قفل شدن زانو چه علائم و عللی دارد و درمان آن چیست؟

قفل شدن زانو چه علائم و عللی دارد و درمان آن چیست؟

قفل شدن زانو چه علائم و عللی دارد
قفل شدن زانو چه علائم و عللی دارد

زانو یکی از مفاصل بدن است که بیشتر از سایر مفاصل کار می کند و بیشتر از سایر مفاصل وزن بدن را تحمل می کند.

این موضوع بسیار نگران کننده است که اگر شما نتوانید پاها را خم یا صاف کنید. در چنین شرایطی ممکن است احساس کنید که زانوی شما قفل شده است.

در این مقاله ما به علل رایج قفل شدن زانو و گزینه های مختلف درمان آن نگاه خواهیم کرد.

 

قفل شدن زانو به علت پارگی مینیسک

پارگی منیسک شایع ترین علت قفل کردن زانو است

پارگی منیسک شایع ترین علت قفل کردن زانو است. منیسک یک قطعه ضخیم غضروفی است که در  مفصل زانو قرار دارد و باعث حرکات نرم زانو ها می شود. اگر منیسک پاره شود ، قطعه ی پاره شده ممکن است در جایی گیر کند و مانع حرکت کردن مفصل بشود.

شايع ترين نوع پارگی منيسك كه سبب قفل شدگی می شود ، به نام پارگی دسته سطلی و یا باکت هندل شاخته شده است. در این نوع پارگی ، بخشی از غضروف پاره می شود. اما تا حدودی متصل است و فقط یک قسمت آن پاره شده.  این پارگی یا فلاپ متحرک درون زانو حرکت می کند.  اگر فلاپ به اندازه کافی بزرگ باشد ، با حرکت کردن زانو به اطراف می تواند در یک وضعیت نامناسب گیر کرده و باعث مسدود شدن مفصل بشود.  در نتیجه زانو قفل می شود.

پارگی منیسک می تواند ناشی از آسیب به علت یک حرکت پیچشی یا بر اثر سایش و پارگی تدریجی  مفصل به خصوص درد سالمندان و ورزشکاران اتفاق بیفتد.

 

جدا شدن یک قطعه از استخوان

علت دیگری که می تواند مفصل را مسدود کند و باعث قفل شدن زانو شود ، زمانی است که قطعه کوچکی از استخوان از مفصل زانو جدا می شود و در اطراف حرکت می کند. دقیقاً مانند پارگی مینیسک ، اگر این تکه استخوان در جای نامناسبی قرار بگیرد ،  باعث می شود که مفصل در موقعیت های خاصی قفل شود.

جدا شدن یک تکه از استخوان ممکن است به علت آسیب دیدگی و یا در نتیجه  یک بیماری پزشکی مانند آرتریت و یا ﺍﺳﺘﺌﻮﮐﻨﺪﺭﺍﯾﺘﯿﺲ ﺩﯾﺴﯿﮑﻨﺲ اتفاق بیفتد.

قفل شدن واقعی زانو با توجه به علت بروز آن گاهی ممکن است همراه با درد باشد. این عارضه به طور معمول باعث می شود که نتوانید پای خود را به طور کامل صاف کنید.

 

قفل کردن غیر واقعی زانو

قفل کردن غیر واقعی زانو
قفل کردن غیر واقعی زانو

در برخی موارد ، اگر درد خیلی شدید باشد ، می تواند مانع از حرکات زانو شود. این اتفاق زمانی می افتد که مکانیسم های محافظ بدن برای جلوگیری از هر گونه آسیب ، تلاش می کنند تا حرکات زانو را محدود کنند. این محدودیت معمولاً با ایجاد اسپاسم عضلانی ، و نگه داشتن پا در یک موقعیت همراه است.  این مشکل به عنوان قفل شدن کاذب یا غیر واقعی زانو شناخته می شود.

تفاوت قفل شدن کاذب با قفل واقعی این است که هیچ چیز اضافی در داخل مفصل زانو وجود ندارد.  این در حالی است که ممکن است در ابتدا اینطور به نظر برسد که یک قطعه اضافی در زانو افتاده است.  قفل شدن کاذب به سرعت باز می شود.  این اغلب بیشتر از احساس قفل شدگی است که مانع حرکت زانو می شود اما به سرعت ناپدید می شود. قفل شدگی  می تواند هم باعث جلوگیری از خم شدن شود و هم از صاف شدن پا جلوگیری می کند و حرکات را محدود می کند.  در حالی که قفل شدن واقعی به طور معمول فقط از صاف شدن زانو جلوگیری می کند.

قفل شدن کاذب زانو ممکن است ناشی از مشکلی باشد که در داخل مفصل زانو به وجود آمده و بدن با این روش تلاش می کند تا از خود محافظت کند.

 

علل شبه قفل شدن زانو

شايع ترين علل شبه قفل شدن زانو عبارتند از:

  • تورم : تجمع بیش از حد مایع در کپسول مفصلی به دلیل افزایش تنش می تواند حرکات و باز و بسته شدن زانو به طور کامل را محدود می کند.
  • التهاب: التهاب ساختارها در داخل و اطراف زانو نیز می تواند حرکات آن را محدود کند. شايع ترين علل التهاب بیماری آرتريت روماتوئيد و بیماری نقرس هستند.
  • Patellar Maltracking :  مشکل در حرکت کردن کشکک در جلوی  زانو می تواند باعث قفل شدن غیر واقعی شود. این عارضه معمولاً بسیار دردناک است.
  • سندرم پلیکا: التهاب در پلیکا ی میانی که در بافت سینوویال قرار دارد ف می تواند باعث  قفل شدن کاذب زانو شود.
  • آسیب زانو: آسیب به هر یک از ساختارهای زانو اگر آنقدر شدید باشد که باعث ایجاد درد شدید بشود ، می تواند اسپاسم عضلانی ایجاد کند که باعث قفل شدن غیر واقعی زانو می شود.

 

آسیب های زانو

آسیب های زانو
آسیب های زانو

آسیب های زانو به علل زیر اتفاق می افتد:

  • شکستگی ،
  • در رفتگی یا نیمه دررفتگی به ویژه پاتلا ،
  • بورسیت ،
  • تاندونیت ،
  • پارگی تاندون.

 

چگونه زانوی قفل شده درمان می شود؟

درمان زانوی قفل شده شما بستگی به علت آن و شدت آن دارد

 

درمان پارگی منیسک

پارگی منیسک شایع ترین علت قفل شدن زانو ی واقعی است. برای درمان پارگی منیسک ، پزشک شما احتمالاً توصیه می کند که از روش هایی مانند استراحت ، کمپرس یخ و داروهای ضد التهابی استفاده کنید.  همچنین احتمال دارد پزشک معالج شما  فیزیوتراپی را توصیه کنند تا عضلات اطراف زانو و پاها را تقویت کنند.  تقویت عضلات اطراف زانو و پاها به تثبیت مفصل زانو کمک می کند و درد و قفل شدگی را کاهش می دهد.

اگر علائم شما همچنان ادامه داشت ، به خصوص اگر قفل شدن زانو ادامه پیدا کند ، پزشک شما احتمال دارد عمل جراحی را توصیه کند. در کودکان و نوجوانان ، پارگی های منیسک به طور معمول قابل ترمیم است.  با این حال ، در افراد مسن و در پارگی های شدید ، ترمیم از طریق جراحی ممکن نیست. در این مورد ، پزشک جراح سعی می کند پارگی منیسک شما را بردارد تا زانو دیگر قفل نشود.

پس از عمل جراحی ، برای بهبود زخم نیاز به یک دوره طولانی استراحت و ریکاوری خواهید داشت.   پس از آن پزشک تمرینات درمانی و فیزیوتراپی را برای تقویت قدرت و پایداری زانوی شما تجویز خواهد کرد.

درمان پارگی منیسک
درمان پارگی منیسک

 

درمان قفل شدن کاذب زانو

اگر  قفل شدن کاذب زانو باعث آسیب دیدگی شده باشد ، درمان آن به طور مشخص انجام جراحی برای برداشتن مشکل پیش آمده است.  در بعضی موارد یک جراحی دیگر نیز برای ترمیم کشکک زانو مورد نیاز است اگر قفل شدن کاذب زانو باعث آسیب شود.

بعد از عمل جراحی شما نیاز به یک دوره استراحت خواهید داشت تا بافت های زانوی شما فرصت کافی برای بهبودی و رفع خشکی زانو داشته باشد.

 

درمان سندرم پلیکا ، پاتلار مالتراکینگ و ..

سندرم پلیکا
سندرم پلیکا

درمان سندرم پلیکا ، پاتلار ماتراکینگ و سایر بیماری هایی که باعث قفل شدن زانو می شود ، به طور معمول راحت تر از سایر مشکلات می باشد.  درمان این بیماری ها اغلب با فیزیوتراپی و تقویت عضلات امکان پذیر می باشد.

پزشک پس از معاینه و بررسی زانوی شما توصیه های برای درمان شما می کند. استراحت ، کمپرس یخ و داروهای ضد التهاب نیز می تواند به کاهش علائم قفل شدن کاذب زانو کمک کند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا