منیسک زانو چرا پاره می شود؟ علل،علائم،درمان و پیشگیری

منیسک زانو چرا پاره می شود؟ علل، علائم، درمان و پیشگیری

بهترین مرکز فیزیوتراپی
منیسک زانو چرا پاره می شود؟

منیسک زانو یک قطعه غضروف است که مانند یک کوسن در میان استخوان ران (استخوان فمور) و تیبیا (شین بون) قرار گرفته است. در هر مفصل زانو دو منیسک وجود دارد.

منیسک ها ممکن است با فعالیت هایی که آنها را تحت فشار قرار می دهد و یا بر اثر چرخش مفصل زانو ، آسیب دیده یا پاره شوند. تکل زدن در زمین فوتبال یا چرخش ناگهانی در زمین بسکتبال می تواند منجر به پارگی منیسک شود.

با این حال ، حتماً لازم نیست که شما ورزشکار باشید تا منیسک تان پاره شود. حتی بلند شدن سریع از حالت چمباتمه می تواند پارگی منیسک ایجاد کند.

گزینه های درمان این مشکل با توجه به شدت آسیب می تواند از درمان های خانگی تا جراحی سرپایی متفاوت باشد. شما می توانید از طریق انجام تمریناتی که باعث تقویت عضلات پا و استفاده از تکنیک های مناسب در فعالیت های تماسی یا ورزش می شود ، از این آسیب جلوگیری کنید.

 

علل پارگی منیسک زانو چیست؟

علل پارگی منیسک

منیسک زانو می تواند در طول فعالیت های تماسی مستقیم یا فشار و یا چرخش ناگهانی پا پاره شوند. چرخش ناگهانی یا پیچیدن ، بلند شدن ناگهانی و برداشتن وزنه سنگین می تواند منجر به آسیب شود. بسیاری از ورزشکاران در معرض خطر پارگی منیسک قرار دارند.

ورزش هایی که نیاز به چرخش و توقف ناگهانی دارند ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای پاره شدن منیسک زانو قرار دهند. برخی از این ورزش ها عبارتند از:

  • فوتبال ،
  • بسکتبال ،
  • راگبی ،
  • تنیس.

همچنین با توجه به آمار بیمارستان کودکان بوستون ، پاره شدن  منیسک در کودکان به طور فزاینده ای در حال رشد است.  به این دلیل که کودکان در سنین پایین در ورزش های سازمان یافته شرکت می کنند. علاوه بر این ، با انجام فقط یک ورزش ، هر کودکی ممکن است پارگی منیسک را تجربه کند. همین امر برای نوجوانانی که در ورزش های رقابتی شرکت می کنند نیز درست است.

غضروف زانو با بالا رفتن سن ضعیف می شود. پارگی های غضروف در افراد بالای 30 سال بیشتر رایج می باشد. افرادی که منیسک ضعیف دارند با انجام حرکاتی از قبیل چمباتمه زدن و یا بالا و پایین پریدن ممکن است آسیب ببینند.

اگر به استئوآرتریت مبتلا هستید ، در معرض خطر بالاتری نسبت به پارگی منیسک قرار دارید.  که این امر به انحطاط زانو مربوط می شود.  استئوآرتریت یک اختلال شایع مفصلی  است که شامل درد و سفتی در مفاصل شما است. و ناشی از پیری و سایش و پاره شدن مفاصل می باشد.

هنگامی که یک فرد سالخورده پارگی منیسک را تجربه می کند ، بیشتر احتمال دارد که به دژنراسیون مربوط باشد. دژنراسیون زمانی است که غضروف زانو ضعیف تر و نازک تر می شود. در نتیجه،  بیشتر مستعد ابتلا به پارگی است.

 

علائم پارگی منیسک زانو چیست؟

علائم پارگی منیسک

هنگامی که پارگی منیسک اتفاق می افتد ، ممکن است یک صدای شدید از اطراف مفصل زانوی خود بشنوید.  پس از آن نیز ممکن است مشکلات زیر را تجربه کنید :

  • درد ، به ویژه هنگامی که منطقه لمس می شود ،
  • ورم ،
  • عدم توانایی در حرکت دادن زانو و یا ناتوانی در حرکت دادن زانو در جهات مختلف ،
  • احساس قفل شدن یا گرفتگی زانو ،
  • احساس اینکه زانوی شما شل شده و قادر به تحمل وزن تان نیست.

همچنین ممکن است شما یک احساس لغزش یا شنیدن صدا را تجربه کنید. که معمولا نشان دهنده آن است که یک قطعه غضروف شل شده است و مفصل زانو را مسدود می کند.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کرده اید و یا اگر این علائم بیش از چند روز طول پس از زخمی شدن و آسیب دیدگی زانوی شما طول بکشد. با پزشک خود مشورت کنید. اگر زانوی شما قفل شد و پس از صاف کردن آن نمی توانید زانوی خود را مجدداً خم کنید ،  بلافاصله با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

 

تشخیص پارگی منیسک چگونه است؟

آرتروسکوپی زانو

تشخیص پارگی منیسک با روش هایی مانند روش های زیر انجام می شود :

  • معاینه بدنی. پزشک زانوی شما را معاینه و دامنه حرکات زانو را بررسی می کند. این بررسی  شامل خم کردن ، صاف کردن و چرخش زانو  است.
  • آزمایشات تصویربرداری. شامل :
  1. تصویر برداری با اشعه ایکس برای تعیین اینکه آیا علت درد زانوی شما استئوآرتریت است یا خیر.
  2. MRI ، یک MRI قادر به گرفتن تصاویر غضروف و لیگامان خواهد بود تا مشخص شود که آیا منیسک پاره شده است یا خیر.
  3. سونوگرافی ، سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی برای گرفتن عکس از داخل بدن است. این روش تعیین خواهد کرد که آیا شما دچار کاهش غضروف شده اید که باعث می شود زانوی شما بگیرد یا خیر.
  4. آرتروسکوپی. اگر پزشک نتواند علت درد زانوی بیمار خود را با تکنیک های بالا تعیین کند ، ممکن است از روش آرتروسکوپی برای بررسی زانوی شما استفاده کند.
  5. برای انجام جراحی منیسک زانو نیز پزشک به احتمال زیاد از آرتروسکوپ استفاده می کند.

در روش آرتروسکوپی ، یک برش کوچک در نزدیک زانوی شما ایجاد می شود.  آرتروسکوپ یک دستگاه فیبر نوری باریک و انعطاف پذیر است که می تواند از طریق این برش وارد شود. این دستگاه همراه با نور و یک دوربین کوچک است. ابزار جراحی را می توان از طریق آرتروسکوپ و یا از طریق برش های اضافی به زانوی بیمار منتقل کرد.

اغلب افراد می توانند پس از آرتروسکوپی در همان روز به خانه بروند.

درمان پارگی منیسک زانو

تقویت عضلات اطراف زانو

در ابتدا باید درمان آسیب های زانو را با تکنیک های محافظه کارانه شروع کرد.  درمان های محافظه کارانه شامل استراحت ، کمپرس یخ ، فشرده سازی و بالا بردن  و یا روش RICE می شود.

درمان RICE شامل موارد زیر است :

  • استراحت دادن به زانو به منظور جلوگیری از هر گونه تحمل وزن در مفصل با استفاده از عصا. اجتناب از فعالیت هایی که درد زانو را بد تر می کند.
  • هر سه تا چهار ساعت به مدت 30 دقیقه کمپرس یخ بر روی زانوی آسیب دیده خود قرار دهید.
  • برای کاهش التهاب ، زانو را با یک باند الاستیک ببندید.
  • زانوی خود را برای کاهش تورم بالا قرار دهید.

شما همچنین می توانید داروهایی مانند ایبوپروفن (Advil)، آسپرین Bayer  یا هر نوع داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها) را برای کاهش درد و تورم در اطراف زانوی خود مصرف کنید.

اگر زانوی شما دردناک است ، نباید تمام وزن بدن خود را روی زانو آسیب دیده قرار دهید. پزشک شما ممکن است برای تقویت عضلات اطراف زانوی شما فیزیوتراپی را توصیه کند.

فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد و افزایش تحرک و پایداری زانو کمک کند. درمانگر فیزیکی شما همچنین ممکن است از تکنیک های ماساژ درمانی برای کاهش تورم و سفتی عضلات زانو استفاده کند.

 

عمل جراحی برای ترمیم پارگی منیسک

عمل جراحی برای ترمیم پارگی منیسک

اگر زانوی شما به درمان های بالا پاسخ ندهد ، پزشک ممکن است عمل جراحی آرتروسکوپی را توصیه کند. دکتر شما دستورالعمل های خاصی برای نحوه آماده شدن برای این عمل ارائه می دهد. برخی از این دستورالعمل ها عبارتند از :

  • قبل از عمل عصا های خود را آماده کرده و نحوه استفاده از آنها را یاد بگیرید.
  • الزامات جراحی را کامل کنید. مانند آزمایش خون ، اشعه ایکس ، MRI ، الکتروکاردیوگرام   (EKG)  و سایر آزمایش های پزشکی ، از جمله تأییده پزشک متخصص بیهوشی.
  • قبل از عمل برگه پیشنهادی خود را برای داروهای ضد درد پر کنید.
  • از خوردن یا نوشیدن در شب قبل از عمل خودداری کنید.

در صورتی که شرایطی داشته باشید که می تواند از جراحی شما جلوگیری کند ، پزشک خود را مطلع کنید. این شرایط شامل موارد زیر است :

  • تب ،
  • عفونت ،
  • سرماخوردگی ،
  • زخم باز.

 

عمل جراحی آرتروسکوپی چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی آرتروسکوپی زانو

جراح برش کوچکی را بر روی زانوی شما انجام می دهد. سپس ابزار و دوربین را از طریق این برش وارد موضع می کند تا منیسک آسیب دیده را ترمیم کند. کل پروسه عمل جراحی معمولاٌ حدود یک ساعت طول می کشد.

بیمار معمولاً می تواند در همان روز پس از عمل به خانه بازگردد.  بهبودی کامل با گذشت زمان حاصل خواهد شد.  با این حال ، شما می توانید در عرض چند روز پس از عمل جراحی در جلسات  فیزیوتراپی شرکت کنید.

اگرآرتروسکوپی شامل ترمیم منیسک زانو باشد، زمان بازیابی و توانبخشی حدود شش هفته است. در طول این مدت باید از بریس زانو و عصا استفاده کنید.

جراحی شامل خطرات و عوارضی می باشد و شما باید با دکتر خود صحبت کنید.  تا او تعیین کنید که آیا شما یک کاندید خوب برای این روش هستید یا خیر.  در دوره بهبودی باید به طور منظم تحت کنترل پزشک باشید. و همچنین درمان فیزیوتراپی برای تقویت عضلاتی که از زانو حمایت می کنند ، لازم است.

 

چگونه از پارگی منیسک جلوگیری کنیم؟ 

گرم کردن بدن قبل از شرکت در فعالیت های ورزشی

 

جلوگیری از پارگی منیسک زانو دشوار است. زیرا این وضعیت معمولاً  نتیجه یک حادثه است. اما برخی اقدامات احتیاطی ممکن است خطر آسیب دیدگی زانو را کاهش دهند. از جمله :

  • تقویت ماهیچه های ران با تمرینات منظم .
  • گرم کردن بدن قبل از شرکت در فعالیت های ورزشی ،
  • استراحت دادن به بدن در میان تمرین ها زیرا عضلاتی که خسته باشند ریسک آسیب دیدگی را افزایش می دهند.
  • اطمینان حاصل کنید که کفش های شما مناسب هستند و به اندازه کافی از مچ پا پشتیبانی می کنند.
  • حفظ انعطاف پذیری بدن.
  • هرگز شدت تمرینات خود را به طور ناگهانی افزایش ندهید. تغییرات را به آرامی انجام دهید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا