توضیح فیلم و زیرنویس بیماری مزمن انسداد ریوی COPD

بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) (Chronic Obstructive Pulmonary Disease)

توضیح زیرنویس ویدئو بیماری مزمن انسداد ریوی COPD

ساختار نایژک ها یا برونشیول ها (مجاری هوایی کوچک ریه)

بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) از دست دادن تدریجی توانایی تنفس کافی ست. در حالت عادی، زمانی که هوا را به بیرون می دمید، هوا از طریق نای و لوله های تنفسی و سپس از طریق لوله های بزرگی به نام برونش ها (مجاری هوایی/نایژه ها bronch) و مولکول های برونشیول (نایژک bronchiole) آزادانه حرکت می کند.

سپس، هوا از درون کیسه های هوایی کوچکی به نام آلوئول (alveoli) ونیز رگ های خونی کوچکی به ضخامت یک سلول کاپیلاری عبور می کند. مویرگ های کاپیلاری اطراف آلوئول ریه شما را احاطه کرده اند. اکسیژن هوایی که تنفس می کنید. به درون کاپیلری نفوذ می کند.

سپس، کربن دی اکسید کربن بدنتان از کاپیلری خارج می شود و از درون آلوئول می گذرد. به طوری که ریه ها بتوانند هنگام بازدم از شر آن خلاص شوند. در حالت عادی، مجاری هوایی و آلوئول های ریه شما انعطاف پذیر و آزاد هستند. در هنگام بازدم، هر کیسه هوایی مانند یک بالون کوچک باد می کند. و هنگام بازدم، هوا از این کیسه ها تخلیه می شود (بالن ریه خالی می شود).

مویرگ کاپیلاری و آلوئول برای کمک به ورود اکسیژن به ریه ها
مویرگ کاپیلاری و آلوئول برای کمک به تخلیه دی اکسید کربن از ریه ها
پر شدن کیسه های هوایی آلوئول از هوا هنگام دم مانند بالون
خالی شدن کیسه های هوایی آلوئول از هوا هنگام بازدم

مصرف سیگار مهمترین علت ابتلا به بیماری  COPD می باشد. البته مواجهه طولانی مدت با عوامل تحریک ریوی نیز سبب ابتلا به COPD می گردد. برای مثال، آلودگی هوا، گرد و غبار و بخار و گاز مواد شیمیایی.

 بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) ترکیبی از برونشیت مزمن و التهاب ریوی

اگر به بیماری COPD مبتلا شده اید، بدانید که  دو عامل اصلی برای بیماری شما وجود دارد: برونشیت مزمن، التهاب/تورم ریوی.

در بیماری التهاب ریوی، مجاری و کیسه های هوایی ریه شما قابلت انعطاف خود را از دست می دهند. انباسط و انفباض آن ها سخت می شود. بیماری التهاب ریوی تعدادی از دیواره های کیسه های هوایی ریه شما را نابود می کند. در نتیجه، تعدا کیسه های هوایی کمتر و اندازه آن ها بزرگتر می شود. و اکسیژن کمتری از هوای تنفسی برای بدنتان تامین می شود. علایم التهاب ریوی عبارتند از: خس خس سینه، کوتاه شدن تنفس و احساس تنگی قفسه سینه

در بیماری برونشیت مزمن، آسیب درون مجاری هوایی سبب تورم، ضخیم شدن و تولید خلط در lining برونش ها بیشتر شود.به طور دایم سرفه می کنید تا بدنتان از شر اخلاط زیادی خلاص شود. علایم برونشیت مزمن عبارتند از: سرف های دایمی همراه با تولید اخلاط در مقادیر زیاد، کوتاه شدن تنفس و عفونت تنفسی مکرر.

فساد کیسه های هوایی آلوئول در بیماری COPD
تشکیل خلط در برونش ها و سرفه دایمی در برونشیت مزمن COPD

درمان بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)

آسیب بیماری COPD به ریه قابل جبران نیست. درمانی برای بیماری وجود ندارد. اما در عین حال، درمان های برای جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد. این درمان ها روند رو به رشد بیماری را کند تر می کنند. و به شما احساس بهتری می دهند. رایج ترین این درمانها، ترک سیگار است. داروهای استنشاقی (دمیدنی) برای باز کردن مجاری هوایی و کاهش تورم مفید می باشند. آنتی بیوتیک ها برای درمان برونشیت مزمن کاربرد دارند. این آنتی بیوتیک ها برای رفع عفونت های باکتریایی از برونش ها مفیدند. از دستگاه اکسیژن برای بیماران مبتلا به COPD که به شدت اکسیژن خونشان کم است پیشرفته استفاده می شود. جراحی هایی مانند بولکتومی (bullectomy) و long volume reduction. در این دو نوع جراحی، کیسه های هوایی فاقد کاربرد (فاسد شده) را از ریه خارج می کنند.

جراحی COPD با برداشتن کیسه های هوایی فاسد

 

داروی استنشاقی ریه
اکسیژن درمانی در بیماری COPD

 

بهترین راه فرار از COPD ترگ سیگار برای همیشه است. ترک سیگار فرصت های ابتلا به COPD را کمتر می کند. از مواجهه با بخارات شیمیایی، گرد و غبار و هوای آلوده بپرهیزید.

لینک ویدئو در آپارات

نویسنده: مریم اکبری زاده                 بات تلگرامی پرسش و پاسخ از پزشکان: askq_bot@

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا