تست های ارتوپدی و فیزیوتراپی زانو (قسمت دوم)

تست ارتوپدی زانودرد

بهترین مرکز تست ارتوپدی زانو
تست ارتوپدی زانودرد: مقدمه

سلام دوستان پرشن فیزیو. مطلب ارتوپدی و فیزیوتراپی مفصل زانو را ادامه می دهم. تعدادی تست استاندارد و رایج جهانی برای تشخیص دقیق محل زانودرد وجود دارد. گفتیم که مفصل زانو یک مفصل بسیار پیژیده با چندین عضو متصل به هم است. اگر یکی از اجزاء آسیب ببیند، بقیه نیز در امان نخواهند بود. برای توانبخشی یک عضو آسیب دیده، ابتدا باید دامنه حرکتی (ROM) آن عضو مشخص و تعیین درجه شود. سپس، بنا به تشخیص مشکل توسط پزشک یا فیزیوتراپ، تمرین های ورزشی و توانبخشی مناسب و جهات انجام هر حرکت برای شخص تعیین می شوند.

نکته مهم: تنها یک متخصص فیزیوتراپ یا ارتوپد می تواند نقاط دقیق درد زانو را تعیین کند. زیرا زانو آناتومی خاص خود را دارد. بنابراین، سعی کنید از مراجعه به افراد غیرمتخصصی که مدعی شکسته بندی یا جا انداختن مفاصل هستند اجتناب کنید. جدای از شناخت آناتومی مفاصل، رباط ها، تاندون ها و عضلات مهم بدن، شناخت اثرات متقابل آنها نیز مهم است. به نظر شما آیا این شناخت از عهده ی افراد غیر متخصص بر می آید؟

تست ارتوپدی زانودرد: دنیای پزشکی بین-رشته ای
مغزواعصاب و روان، ارتوپدی، فیزیوتراپی و توانبخشی

مرکز تخصصی و فوق تخصصی شایگان مهر واقع در خ. رسالت شرق تهران. از مجموعه پزشکان مغز و اعصاب و روان، ارتوپدی، فیزیوتراپی و توانبخشی برخوردار است. ویژگی بین-رشته ای این مجموعه سبب تشخیص بهتر علت بیماری و انتخاب روش های درمانی مناسب شده است.

تست ارتوپدی زانودرد: توضیح تست ها

  1. تست تِسلی برای بررسی پارگی منیسک (Thessaly Test for Meniscal Tears)
    آموزش و آناتومی زانو

تست تسلی برای بررسی ضایعات زانو در محدوده منیسک یا پارگی منیسک میانی و جانبی می باشد. برای انجام تست، بیمار به پشت دراز می کشد. پزشک زانوی وی را در خمش های 5 درجه و 20 درجه ای بررسی می کند. چرخش استخوان برروی استخوان درشت نی انجام می شود. این چرخش هم از بیرون و هم از درون است. سپس، پزشک پارگی یا عدم پارگی منیسک زانو و محل دقیق درد را شناسایی می کند.

تست ارتوپدی زانودرد: تست PCL

پایداری یا بی ثباتی رباط صلیبی خلفی (posterior drawer test)

بهترین تست posterior drawer برای رباط زانو
تست posterior drawer برای رباط صلیبی خلفی زانو (PCL)


تست posterior drawer برای رباط صلیبی خلفی (پشتی) زانو معمولا همراه با تست اشعه ایکس (PCL) انجام می شود. تا از خطای تشخیص علت پیش از عمل جراحی جلوگیری شود. بیمار طبق تصویر فوق به پشت می خوابد. پزشک با خمش زانو بین 80 تا 90 درجه، به نقطه خاصی از زانو فشار می آورد. اگر رباط زیاده از حد به سمت عقب جابجا شود (ROM یا دامنه حرکت زیاد باشد) یعنی آسیب وجود دارد.
نکته: هرگز هیچ تستی را سرخود انجام ندهید. احتمال آسیب به زانو زیاد می شود. فقط پزشک یا فیزیوتراپ می تواند آناتومی حرکتی زانو و ROM را تشخیص دهد.

تست ارتوپدی زانودرد: پایداری یا عدم پایداری رباط ( valgus stress test)
کجی زانو (genu valgum)

تست vulgus برای اندازه گیری زاویه بیرونی بخش دیستال (دور) مفصل یا استخوان است. برای مثال، شخصی که زانوهایش کج است، زاویه بیرونی هر دو زانویش بازتر است. یعنی، زانو ها به هم نزدیکترند ولی قوزک های پا دورند.

تست زانوی کج

این حالت بیشتر در برخی کودکان 2 تا 3 ساله (با وزن معمولی) اتفاق می افتد. کودک برای حفظ تعادل خود از کج زانویی بهره می برد. این حالت  تا سن 6 الی 7 سالگی خود به خود رفع می شود.
اما اگر کجی زانو پس از 6 سالگی بوجود بیاید، نشانه یک بیماری پنهان استخوان کودک است. کجی زانو گاهی تا سنین بزرگسالی نیز ادامه می یابد.  در کودکان سالم با رشد عادی استخوان ها، تا 7 سالگی فاصله بین قوزک های پاها اصلاح می شود. فقط یک درصد کودکان (7 ساله به بعد) شکاف 5 سانتی متری بین قوزک ها دارند.

اگر رشد استخوان درشت نی ساق پا (shin bone/tibia) با مشکل مواجه شود، ممکن است یکی از زانوها کج شود.

تست ارتوپدی زانودرد: علت اهمیت تست Valgus

 تشخیص درجه خطرآفرینی کجی زانو (تست valgus) به دو علت مهم است:
1. نشانه یک بیماری پنهان استخوانی ست.
2. به آرتروز زانو منجر می شود.

کجی زانو اگر در بزرگسالی ایجاد شود، آسیب هایی به زانوها و استخوان ها می زند. پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپیست با یک سری اندازه گیری ها، خطرات کجی زانو را بررسی می کند. ممکن است اشعه ایکس و تست خون نیاز شود. در مراحل پیشرفته تر، جراحی ارتوپدی برای اصلاح زاویه بین زانوها و قوزک پا انجام می شود.

تست ارتوپدی زانودرد: بررسی پایداری رباط ( Varus stress test )

بهترین تست آسیب رباط موازی پهلویی زانو

تست واروس برای ارزیابی ناپایداری رباط جانبی موازی زنوست. پزشک درجه حرکت این رباط بین استخوان ران و درشت نی ساق را بررسی می کند. و اینکه درشت نی چه قدر از استخوان ساق پا دور می شود. زانو حدود 20 تا 30 درجه خم می شود. پزشک یا فیزیوتراپ یک سری حرکات چرخش، فشار و خمش به زانو وارد می آورد. ناپایداری یا پایداری رباط های جانبی زانو بررسی می شود.

دوستان خوبم. حدود 20 تست برای بررسی انواع درد و شدت درد در زانو وجود دارد. همانطور که قبلا گفتم، مفصل زانو ساختار پیچیده ای دارد. یک متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپ ماهر درباره آناتومی زانو آگاهی دارد. اگر ضربات زانوی کودک خود و یا خودتان را نادیده بگیرید، احتمال آسیب در آینده افزایش می یابد. هر آسیب مفصلی فاقد درمان بعدها در میان سالی و بزرگسالی به شکستگی، آرتروز یا ضعف می انجامد. بنابراین، با صرف مقدار کمی هزینه می توانید به مرکز شایگان مهر مراجعه نمایید.

لینک منبع 1

لینک منبع2

لینک منبع 3

از اینکه با من همراهی کردید، خوشحالم.

مریم اکبری زاده

بهترین تست های ارتوپدی

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا