مفصل ران تحریک پذیر چیست؟

مفصل ران تحریک پذیر (irritable hip) دلیل شایع درد مفصل ران و لنگیدن در کودکانی است که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند. اگرچه علائم این بیماری ممکن است ترسناک باشند ولی معمولاً بیشتر از چند هفته به طول نمی انجامد.

این بیماری همچنین به عنوان تورم غشای مفصل (synovitis) به صورت شدید و گذرا شناخته می شود.

بافتهای اطراف مفصل ران معمولاً در یکی از مفاصل ران، متورم شده و درد از مفصل ران به کشاله ران، ران و زانو منتشر می شود.

احتمال ابتلای پسران به این عارضه  دو برابر دختران است و اغلب دو هفته پس از یک بیماری ویروسی به ویژه بیماریهای ویروسی مجاری تنفسی فوقانی رخ می دهد، ولی کارشناسان  دلیل این امر را نمی دانند.

علائم مفصل ران تحریک پذیر چیست؟

مفصل ران تحریک پذیر شامل درد مفصل ران است که به صورت ناگهانی و معمولاً در یک طرف لگن ران شروع می شود و این درد می تواند از درجه خفیف تا شدید باشد.

درد ممکن است به کشاله ران، ران و زانو در یک طرف بدن منتشر شود.

ممکن است در اثر این عارضه شخص شروع به لنگیدن کند.

خردسالان ممکن است به دلیل این درد به صورت سینه خیز حرکت کنند یا گریه های غیر معمول داشته باشند. این علائم در هنگام عوض کردن پوشک بچه بیشتر قابل ملاحظه است.

گاهی اوقات مبتلا به این بیماری دچار تب ضعیف می شود ولی تب کردن در این عارضه چندان شایع نیست. اگر درجه تب بالای 101 درجه فارنهایت باشد، ممکن است کودک دچار مشکلات دیگر و وخیم تری باشد.

دلایل و عوامل مفصل ران تحریک پذیر چیست؟

در ورم غشای مفصلی شدید، غشاء  مفصلی اطراف مفصل ران ملتهب و متورم می شود ولی علت این عارضه مشخص نیست.

در بسیاری از موارد و معمولاً دو هفته قبل از بروز علائم مفصل ران تحریک پذیر، کودکان مبتلا به یک عفونت ویروسی در مجاری تنفسی فوقانی می شوند که این عفونت مجاری تنفسی فوقانی می تواند سرماخوردگی و گلودرد باشد.

زمین خوردن و یا صدمه نیز ممکن است سبب این بیماری شود.

نارسایی در جریان خون می تواند سبب شود سر استخوان ران آسیب ببیند. این قسمت از استخوان ران کروی شکل و در حفره کروی مفصل ران قرار می گیرد. این نوع خاص از این بیماری به عنوان بیماری پرسس (Perthes’ disease) شناخته می شود و می تواند مسبب عارضه مفصل ران تحریک پذیر گردد.

مفصل ران تحریک پذیر

 

تشخیص مفصل ران تحریک پذیر

پزشک معمولاً از والدین کودک راجع به علائم بیماری سوال می کند و سپس کودک را معاینه می کند. همچنین ممکن است عکسبرداری با اشه ایکس یا اسکن لازم باشد. از طریق آزمایش خون نیزهر نوع عفونت مشخص خواهد شد.

درمان مفصل ران تحریک پذیر چیست؟

تنها با استراحت، بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان، در طی چند هفته این بیماری برطرف می شود. پزشک ممکن است برای کاهش درد، پاراسیتامول (paracetamol) یا همان استامینوفن نظیر تیلنول (Tylenol) پیشنهاد دهد. کودکان زیر 16 سال نباید آسپرین مصرف نمایند.

در بیمارستان، ممکن است کودک تحت کشش قرار گیرد که در آن با وصل کردن وزنه و اعمال نیرو به پا و کشش آن تنش و فشار در مفصل ران کاهش داده می شود و درد و اسپاسم در ناحیه مفصل ران تخفیف می یابد.

نگارنده: زری هاشمی

منبع: Medical News Today

لینک منبع:  http://www.medicalnewstoday.com/articles/166614.php

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا