آرتروز و ساییدگی زانو

آرتروز و ساییدگی زانو
آرتروز و ساییدگی زانو

آرتروز و ساییدگی زانو چیست؟

مفصل به جایی گفته می شود که دو استخوان کنار یکدیگر قرار می گیرند.زمانی که فضای بالش مانند بین مفاصل از بین می رود ، استخوان ها روی هم ساییده می شوند و امکان جذب شوک های وارده کاهش پیدا می کند .در نتیجه بیماری شایعی به نام ارتروز زانو بوجود می آید که حاصل آن درد ، ورم ، سفت شدگی و گاهی تشکیل استخوان اضافی است.

علل ایجاد ارتروز

  1. سن : می توان گفت تقریبا تمام افراد با بالا رفتن سن به این عارضه دچار می شوند . به هر حال به جز سن فرد ، عوامل دیگری نیز موثر هستند.
  2. وراثت : عامل وراثت می تواند فرد را به میزان بیشتری در برابر ابتلا به ارتروز قرار دهد.
  3. وارد شدن آسیب : آسیب وارد شده ممکن است به دلیل تصادف ، ورزش و یا هر عامل دیگری باشد.این افراد باید مراقبت بیشتری را در برنامه خود قرار دهند.
  4. جنسیت : زنان در سنین بالای 55 سال بیشتر از مردان در برابر ابتلا به ارتروز قرار می گیرند.
  5. وزن : چاقی و اضافه وزن باعث اعمال فشار زیاد به مفاصل می شود و ساییدگی را افزایش می دهد.

تشخیص

شاید دیده باشید بیماران مبتلا به آرتروز بعد از بیدار شدن از خواب به سختی راه میروند و نمی توانند به راحتی زانو خود را خم و راست کنند.

برای تشخیص آرتروز روش های مختلفی وجود دارد مانند :

  • عکس برداری ام آر آی : از امواج رادیویی و مغناطیسی قوی در این عکس برداری برای گرفتن عکس دقیق از استخوان و بافت نرم غضروف استفاده می شود.
  • آزمایش خون : با آزمایش خون مبتلا بودن فرد به آرتریت روماتوئید مشخص می شود.
  • آزمایش مایع مفصلی : پزشک با استفاده از یک سوزن مایع مفصلی را خارج می کند و بعد از بررسی و آزمایش می تواند نقرس و عفونت را تشخیص دهد.

 اقدامات مهم برای کنترل آرتروز

  1. تغییر روش زندگی: (کم کردن سطح فعالیت های بدنی، استفاده کمتر از پله و سطوح شیبدار ، استفاده از توالت صندلی دار ، بلند نکردن اجسام سنگین ، یاد گرفتن نحوه  صحیح  بلند کردن اجسام .)
  2. ورزش : ورزش های تقویتی و کششی می تواند بسیار موثر باشد وتا حد زیادی انعطاف پذیری را بالا ببرد. پیاده روی ورزش مناسبی است.
  3. استفاده از عصا : به دست گرفتن عصا باعث کاهش فشار روی مفاصل می شود .
  4. گرما : استفاده از کیسه آب گرم و یا لباس ضخیم باعث تسکین درد می شود.
  5. دارو : مصرف داروی تحت نظر پزشک می تواند التهاب زانو را کاهش دهد.
  6. عمل جراحی : جراحی معمولا بر روی  بیمارانی انجام می شود که درد و ناراحتی آنها با روش های قبلی و دارو درمانی کاهش نیافته است . این جراحی انواع مختلفی دارد که بنا به تشخیص پزشک انجام می پذیرد.

 

درمان بی خوابی

2 دیدگاه دربارهٔ «آرتروز و ساییدگی زانو»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا