فیزیوتراپی پس از عمل جایگزینی زانو و لگن

نتیجه تصویری برای تصاویرفیزیوتراپی و توانبخشی پس از عمل جایگزینی زانو و لگن

فیزیوتراپی پس از عمل جایگزینی زانو و لگن

هدف این مقاله تعیین چگونگی ، و زمان مناسب برای ارائه بهترین خدمات فیزیوتراپی برای بهینه سازی نتایج جراحی بیماران پس از انجام جایگزینی کامل زانو یا هیپ می باشد.

هنگامی که جراحی جایگزینی مفصل زانو یا لگن بر روی بیمار انجام می شود ، پزشک به شما پیشنهاد می کند که پس از عمل جراحی فیزیوتراپی انجام دهید.

فیزیوتراپی و توانبخشی بخش مهمی از بازیابی پس از عمل است.

تقویت عضلات اطراف مفصل جدید با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا زود تر به فعالیت های عادی خود بازگردید.

نقش فیزیوتراپی و توانبخشی پس از عمل جایگزینی زانو و لگن

نتیجه تصویری برای تصاویرفیزیوتراپی و توانبخشی پس از عمل جایگزینی زانو و لگن

  • بازسازی حرکات طبیعی مفصل ،
  • ایجاد قدرت در عضلات و اطراف مفصل ،
  • کاهش درد و تورم ،
  • بازگشت به فعالیت های عادی ،
  • پیشگیری از لخته شدن خون ، کمک به گردش خون به ویژه پس از عمل جراحی .

انواع توانبخشی

پزشک معالج بیمار احتمالاً او را به یک درمانگر فیزیوتراپ معرفی خواهد کرد. ممکن است فیزیوتراپ علاوه بر خدماتی که ارائه می دهد از بیمار بخواهد تمریناتی را در بین جلسات انجام دهد که کمک می کند تا دامنه حرکات در مفصل جدید بهبود یابد.

برای تعیین اثربخشی فیزیوتراپی بیماران بستری پس از ترخیص از بیمارستان ، پزشک از بیمار می خواهد که علاوه بر برنامه تمرین خانگی ، تمریناتی را نیز زیر نظر متخصص فیزیوتراپی چه در خانه و چه در کلینیک انجام دهد.

جراحی جایگزینی کامل استخوان لگن و زانو از روش های معمول جراحی است. توانبخشی فیزیوتراپی پس از اولین عمل جراحی کامل جایگزینی لگن یا زانو به عنوان درمانی استاندارد و ضروری پذیرفته شده است.

هدف از انجام تمرینات به حداکثر رساندن قابلیت و استقلال فرد و به حداقل رساندن عوارض جانبی مانند جابجایی لگن در جراحی جایگزینی لگن ، عفونت زخم ، ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه می باشد.

روش های درمانی توانبخشی و فیزیوتراپی

نتیجه تصویری برای تصاویرفیزیوتراپی و توانبخشی پس از عمل جایگزینی زانو و لگن

توانبخشی و فیزیوتراپی دارای 4 قسمت است:

  • ورزش درمانی ،
  • آموزش انتقال ،
  • آموزش راه رفتن ،
  • آموزش فعالیت های زندگی روزمره.

توانبخشی فیزیوتراپی برای افرادی که جراحی جایگزینی مفصل داشته اند متفاوت است. معمولاً پس از جراحی مفصل زانو یا جایگزینی مفصل ران ممکن است بیمار در بیمارستان و یا به صورت سرپایی فیزیوتراپی شود.

فیزیوتراپی بیماران بستری در مرکز توانبخشی بیمارستان انجام می شود. فیزیوتراپی سرپایی یا در کلینیک یا در خانه فرد بیمار انجام می شود.

در نهایت ، توانبخشی فیزیوتراپی ممکن است در چندین مرحله پس از جراحی صورت بگیرد. از جمله بلافاصله بعد از عمل (در 5 روز اول) و در دوره بهبودی اولیه (در 3 ماه اول) بعد از عمل تجویز شود.

فیزیوتراپی بلافاصله پس از جراحی

نتیجه تصویری برای تصاویرفیزیوتراپی و توانبخشی پس از عمل جایگزینی زانو و لگن

پس از جراحی پزشک خیلی زود از شما می خواهد که مفاصل خود را حرکت دهید. اگر درد زیادی نداشته باشید ، روز پس از عمل تحرک شما شروع خواهد شد.

در ابتدا شما را لبه تخت می نشانند و ممکن است از شما بخواهند بایستید و یا با کمک پرستار چند قدم راه بروید.

سپس تمرینات بسیار ساده فیزیوتراپی برای تان شروع می شود. به عنوان مثال ممکن است از شما بخواهند عضلات پا ها را منقبض و منبسط کنید.

در طول اقامت در بیمارستان شما با کمک عصای زیر بغل و یا واکر راه می روید.

پس از مرخص شدن از بیمارستان با نظر فیزیوتراپ به تدریج تمرین های تقویتی خود را اضافه می کنید، زمانی که استقامت عضلات افزایش پیدا کرد ، باید 20 تا 30 دقیقه ، دو یا سه بار درهر روز تمرین کنید.

نتیجه تصویری برای تصاویرفیزیوتراپی و توانبخشی پس از عمل جایگزینی زانو و لگن

همچنین راه رفتن چندین بار در روز نیز به سرعت بخشیدن درمان کمک می کند. پیاده روی را با 5 دقیقه شروع کنید و سپس چندین بار در روز 20 تا 30 دقیقه پیاده روی کنید. در صورت لزوم می توانید از عصا برای راه رفتن استفاده کنید.

در سال های اخیر انجام تمرینات فیزیوتراپی ، پس از جراحی جایگزینی زانو یا لگن ، بهبود عملکرد های فیزیکی را در کوتاه مدت نشان می دهد.

در حال حاضر نظراتی وجود دارد مبنی بر این که پیش از عمل نیز لازم است فیزیوتراپی انجام شود.

توانبخشی با تاکید خاص بر فیزیوتراپی و ورزش ، پس از جراحی جایگزینی کامل زانو تأکید شده است.

هدف فیزیوتراپی دستیابی به اهداف عملکردی مربوط به بیمار است. همچنین فیزیوتراپی پس از مرخص شدن بیمار از بیمارستان مبتنی بر تمرین ، آموزش مجدد و بهبود عملکرد منطقه عمل میباشد.

با این حال ارائه این خدمات بر حسب نوع عمل و مدت زمان آن متفاوت است.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا