علل درد در ناحیه بالای کمر

علل درد در ناحیه بالای کمر
علل درد در ناحیه بالای کمر

علل درد در ناحیه بالای کمر

در حالیکه درد در ناحیه ی پایین کمر یک شکایت شایع است، این درد گاهی می تواند در قسمت بالای کمر باشد و به صورت متناوب و مزمن باشد.

هر درد جدیدی که در ناحیه بالای کمر ایجاد شود. (در قسمت فوقانی پشت و یا منطقه ی قفسه سینه) باید به درستی ارزیابی و تشخیص داده شود. به طور کلی درد در قسمت فوقانی می تواند با ورزش و ورزش های کششی حل و فصل شود و در بسیاری از موارد به درمان پزشکی نیاز دارد. از علائم به وجود آمدن آن می توان به POOR POSTURE یا استقرا فقیر اشاره کرد.

نشستن برای مدت طولانی، ایستادن های طولانی و رانندگی های طولانی می تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه شود. در مواردی استقرار فقیر باعث ایجاد نوعی کیفوز شود.

علل درد در ناحیه بالای کمر
علل درد در ناحیه بالای کمر

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

استقرار فقیر باعث ضعف ماهیچه های قسمت بالای کمر و تنگی ماهیچه ها و انقباض آن می شود.

متخصصین فیزیوتراپ با انجام ورزش های خاصی و درمان های خاصی می توانند باعث کاهش درد و انبساط ماهیچه های آن شود.

پوکی استخوان :

پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان ها استحکام و قدرت خود را از دست می دهند و می شکنند.

بیشترین نقاط تحت تاثیر شکستگی ها: مچ دست، لگن و ستون فقرات هستند.هنگامی که استخوان های ستون فقرات و مهره ها ضعیف شوند نمی توانند وزن بدن را کنترل کرده و باعث فروپاشی و شکستگی می شود.

وقتی مهره ها دچار فروپاشی و شکستگی می شوند ممکن است ارتفاع بدن شخص کم شده و خمیده شود. از آنجا که پوکی استخوان می تواند بدون ایجاد هرگونه علائم ایجاد شود و تنها با شکستگی نمایان می شود حتما آزمایش تراکم استخوان انجام دهید.

فتق دیسک : 

علل درد در ناحیه بالای کمر
علل درد در ناحیه بالای کمر

در بین مهره های ستون فقرات،ساختار دایره ای مانند پر از ژل وجود دارد که به آن ها دیسک گفته می شو.دیسک ها به ستون فقرات اجازه ی حرکت می دهند. با گذر زمان و استهلاک بین مهره ها این دیسک ها شروع به از دست دادن مایع درونشان کرده و از محل خود خارج می شوند و می لغزند.

بلند کردن اجسام سنگین، آرتریت می توانند منجر به فتق دیسک شود.

اسکولیوز :

وضعیتی است که در آن ستون فقرات منحنی (S) مانند غیر طبیعی دارد و بیشتر در کودکان رخ می دهد و در بزرگسالی توسعه می یابد. افراد مبتلا به اسکولیوز گاهی یک شانه شان و یا یک پایشان از آن یکی کوتاهتر است. اسکولیوز می تواند باعث درد در ناحیه بالای کمر شود و گاهی اختلال در تنفس ایجاد کند.

کمر درد یک بیماری شایع پزشکی است که حدود 75% از جامعه ی آمریکا را درگیر می کند.

ویتامین های کاهش دهنده ی درد کمر :

ویتامین های B12 :

یک ویتامین محلول در آب است که در تولید سلول های قرمز خون و پشتیبانی از سلول های عصبی کمک می کند. شیر، تخم مرغ،ماهی،پنیر و جگر بخورید!

ویتامین C :

یک ویتامین محلول در آب است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. پرتقال، گریپ فروت، زغال اخته،توت فرنگی، کلم بروکلی،گوجه فرنگی و اسفناج بخورید.

ویتامین D :

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که باعث تولید سلول های استخوانی جدید می شود و باعث جذب کلسیم شده و خطر پوکی استخوان و نرمی استخوان را کاهش می دهد. ماهی قزل آلا، ماهی تن، مارگارین، سالمون،  غلات و شیر بخورید.

ویتامین E :

یک ویتامین محلول در چربی است که درد عضلانی را کاهش می دهد. این ویتامین باعث بهبود گردش خون می شود. جوانه ی گندم، ذرت، آجیل، زیتون، اسفناج، کلم پیچ، برگ چغندر، مارچوبه، روغن زیتون و روغن سویا بخورید.

کلینیک شایگان مهر در خدمت شما عزیزان برای رفع مشکلاتتان است.

مقالات بعدی مارا دنبال کنید.

درمان بی خوابی

28 دیدگاه دربارهٔ «علل درد در ناحیه بالای کمر»

  1. سلام،بنده ٢٨ سالمه و چند سالى هست كه زانو درد و كمر درد دارم.خيلى اذييت ميشم،به هيچ دكترى هم مراجعه نكردم،ميخواستم بدونم داروى گياهى واسه درد كمر و زانو چيزى هست؟ سپاسگزارم

    1. دکتر مصطفی امیری

      درمان کمردرد و زانودرد بستگی به علت آن دارد
      بیشتر انواع کمردرد ها و زانو درد ها به دلیل مشکلات مکانیکی (مشکلات مفاصل) و آرتروز و مشکلات مشابه اند
      درمان این نوع دردها نیز معمولا با ورزش و فیزیوتراپی است و داروهای شیمیایی یا گیاهی حداکثر در حد مسکن موثر خواهند بود

    2. سلام برای استفاده از داروهای گیاهی بهتر است که ابتدا به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

  2. سلام.
    من 26 ساله هستم و 8 ماهه باردارم.
    الان حدود 1 هفته س دقیقا از وسط تا بالای ستون فقراتم، درد میکنه (بین دو کتف). فقط هم خود ستون فقرات، نه اطرافش.
    این دردها از وسطهای شب در خواب شروع میشه و تا چند ساعت بعد بیداری ادامه داره.
    اینم بگم که به خاطر بارداری طبعا نمیشه طاق باز خوابید و از طرفی فقط خوابیدن به پهلوها هم باعث درد در پهلو میشه. به همین خاطر وقتی به پهلو خوابیدم، گاهی یه بالش بزرگ پشتم قرار میدم و کمی بهش تکیه میدم از پهلو به سمت عقب. یه بالش هم زیر شکم میذارم که اهرم بدن بشه.

    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید که علت و درمانش چیه. چون امکان مراجعه رادیولوژی و ام آر آی هم در بارداری وجود نداره

    1. سلام توصیه می کنیم در برنامه روزانه تان ورزش و فعالیت منظم بدنی را بگنجانید . فعالیت منظم روزانه پشت را قوی نگه می دارد ودردهای پشت در بارداری را تسکین می دهد. همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک معالج خود ورزش های آرام مانند شنا و پیاده روی را انجام دهید.

    2. سلام بزرگ شدن رحم به علت بارداری باعث انحراف مهره های کمر و تغییر شکل ستون فقرات به سمت جلو شده و موجب درد می شود. بیشتر زنان باردار این درد را تجربه می کنند. برای کاهش درد از بالش مناسب استفاده کنید مدت طولانی ننشینید و گاهی قدم بزنید. حرکات کششی مخصوص دوران بارداری را انجام دهید .کفش های مناسب راحت و پاشنه کوتاه بپوشید.

  3. سلام خسته نباشيد من الان يه مدت هست كه بالاي كمرم درد ميكنه قيقا ناحيه سينه و پشت كمرم قسمت بالا به طور كامل گرفته بخصوص شب ها . . حتي دردش به سينه هام هم ميزنه اونارو هم حساس كرده گاهي نميتونم اصلا نفس بكشم. وقتي به پشت شونه سمت چپ هم دست ميزنم احساس سوزش ميكنم و قفسه سينه ام به طور همزمان درد ميگيره واقعا خسته شدم نميدونم چي كار كنم

    1. سلام درد بالای کمر می تواند به علت مختلفی از جمله ضعف عضلانی ، کمبود ویتامین و استفاده بیش از حد از عضلات و یا به علل دیگری اتفاق بیفتد. تعیین و تشخیص علت درد بر عهده پزشک متخصص است. حتماً به پزشک مراجعه کنید تا درمان لازم برایتان انجام شود.

      1. ﺭاﻣﻴﻦ اﻣﻴﺮﻱ

        ﺳﻼﻡ ﻣﺪﺕ ﺳﻪ ﻣﺎﻩ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭﺩ ﺑﺎﻻﻱ ﻛﻤﺮ ﺩاﺭﻡ ﻭﻗﺘﻴﻜﻪ اﺯ ﺧﻮاﺏ ﺑﻴﺪاﺭ ﻣﻴﻜﺸﻢ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺭﺩ ﻣﻴﻜﻨﻪ ﺑﻌﺪ اﺯ ﻣﺪﺗﻲ ﺩﺭﺩ ﺁﺭاﻡ ﻣﻴﺸﻪ

        1. سلام درد بالای کمر می تواند به علت مختلفی از جمله ضعف عضلانی ، کمبود ویتامین و استفاده بیش از حد از عضلات و یا به علل دیگری اتفاق بیفتد. تعیین و تشخیص علت درد بر عهده پزشک متخصص است. حتماً به پزشک مراجعه کنید تا درمان لازم برایتان انجام شود.

  4. سلام من ماهیچه های کمرم گرفته بود دوستم پاگذاشت تو کمرم
    اما الان دوهفته هست که احساس درد در یک نقطه در ستون فقرات دارم که وقتی پاهامو دراز میکنم وانگشت شست پامو میگیرم وسرم وپایین میدم به شدت درد میکنه کمرم علت چیه ؟؟؟
    ممنون

    1. مریم اکبری زاده

      سلام دوست عزیز. امیدوارم خوب باشین. خودِ ستون فقرات رو هیچگاه نباید فشار بدین.
      وقتی قسمتی از بدن درد میگیره ممکنه علت درد از جای دیگه ای باشه. برای همین یک سری تست های فیزیوتراپی-ارتوپدی برای تعیین علت درد، نقاط درد و شدت درد وجود داره.
      خوددرمانی و فشار به عضلات یا مفاصل بدون مشورت با پزشک یا فیزیوتراپیست ممکنه باعث آسیب بیشتر بشه.
      یک سری رباط ها، استخوان ها هستند که از کمر تا پایین پا امتداد دارن. به عبارت دیگه، درد یا آسیب هر کدوم بر هم اثر میذاره.
      توصیه می کنم به یه مرکز فیزیوتراپی یا ارتوپدی معتبر مراجعه کنین. اول باید چند تا تست انجام بدن تا بتونن محل دقیق درد کمر و درجه اونو (محل آسیب ستون فقرات) رو شناسایی کنن. بعد ورزش هایی برای کاهش درد تجویز میشه.
      کفش مناسب بپوشین. موقع خواب در جهتی بخوابین که به شونه کمر یا گردن فشار وارد نشه. هرگز سرخود درمان نکنین، بدون مشورت پزشک دارو نخورین. و ماساژ ندین چون ساختار مفصلها، رباط، استخوان و …پیچیده هست و اثرات متقابل دارن.
      موفق باشین.

  5. با سلام .پسر ۱۳ساله ی من قسمت میانی کمرش گاهی درد میکنه .اگه از گردن تا دنبالچه رو سه قسمت کنیم قسمت وسطی منظورمه.دردش موقعی هست که بعد از کلاس و درس میاد خونه.خیلی نگرانم که نکنه ناهنجاری ستون فقرات داشته باشه.در ضمن پسرم نسبتا ضعیفه با قد ۱۵۸ ،۳۶وزن داره.ممنون که وقت میزارین و راهنمایی میکنین.سلامت و پایدار باشین انشاا…

  6. یک ماهه درد بالای کمر دارم سه بار دکتر رفتم هر سه تا گفتن به علت ورزش زیادی و کار کردن زیاد عضلت دچار این درد شدی و فقط استراحت ضد درد و فیزیوتراپی تجویز کردن از اونجایی که خودم مربی هستم و تقریبا یک روز در میان خیلی کم سعی کردم ستون فقراتم رو دوباره تقویت کنم ولی هنوز هیچ فرقی نکردم و کلی از ورزشم و از همه چیز افتادم حتی از کارم

    1. سلام دوست عزیز از طریق لینک ارائه شده سوال خود را (در تلگرام) مطرح نمایید تا پزشکان مجموعه پرژین فیزیو پاسخگویتان باشند.
      askq_bot@

  7. سلام، مدتيه كه مهره ي كمرم ، پشت قفسه سينه، خيلي درد ميكنه، هم بيرون درد ميكنه هم داخل، حتما بايد تكيه بدم وگرنه خيلي درد ميگيره،تو نشست و برخاست هم همينطور ، نميدونم چرا اينطوري شده كمرم،نميدونم بايد چيكار كنم، لازم هست به دكتر مراجعه كنم؟؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز، برای مشخص شدن علت، نیاز به معاینه و بررسی طبی می باشد. بله توصیه می شود برای جلوگیری از تشدید این حالت، توسط پزشک معاینه شوید. در صورت تمایل می توانید با مرکز تخصصی فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر تماس بگیرید تا همکاران برایتان ارزیابی رایگان انجام دهند.

  8. سلام وسط پشتم و دقیقا کنار کتف چپم بعضی وقتا سوزش و درد همزمان داره چن ماهی هس این مشکل رو دارم معمولی ماهی یک بار شدید میگیره تا یه هفته طوری که اصلا نمیتونم راحت بالا تنم رو بچرخونم ب سمتی انگار یه چیز سفت وسط پشتمه نمیزاره انعطاف داشته باشم بیماری خاصی دارم؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز
      علل مختلفی مانند نشستن برای مدت طولانی، ایستادن های طولانی و رانندگی های طولانی و… می تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه شود.درمان متناسب با علت ان اتخاذ می گردد. با توجه به اینکه این درد طولانی مدت می باشد و رفع نگردیده توصیه می شود برای درمان و جلوگیری از تشدید آن تحت نظر پزشک قرار گیرید. در صورت تمایل می توانید با مرکز تخصصی شایگان مهر تماس بگیرید تا همکاران تایم ویزیت برایتان در نظر بگیرند. در مرکز تخصصی فیزیوتراپی شایگان مهر، ارزیابی جلسه اول کاملا رایگان می باشد.

  9. سلام خسته نباشید من مدتی پشت کمر بالا دقیق ناحیه قفسه سینه و بیشتر سمت راستم خیلی درد میکنه جوری که نمیتونم از درد بخوابم میخواستم بدونم چه بیماری دارم یا نشانه چه بیماری هست ممنمون میشم راهنمایی کنید

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز
      علل مختلفی موجب بروز درد در ناحیه کمر می شود نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی می باشد. هر درد جدیدی که در ناحیه بالای کمر ایجاد شود (در قسمت فوقانی پشت و یا منطقه ی قفسه سینه) باید به درستی ارزیابی و تشخیص داده شود. به طور کلی درد در قسمت فوقانی می تواند با ورزش و ورزش های کششی حل و فصل شود و در بسیاری از موارد به درمان پزشکی نیاز دارد.
      علل درد در ناحیه بالای کمر:
      _ پوکی استخوان
      _ فتق دیسک
      _ اسکولیوز و…
      توصیه می شود در این زمینه معاینه شوید تا متناسب با علت، راهکار درمانی مناسب اتخاذ گردد و از تشدید اختلال جلوگیری به عمل آید.

  10. سلام. من چند سالی هست ستون فقرات و دنده هایم در قسمت بالای کمر با ایستادن و نشستن دچار درد شدید میشه. ام آر آی دادم دکتر گفت التهاب دیسک داری و بهم دارو داد سه ماه استفاده کردم ولی درد هام بیشتر شده و خوب نشدم. اصلا نمیتونم تو آشپزخونه یک ساعت وایسم و کارام انجام بدم.

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز
      نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      در صورت تمایل می توانید با مرکز تخصصی شایگان مهر تماس بگیرید تا همکاران ارزیابی رایگان انجام دهند.

  11. سلام خسته نباشید مدتی است که درد در سمت کمرم درست پشت قلب ب اندازه بند انگشت سابت درد میکنم لطفا راهنمایی کنید

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز
      نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. در صورت تمایل می توانید با مرکز تخصصی توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر تماس بگیرید تا همکاران ارزیابی رایگان انجام دهند.

  12. سلام خدمت شما
    من خانم 39 ساله هستم که مدتی هست سمت چپ زیر کتفم یه ورم دارم که توده ای نداره داخلش دست بزنم درد نداره اندازه کف دست هست بزرگیش دقیق روی دنده پشت
    ولی درد خسته کننده که به زیر بغل و بازو میزنه داره یه جور درد کند و مداوم
    با فعالیت بیشتر میشه
    در ضمن قبلش التهاب مفصل جناغ هم داشتم که تا حالا درمان نشده
    یعنی دارو صد التهاب خوردم ولی محض تمام شدن دوباره التهاب بر میگرده

  13. سلام خدا قوت بنده عضلات بین کتفام خیلی درد دارن متأسفانه حتی بعضی وقتا سمت چپ بعضی وقتا سمت راست و کسی هم که برام ماساژ میده انگار یک رگ زیر دستش هی اینور اونور فرار می‌کنه و فقط همون درد می‌کنه.
    بنظرتون مشکل از چیه چرا من اینجور شدم ؟

  14. سلام خدا قوت بنده عضلات بین کتفام خیلی درد دارن متأسفانه حتی بعضی وقتا سمت چپ بعضی وقتا سمت راست و کسی هم که برام ماساژ میده انگار یک رگ زیر دستش هی اینور اونور فرار می‌کنه و فقط همون درد می‌کنه.
    بنظرتون مشکل از چیه چرا من اینجور شدم ؟
    فقط لازمه بگم 28سالمه و یکم هم لاغر شدم وزنم 68کیلو هست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا