چه ورزشی حافظه و قوه شناختیِ مغز من و کودکم را تقویت می کند؟

ورزشِ تقویتِ مغز، حافظه و قوه شناختی برای من، شما و کودکانمان

سلام دوستان! امروز از یک بازی و ورزش جالب مغز به نام dual-n-back براتون می گم. حتما به افراد کم توجه برخورد کردین. خیلی ها تمرکز حواس ندارند. خیلی ها نمی توانند شماره تلفن ها، پلاک ماشین، یا آدرس ها را سریع به خاطر بسپارند. افراد و کودکان بیش فعالی نیز هستند که با اختلال یادگیری مواجهند. گاهی مجبوریم چیزهای جدیدی یاد بگیریم که با عادات یا دانش قبلی قابل فهم نیستند. برای اینکه خوب یاد بگیریم، به حافظه خوب، تمرکز، توجه و یک مغز خوب نیاز داریم.

برای تقویت مغز راههای گوناگونی وجود دارد: ورزشهایی مثل ژیمناستیک در کودکی، شنا، شطرنج، تغذیه سالم، بازی های آموزشی و غیره. یکی از این بازی های به درد به خود بازی dual-n-back می باشد. این بازی یک سری ویژگی هایی در رابطه با مغز دارد. برای پی بردن به چگونگی رابطه بازی dual-n-back با مغز با پرشن فیزیو همراه باشید.[su_button url=”http://brainworkshop.sourceforge.net/download-noinstaller.html” target=”blank” style=”3d” color=”#ffffff” desc=”لینک دانلود بازی dual-n-back”]لینک دانلود بازی dual-n-back برای تقویت حافظه کوتاه مدت و قوه تشخیص مغز[/su_button]

ورزش تقویت مغز،حافظه و قوه شناختی: بازی dual-n-back چیست؟

برای فهم راحت تر بازی dual-n-back می توانید به لینک آنلاین زیر سر بزنید. اما مطلب ما را برای جزییات مفید حتما بخوانید.
[su_button url=”https://www.brainturk.com/dual-n-back” target=”blank” style=”3d” color=”#ffffff” desc=”لینک بازی آنلاین dual-n-back”]لینک بازی آنلاین dual-n-back برای تقویت حافظه کوتاه مدت و قوه تشخیص مغز[/su_button]

بازی dual-n-back یک کارگاه آموزشی برای تقویت مغز است. در این بازی شبکه ای از مربع ها وجود دارد. یک سری حروف را پشت سر هم می شنوید و به خاطر می سپاریم. یعنی، یک توالی از حروف به گوشمان می خورد. همزمان، یک سری متوالی از مکان های مربعی فلش می زنند. ما آن ها همزمان به خاطر می سپاریم. به هر سری شنیدن حروف و دیدن فلش مربع ها یک راند می گویند. راند دوم هم یک سری حروف و مربع های دیگر شنیده و دیده می شوند. هر سری را باید به ذهن بسپاریم. در هر سری (توالی) جدید باید تشخیص دهیم کدام حرف/مربع جدید با کدام حرف/مبع قبلی انطباق دارد. در هر سری، ما باید مربع ها و حروفی را که با راند قبلی یکسان بوده حفظ کنیم.

 تست هر چه پیش می رود سخت تر می شود. در مراحل بعدی باید مربع ها و حروف های دو راند قبلی، سه راند قبلی، و چهار راند قبلی را نیز به خاطر داشته باشیم. این بازی شبیه بازی الکترونیک سیمون برای بچه ها (Simon) می باشد. اما به جای به خاطر سپردن صداها و رنگ ها، باید توالی فعلی و یکی از توالی های چند راند قبلی را به یاد داشته باشیم.

 دو مدل پیشرفته تر این بازی نیز وجود دارد: triple-n-back و Arithmetic n-back. مسیریابی آماری، گراف و تجسم نیز در مراحل پیشرفته تر می باشند.

                                    

ورزشِ تقویت مغز، حافظه و قوه شناختی: چند سوال و جواب

رابطه ی بین توالی ها در بازی DUAL-N-BACK و قشر مخ جلوی سرمان چیست؟

 قشر مخ در جلوی سر (پیش سری) مسوولیت یادگیری در سطح های بالاتر را بر عهده دارد. در واقع، قشر مخ پیش سری دایما توالی ها و سری ها (چیزهای پی در پی) را به ما یادآوری می کند. یعنی، دایم با مرور سری ها به کمک حافظه سروکار داریم. تقویت حافظه کوتاه مدت برای تقویت عملکرد قشر مخ پیش سری مفید و در نتیجه یادگیری کاربرد دارد. 

یک سوال مهم: من یا کودکم در روز چقدر زمان برای بازی dual-n-back صرف کنیم؟ تکرار بازی چگونه است؟

روی بیست دقیقه به مدت بیست روز پی در پی. برای مراحل پیشرفته تر می توانید به همین منوال ادامه دهید.

سوال: اصلاح dual-n-back به چه معناست؟

حرف n به معنای تعداد حروف و مربع های قبلیست که باید به ذهن سپرده باشید. واژه dual به معنی این است که دو چیز همزمان با هم وجود دارند: حروفی که می شنوید و مربع هایی که می بینید. یعنی دو محرک شفاهی-شنیداری و مکانی-دیداری. واژه back به معنای برگشت ذهن به راندهای قبلی (به یاد آوردن حروف و جای مربع های قبلی) هست.

طبق یافته های محققان جان هاپکینز و ادعای خودِ کاربرها، این بازی درصد تمرکز و قدرت حافظه کوتاه مدت را افزایش می دهد.

ورزش تقویت مغز، حافظه و قوه شناختی: بررسی اثر بازی dual-n-back بر قشر مخ

قشر مخ در جلوی سر مسوولیت حل مسئله های ریاضی، منطقی، استدلال های کل و جزء و فنّی را برعهده دارد. دانشمندان دایم مشغول تحقیق درباره تقویت مغز و قوه تشخیص انسان هستند. هزاران مرد، زن و کودک بیش فعال و کم توجه در دنیا زندگی می کنند که در زمینه های رفتاری-آموزشی به مشکل بر می خورند. دانشگاه جان هاپکینز در ایالات متحده آمریکا پروژه های تحقیقاتی زیادی را در رابطه با حل مشکلات تمرکز و حافظه این افراد انجام داده است. یکی از این پروژه ها بررسی اثر بازی dual-n-back بر مغز و قوه شناختی می باشد. این بازی شهرت و محبوبیت زیادی دارد. همین محبوبیت دانشمندان را به بررسی علمی اثر این بازی بر قشر مخ و مغز تشویق کرد.

ورزشِ تقویت مغز، حافظه و قوه شناختی: هدف محققان

هدف محققان این است که استفاده از بازی dual-n-back را در کلینیک های توانبخشی مغز رایج کنند. همچنین، به جای بازی های کامپیوتری تجاری مضر، مدل های متنوعی از بازی dual-n-back را طوری طراحی کنند. که تکرار بازی در فواصل زمانی معینی به تقویت حافظه و قوه شناختی انسان کمک کند. بازی dual-n-back مراحل ساده تا سخت و پیشرفته را دارد. با هر بار تمرین نتیجه بهتری عاید مغز می گردد. البته برای تاثیرگذاری بازی dual-n-back بر مغز باید از روش تمرینی معین و منظمی پیروی کنید.

ورزش تقویت مغز،حافظه و قوه شناختی: بازی dual-n-back برای چه افرادی بسیار مفید است؟

به گفته بسیاری از کاربران، توجه و تمرکز افزایش یافته و و نیز مشکلات اختلال حواس و تمرکز کودکان بیش فعال (ADHD و ADD) نیز کاهش می یابد. کودکان بیش فعال معمولا مشکلاتی مانند اختلال یادگیری، کم توجهی و بی دقتی در یادگیری دارند. یک راه برای تقویت مغز و قوه تشخیص آن ها همین بازی می باشد. 

نکته: بازی آنلاین dual-n-back برای تقویت هوش مایع (fluid intelligence) کاربرد دارد. هوش مایع بخشی از بهره هوشی عمومی (IQ) ماست. هوش مایع برای حل مسئله های ریاضی، فهم اَشکال هندسی، قدرت تجسم فضاهای چند بعدی و تغییرات آن ها، فهم مسایل منطقی و فنّی، استدلال های عقلانی (مثل رشته حقوق) و از این قبیل کاربرد داد.

ورزشِ تقویت مغز، حافظه و قوه شناختی:  رابطه قشر مخ و بازی فوق

محققان در ابتدا سه گروه مختلف شرکت کننده با تعداد مساوی تشکیل دادند. به هر گروه یک ورزش مغزی داده شد. افراد قبلا هیچ کدام از تمرین های مغزی را انجام نداده بودند. قبل از شروع تمرین ها، برای اندازه گیری فعالیت مغز افراد، قبل از شروع تمرین و پس از اتمام تمرین، EEG انجام شد. اصطلاح EEG یعنی اندازه گیری فعالیت مغز به کمک الکترودهایی که بر روی جمجمه قرار داده می شوند.

نوار مغز (EEG) قبل و بعد از آموزش نشان می دهد که بزرگترین تغییرات در مغز آن هایی رخ داد که با روش (dual-n-back) آموزش دیده بودند. یعنی، پس از تمرین تقویت حافظه با بازی dual-n-back، قدرت حافظه و قوه شناختی افراد 30 درصد افزایش یافت. دو گروه دیگر که تمرینهای متفاوتی مانند بازی Complex-Span می کردند نتیجه کمتری گرفتند. تصویر زیر نتایج این آزمایش را نشان می دهد.

البته این تمرین به افزایش هوش کمک نمی کند. اما مهارت های مورد نیاز افراد برای موفقیت در مدرسه، دانشگاه، یا سر کار را تقویت می کند. نتایج این پچوهش در ژورنال تقویت قوه شناختی” منتشر شد.

ورزشِ تقویت مغز، حافظه و قوه شناختی: نتیجه گیری

نتایج تحقیق فوق نشان می دهد که مغز را نیز می توان مانند بقیه اعضا بدن ورزش داد. ورزش های هدفمندی برای تقویت مغز وجود دارد. استاد فوق دکتری دانشگاه جان هاپکینز، کارا.جی. بلاکر عضو هییت علمی علوم روانشناختی و مغز می باشد. به گفته وی، “به باور مردم آموزش قوه شناختی مغز یا فایده دارد و یا فایده ندارد.” اما روش آموزشی مد نظر ما بر اجرای مغز اثر فوق العاده ای دارد. ما می توانیم به کمک آموزش ها و ورزش هایی قوه شناختی مغز را تقویت کنیم.

برای دیدن مطالب بیشتر توان بخشی مغز و اعصاب و روان اینجا کلیک نمایید.

بازی dual-n-back با سیستم های ویندوز، Mac OS x و لینوکس قابل اجراست.

نکته جالب: این بازی از سال 2008 تاکنون، 775000 مرتبه دانلود شده است.

[su_button url=”https://www.sciencedaily.com/releases/2017/10/171017114335.htm” target=”blank” style=”3d” color=”#ffffff”]لینک منبع 1[/su_button]
[su_button url=”https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs41465-017-0044-1″ target=”blank” style=”3d” color=”#ffffff”]لینک منبع 2[/su_button]
[su_button url=”http://dual-n-back.com” target=”blank” style=”3d” color=”#ffffff”]لینک منبع 3[/su_button]

درمان بی خوابی

3 دیدگاه دربارهٔ «چه ورزشی حافظه و قوه شناختیِ مغز من و کودکم را تقویت می کند؟»

  1. سلام. ممنونم از نوشته شما. کودک من بیش فعال است و تمرکز زیاد ندارد. اختلال یادگیری نیز دارد. مقاله شما کمک خوبی است.

  2. سلام وقتتون بخیر .من برای کار پایان نامم به این بازی احتیاج دارم از کجا میشه تهیه کرد خیلی ممنون میشم راهنمایی بفرمایید عجله هم دارم.آیا میشه روی لب تاب دانلودش کرد تا از بچه ها تست گرفت ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا