ورزش برای نه ماه دو نفره مفید است.

ورزش برای نه ماه دو نفره مفید است.
ورزش برای نه ماه دو نفره مفید است.

ورزش برای نه ماه دو نفره مفید است.

تعریف بارداری
دورانی 38 هفته ای که رحم زن دارای رویان یا جنین می باشد را دوران بارداری یا آبستنی می نامند.این پروسه با تولد نوزاد (زایمان) خاتمه می یابد.این برهه زمانی معمولا با دردها و عوارضی همراه است که یکی از آنها کمر درد می باشد.در ادامه مطب به مبحث کمر درد در این دوران می پردازیم.

چرا زن باردار دچار کمر درد می شود؟

1) کشش عضلات پشت: حاملگی باعث سنگین شدن رحم شده و مرکز ثقل بدن تغییر میکند.در این حالت خانم ها تمایل دارند به پشت تکیه کنند.
2) ضعف عضلات شکم: به طور معمول عضلات شکم وظیفه حمایت از ستون فقرات را دارند.دوران بارداری باعث کشیده شدن این عضلات در نتیجه کمر درد می شود.
3) ترشح هورمون های بارداری: ترشح هورمون های شل کننده لیگامان های مربوط به مفاصل درگیر در زایمان،انعطاف پذیری این مفاصل را کنترل می کنند.اما در صورت تحریک زیاد باعث کمر درد می شوند.

نکات ورزشی در بارداری

ورزش در دوران بارداری نه تنها به کاهش درد کمر کمک می کند بلکه باعث افزایش شادابی، نشاط و انرژی مادر، کاهش دیابت و فشار خون بارداری و هم چنین کنترل وزن مادر می شود.
شنا: شنا به تسکین کمر درد کمک می کند.البته فراموش نکنید استخری را انتخاب کنید که از لحاظ بهداشت امن باشد تا از ورود آلودگی به رحم جلوگیری شود.
دوچرخه ثابت: در انجام این ورزش دقت کنید که به آرامی پا بزنید تا ماهیچه لگن و ران تقویت شده و زایمان راحتی را تجربه کنید.
پیاده روی سریع: این نوع ورزش حالتی بین دویدن و راه رفتن بوده و ورزشی مفید برای سفت کردن عضلات بدون هیچ امکانات خاصی است.

یوگا: یوگا باعث ارامش و تقویت ماهیچه های بدن می شود.استفاده از ورزش یوگا سرعتی ممنوع است.بعد از سه ماهه اول از خوابیدن به پشت اجتناب کنید.

نکته 1: سه ماهه اول و سوم بسیار حساس است پس از انجام ورزش های خودسرانه دوری کنید.

نکته 2: از انجام ورزش هایی که باعث آسیب به لگن و شکم می شوند مانند اسکی،اسب سواری و … جدا خودداری کنید.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا