دراز کشیده انجام دهید. اگر شما می خواهید کشش گردن را خودتان انجام دهید بسیار مهم است که قبل از هر اقدامی به فیزیوتراپ مراجعه و در این مورد مشورت نمائید در صورتیکه فیزیوتراپ با این امر موافق بود از او راجع به خرید وسایل و دستگاه های مناسب و نحوه استفاده درست از آنها و انجام صحیح حرکات راهنمایی بخواهید.

بالشتهای گردن و گردنبندهای بیماری دیسک گردن

بالشتهای گردن برای ثابت و در وضعیت مناسب نگه داشتن گردن در حین خوابیدن طراحی شده اند. به هر حال، تحقیقات زیادی در مورد کارایی و اثربخشی بالشتهای گردن انجام نشده است. بهتراست قبل از استفاده از این نوع بالشتها حتماً با فیزیوتراپ برای توصیه های لازم مشورت کنید.

گردنبندهای دیسک گردن نیز ممکن است برای ثبات و در وضعیت درست قرار دادن مهره ها کمک کننده باشد و درد را کاهش دهند.

نگارنده: زری هاشمی

منبع: WebMD

لینک منبع: http://www.webmd.boots.com/back-pain/guide/physiotherapy-cervical-spondylosis

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا