آخ سیاتیکم!

آخ سیاتیکم!
آخ سیاتیکم!

آخ سیاتیکم!

مجموعه علائمی که در اثر تحت فشار قرار گرفتن و تحریک شدن عصب سیاتیک نمایان می شود را درد سیاتیک می گویند.عصب سیاتیک یکی از بزرگترین و طولانی ترین عصب ها با ضخامتی به اندازه یک انگشت است که از ناحیه تحتانی مفصل کمر تا لگن و باسن ادامه داشته و در ساق پا خاتمه می یابد.

اگر بطور ناگهانی دچار کمر دردی شده اید که درد به باسن و پشت ران و ساق پا انتشار می یابد به احتمال زیاد با درد سیاتیک درگیر شده اید.

علت درد سیاتیک

علت اصلی سیاتیک ، پاره شدن دیسک در اثر وارد شدن فشار زیاد به ستون مهره ها است که در پی آن قسمت حلقوی محیطی دیسک پاره شده و قسمت مرکزی از بین شکاف و پارگی بیرون می زند .به این قسمت بیرون زده فتق دیسک می گویند.(به مطالب قبلی رجوع کنید)

  • سندروم پریفورمیس:گرفتگی و تنگی ماهیچه های پریفورمیس باعث فشرده شدن عصب ها می شود.
  • شوک: آسیب های ورزشی یا افتادن می تواند باعث شکستگی مهره ها و کشیدگی ماهیچه ها شده و به اعصاب ناحیه آسیب بزند.
  • فتق دیسک: مرکز دیسک مهره ها ماده ای ژله ای است که در صورت برامده شدن می تواند دیسک را پاره کند.
  • آرتروز: زمانی که به علت کهولت سن دیسک ها لغزندگی خود را از دست دهند حتی یک پارگی کوچک در دیسک می تواند بسیار دردناک باشد.در این حالت استخوان ها تحریک شده و سطح مفاصل بزرگتر می شود که نتیجه آن ضخیم شدن لیگامنت هاست.
  • استنوسیز: باریک شدن کانال های ستون مهره ها باعث فشرده شدن عصب ها و آسیب می شود.

زمان مراجعه به پزشک

سیاتیک خفیف معمولا با گذشت زمان بهبود می یابد .اما در صورتی که اینگونه نشد باید به پزشک مراجعه کرد.در صورت مواجهه با علائم زیر به مراقبت شدیدتر نیاز دارید:

  1. دردهای ناگهانی و شدید در مفاصل کمر و ساق پا
  2. درد شدید در پی یک آسیب مانند تصادف
  3. بی حسی در ساق پا
  4. عدم توانایی کنترل مثانه و روده

درمان

بهترین و کامل ترین روش های درمانی که باید برای مقابله با درد سیاتیک انجام شود به میزان زیادی بستگی به مکانیسم علت ایجاد کننده دارد.درد سیاتیک درمان پذیر است و معمولا بوسیله استراحت،کمپرس سرد و گرم، مسکن و انجام حرکات کششی سبک درمان می شود.

گرفتن یک دوش اب گرم  و استفاده از پد گرم باعث ارامش بدن می شود.ماندن به مدت کوتاه در رختخواب باعث کاهش درد شده اما اگر این زمان بیشتر شود نه تنها مفید نیست بلکه ضرر هم دارد.

  • درمان با جراحی: برای درمان درد سیاتیک به ندرت گزینه جراحی انتخاب می شود مگر در مواردی که دارو پاسخ ندهد، ماهیچه ها ضعیف شده باشند ،فتق دیسک و سندروم کودااسبی همراه سیاتیک باشد.
  • درمان با دارو:داروهای بدون استروئید مانند استامینوفن ، ایبوپروفن و ناپروکسن برای درمان درد کمر و سیاتیک مناسب است.اگر درد شدید باشد داروی شل کننده عضلات همراه این داروها تجویز می شود.
  • درمان با فیزیوتراپی:متخصصین فیزیوتراپ با اقداماتی نظیر گرم کردن، تحریک الکتریکی، استفاده از میدان های الکتریکی، کشش و دیگر روش ها می توانند به کمک شما بیایند.
  • طب سوزنی: در گذشته با قرار دادن سوزن در نقاط مختلف بدن برای درمان سیاتیک استفاده می کردند اما به علت کم بودن اطلاعات در این زمینه هنوز درمان سیاتیک بوسیله ان اثبات نشده است.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا