کمر درد در بارداری و درمان کمر درد در کلینیک شایگان مهر

کمر درد در بارداری و درمان کمر درد در کلینیک شایگان مهر

درمان کمر درد در بارداری در کلینیک شایگان مهر

کمر درد در بارداری عارضه ای است که اکثر زنان باردار آن را تجربه می کنند.  کمر درد در بارداری معمولاً از نیمه دوم بارداری شروع می شود. البته راهکارهایی برای کاهش کمر درد در دوران حاملگی وجود دارد. که در این مقاله به شما ارائه می دهیم.

 

علل کمر درد در بارداری

کمر درد در دوران حاملگی هنگامی اتفاق می افتد که در آن لگن با ستون فقرات شما ، در مفصل ساکرولیاك به هم می رسند.  کمر درد در بارداری به دلایل بسیاری اتفاق می افتد. در اینجا برخی از عللی که بیشتر باعث درد کمر می شوند :

  • افزایش وزن : در طول یک بارداری سالم ، وزن زنان معمولا بین 10 تا  15 کیلوگرم افزایش می یابد. ستون فقرات مجبور است که از این وزن حمایت کند. تحمل این وزن اضافه می تواند درد کمر را ایجاد کند. همچنین  وزن نوزاد و رشد رحم  بر روی عروق خونی و اعصاب لگن و پشت فشار مضاعف ایجاد می کند.

 

  • تغيير وضعيت بدن در بارداری : در دوران بارداری مرکز ثقل بدن تغییر می کند. در نتیجه ، شما ممکن است به تدریج – حتی بدون اینکه متوجه شوید ، وضعیت بدن و راه رفتن خود را تغییر دهید. این تغییر وضعیت بدن ممکن است به درد یا فشار کمر منجر شود.

 

  • تغییرات هورمونی : در دوران بارداری بدن شما یک هورمون آرام بخش تولید می کند که اجازه می دهد تا رباط ها در ناحیه لگن به آرامش برسند. و مفاصل در آماده سازی برای فرآیند تولد آزاد تر شوند. همان هورمون می تواند باعث شود رباط هایی که از ستون فقرات پشتیبانی می کند ، شل تر شوند و موجب بی ثباتی و درد می شود.

 

  • جداسازی عضلات : همانطور که رحم بزرگ تر می شود ، دو عضله موازی عضلات (عضلات شکمی – رکتومی) که از قفسه سینه به استخوان پوبیس یا شرمگاهی می رسد ، ممکن است در امتداد مرکز جدا شوند. این جدایی ممکن است درد کمر را بدتر کند.

 

  • فشار : استرس های عاطفی می تواند باعث ایجاد تنش عضلانی در کمر بشود. که ممکن است به عنوان درد کمر یا اسپاسم پشت احساس شود. شما ممکن است متوجه شوید که در دوره های پر از استرس بارداری درد پشت و کمرتان افزایش می یابد.

 

درمان کمر درد در بارداری

درمان کمر درد در بارداری در کلینیک شایگان مهر

یک خبر خوب : اگر قبل از بارداری دچار درد مزمن کمر بوده اید ، ممکن است درد شما قبل از تولد نوزاد به تدریج کاهش یابد.

در همین حال ، روش های بسیاری وجود دارد که می توانید برای درمان کمردرد در بارداری انجام دهید و آن را کمتر و خفیف تر کنید :

ورزش . ورزش منظم تقویت عضلات و انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد. ورزش می تواند فشار بر ستون فقرات را کاهش دهد. تمرینات بی خطر برای اکثر زنان باردار شامل پیاده روی ، شنا و دوچرخه ثابت است. پزشک یا فیزیوتراپ شما می تواند تمریناتی را برای تقویت پشت و شکم به شما توصیه کند.

گرما و سرما درمانی.  کمپرس گرم و سرد به کاهش کمر درد کمک می کند.  پس از مشورت با فیزیوتراپ ، با قرار دادن فشرده سازی های سرد (مانند کیسه ای از یخ یا سبزیجات یخ زده بسته بندی شده در یک حوله) بر روی  ناحیه دردناک به مدت 20 دقیقه چند بار در روز شروع کنید. بعد از دو یا سه روز، از کمپرس گرم استفاده کنید.  یک پد حرارتی یا بطری آب گرم را روی ناحیه دردناک قرار دهید. مراقب باشید که از گرما درمانی بر روی شکم خود در حین بارداری استفاده نکنید.

بهبود وضعیت بدن.  خمیده راه رفتن یا نشستن ستون فقرات شما را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین استفاده از حالت مناسب هنگام کار، نشستن یا خوابیدن یک حرکت خوب است. به عنوان مثال ، در هنگام خوابیدن با قرار دادن یک بالش بین زانو ها ، فشار را از پشت خود برمی دارید. هنگام نشستن روی یک صندلی ، یک حوله را لوله کرده و پشت کمر خود  قرار دهید.   پای خود را روی یک پشته کتاب و یا چهار پایه کوتاه بگذارید و صاف بنشینید.  پوشیدن کمربند پشتیبانی نیز ممکن است به حفظ وضعیت مناسب بدن کمک کند.

مشاوره. اگر درد کمرشما مربوط به استرس های روحی باشد ، صحبت کردن با یک دوست یا مشاور قابل اعتماد ممکن است مفید باشد.

طب سوزنی .  طب سوزنی یک نوع طب چینی است که در آن سوزن های نازک در مکان های خاصی از بدن قرار می گیرند. مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی می تواند در کاهش  کمر درد در بارداری مؤثر باشد. اگر شما به طب سوزنی علاقه مند هستید ، با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

کایروپراکتیک.  درمان هایی که کایروپراکتور در حین بارداری با دستان خود بر روی ستون فقرات شما انجام می دهد ، اگر که به درستی انجام شود ،  روشی بی خطر است. اما پیش از انجام این کار ، با پزشک خود مشورت کنید.

 

به این نکات توجه کنید :

روش خوابیدن برای کاهش کمر درد در بارداری

  • اگر لازم است چیزی را از روی زمین بردارید ، به جای خم کردن کمر، پاهای خود را خم کنید.
  • کفش های پاشنه بلند نپوشید.
  • به پهلو بخوابید.
  • جوراب ساپورت بپوشید.

اگر درد پشت شما همچنان ادامه داشت ، ممکن است لازم باشد که با پزشک خود مشورت کنید.  قبل از مصرف هر گونه داروهای ضد درد با پزشک خود مشورت کنید. استامینوفن (تیلنول) برای اکثر زنان در دوران بارداری امن و بی خطر است. آسپرین و دیگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)  مانند ایبوپروفن Advil، Motrin  یا ناپروکسن (Aleve) توصیه نمی شود.

در بعضی موارد ، پزشک ممکن است داروهای ضد درد دیگر یا آرام بخش های عضلانی را که در دوران بارداری ایمن هستند تجویز کند.

 

مراجعه به دکتر برای کمر درد در بارداری  

کمر درد در بارداری  معمولاً دلیلی برای مراجعه به دکتر  نیست. اما اگر دچار یک یا چند تا از موارد زیر شوید ، باید با پزشک خود تماس بگیرید :

  • درد شدید ،
  • دردی که به تدریج شدید می شود و یا درد شدیدی که به طور ناگهانی شروع می شود ،
  • درد گرفتگی عضله ریتمیک ،
  • مشکل ادرار کردن یا احساس سوزن سوزن شدن اندام.  

در موارد نادر، درد شدید پشت ممکن است به مشکلات مربوط به استئوپروز وابسته به بارداری ، استئوآرتریت مهره یا آرتریت سپتیک مرتبط باشد. درد های ریتمیک ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. بنابراین اگر شما هر کدام از این مشکلات را تجربه کردید ، خیلی سریع باید توسط دکتر خود معاینه شوید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

 

برای گرفتن نوبت از کلینیک فیزیوتراپی شایگان مهر اینجا کلیک کنید

لینک منبع 1

لینک منبع 2

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا