مصرف سویا برای پیشگیری از پوکی استخوان

Related image

مصرف سویا برای پیشگیری از پوکی استخوان

تأثیرمصرف سویا درپیشگیری از پوکی استخوان دریک تحقیق مورد بررسی قرارگرفته است. پروتئین سویا و ایزوفلاون یک گزینه بی خطر و مؤثر برای بهبود سلامت استخوان و پیشگیری ازپوکی استخوان در زنان دراوایل یائسگی است.

استخوان های اکثرخانم ها پس ازرسیدن به یائسگی ضعیف و شکننده می شود.  علت این امرکاهش تولید استروژن دربدن است.  مصرف پروتئین سویا که حاوی این هورمون است ازاستخوان ها محافظت می کند.

پوکی استخوان علت زمینه ای بیش از 1.5 میلیون  شکستگی استخوان درهرسال است.  شکستگی های کوچک  می تواند موجب ازبین رفتن مهره ها و تغییر شکل ستون فقرات بشود.  شکستگی های فشاری ستون فقرات شایع ترین نوع شکستکی ناشی ازپوکی استخوان می باشد.  شکستگی لگن می تواند موجب مشکلات حرکتی دائمی شده  و حتی خطرمرگ را افزایش دهد.  شکستگی مچ دست، لگن و سایرشکستگی ها نیز در افراد مبتلا به پوکی استخوان شایع است.

استفاده  ازمواد غذایی سرشاراز پروتئین سویا و یا مصرف مکمل سویا احتمال پوکی استخوان درزنان مسن را کاهش می دهد.

غذاهای سرشارازسویا مانند عدس، لوبیا قرمز، لوبیا، باقلا، نخود و… حاوی یک ماده شیمیایی به نام ایزوفلاون است که  ساختار و عملکردی مشابه به استروژن دارد. به همین دلیل سویا و ایزوفلاون به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

همچنین علاوه برکاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان، احتمال ابتلای به بیماری های قلبی در زنانی که در رژیم غذایی خود سویا مصرف می کنند کمتراست.

Related image

با مصرف مکمل غذایی سویا با ایزوفلاون تعداد زنان  مبتلا به پوکی استخوان کاهش قابل توجهی می یابند.

پوکی استخوان واستخوان های ضعیف و شکننده موجب بروزبیش از9 میلیون شکستگی درسراسرجهان می شود.  مؤسسه ملی پوکی استخوان سال گذشته برآورد کرده که بیش از 10 میلیون بزرگسال آمریکایی بالای 50 سال سن به  پوکی استخوان یا استئوپنی مبتلا هستند.

ازتأثیرمصرف سویا درپیشگیری از پوکی استخوان غافل نباشید.

منبع: http://www.webmd.com/

مترجم و نگارنده: مینو شفیعی

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا