مشکلات و عوارض کار با کامپیوتر و پشت میز نشینی

مشکلات و عوارض کار با کامپیوتر و پشت میز نشینی

پشت میز نشینی و کاربا کامپیوتربرای به مدت طولانی مشکلات و عوارض بسیاری دارد. عدم حرکت و غیرفعال بودن علاوه بردرد و ناراحتی و مشکلات چشمی یکی از10 عامل خطرناکی است که موجب مرگ می شود.

احتمال خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و مرگ درافرادی که مدت های طولانی می نشینند نسبت به سایرین دو برابراست.
درست است که فعالیت بدنی و انجام ورزش برای سلامتی بسیار ضروری است اما تحقیقات نشان داده که ورزش اثرات منفی نشستن طولانی را ازبین نمی برد.
بدن انسان برای حرکت طراحی شده و درعین حال درزندگی مدرن امروزی که مبتنی بر فن آوری است پشت میزنشینی غیرقابل اجتناب است اما باید مدیریت شود.

دراین مقاله با ایده های جدیدی که برای اجتناب ازنشستن زیاد درنظرگرفته شده اند آشنا می شوید:
دربعضی ازشرکت ها کارکنان ایستاده پشت میزکارمی کنند که البته هنوزچندان مرسوم نیست. ارتفاع این میزها قابل تنظیم است و افراد می توانند آن را به نسبت قد خود کوتاه یا بلند کنند و وسایل کار و یا کامپیوتررا روی آن قراردهند. دراین روش کارکنان تحرک بیشتری خواهند داشت.

تصویر مرتبط

استفاده ازمیز تردمیل به این صورت است که کامپیوتر، مانیتور و صفحه کلید بر روی یک پلت فرم که زیر آن یک ترد میل قرار داده شده قراردارند. کارکنان می توانند درحین کارکردن برروی تردمیل راه بروند.
دراین روش شما می توانید به ایمیل پاسخ دهید و با تلفن صحبت کنید. برخی از افراد به طور مداوم و بعضی نیز برای چند ساعت در روز ازاین روش استفاده می کنند.
هریکساعت ازجای خود بلند شوید و بجای تلفن کردن و یا ایمیل زدن به همکاران به طرف آنها بروید. درطول نهارکمی قدم بزنید. شما می توانید جلسات خود را ایستاده برگزارکنید.

شما می توانید درمنزل ازتوپ ورزشی ثابت بعنوان صندلی استفاده کنید. این کاربه عضلات پشت کمرکمک می کند زیرا وضعیت بدن دراین حالت بهتراست.
هنگامی که برای مدت طولانی پشت میزمی نشینید تمرینات کششی ساده انجام دهید.

کشش کمر: درحالیکه با پاهای صاف روی صندلی نشسته اید دستها را روی زانو گذاشته و بدن را به عقب خم کنید و برای چند ثانیه نگه دارید سپس بدن و گردن را بسمت جلو خم کنید و زانوهای خود را نگاه کنید.

کشش شانه: اگرهنگام کارکردن با کامپیوترقوزمی کنید این حرکت را انجام دهید، با دست راست بازوی چپ را گرفته و بطرف قفسه سینه بکشید و 20 ثانیه نگه دارید سپس این حرکت را با سمت مقابل انجام دهید.
کاربا کامپیوترو ماوس ممکن است موجب ابتلا به سندرم تونل مچ دست بشود. علائم این سندرم شامل بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشتان دست است. هنگام کارکردن با کامپیوترو تایپ مطمئن شوید که فشار کمی روی مچ دستتان وارد می شود. زاویه بدن و دست ها را درست کنید و برخی از تمرینات مچ دست را انجام دهید. درفواصل منظم استراحت کنید.

کشش عضله سه سر بازو: هنگام تایپ کردن کامپیوتری عضلات سه سرپشت بازو فعال می شوند. با این حرکت کششی عضلات بازوهای خود را تقویت کنید:
یک دست را پشت گردن برده و با دست دیگرآرنج آن را لمس کنید و بآرامی به عقب و پایین فشاردهید بطوریکه درماهیچه سه سراحساس کشش کنید. این کاررا با سمت مقابل نیزانجام دهید.

تصویر مرتبط

کشش قفسه سینه: دستان خود را پشت سربرده و به عقب فشاردهید و به مدت 20 ثانیه نگه دارید و مجدداً تکرارکنید. این کشش مربوط به عضلات قفسه سینه است.

کشش چانه: کارکردن پشت میز کار اغلب می تواند به سفتی گردن منجر شود، بنابراین سعی کنید با کشش چانه عضلات گردن و شانه خود را شل کنید. مستقیم به جلو نگاه کنید درحالیکه چانه به طرف قفسه سینه پایین رفته به مدت 20 ثانیه چانه را دراین حالت نگه دارید و به حالت اولیه برگردید.

گردش سر: مستقیم به جلو نگاه کنید سپس سرخود را به سمت چپ بچرخانید درحالی که شانه هایتان رو به جلوهستند و برای مدت 20 ثانیه دراین حالت بمانید سپس به آرامی به موقعیت قبلی برگشته و همین حرکت را با چرخش سربه سمت راست تکرار کنید.

کشش ساق پا: بایستید و دستان خود را روی میز و یا یک صندلی بدون چرخ قراردهید. پای چپ خود را به عقب خم کرده وآن را با دست چپ نگه دارید و تعادل خود را بر روی پای راست بیندازید. برای مدت 20 ثانیه دراین حالت بمانید سپس به آرامی به موقعیت قبلی برگشته و همین حرکت را با زانوی راست انجام دهید. سپس پاهای خود را بنوبت رو بجلو بکشید.

تصویر مرتبط
استفاده ازتجهیزات مناسب: ارگونومی دانش طراحی تجهیزات برای استفاده در محیط کار به منظور کاهش خستگی و ناراحتی است. استفاده ازاین تجهیزات موجب راحت قرارگرفتن دستهاو پاها درمحل کارمی شود و صدمات مزمن و کمر درد و سایرمشکلات را به حداقل می رساند.

منبع: http://www.webmd.boots.com/

مترجم و نگارنده:  مینو شفیعی

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا