آرتروز و 25 تا روش برای پیشگیری از آرتروز

آرتروز و 25 تا روش برای پیشگیری از آرتروز

آرتروز و 25 تا روش برای پیشگیری از آرتروز

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) یک بیماری است که بر روی مفاصل بدن شما تأثیر می گذارد. مفاصل بین استخوان ها با عضروف پوشیده شده اند و غضروف از آنها محافظت می کند.  آرتروز زمانی اتفاق می افتد که غضروف آسیب می بیند. در نتیجه باعث درد ، تورم و محدودیت تحرک می شود. آرتروز شایع ترین بیماری مزمن مفاصل است.

25 تا از درمان های خانگی برای پیشگیری از آرتروز

حفظ ورزن مناسب ، خورن غذاهای مناسب ، نوشیدن آب به مقدار کافی ، ورزش کردن ، انجام حرکات قدرتی ، انجام حرکات کششی ، انجام حرکات نرمشی قبل از ورزش ، انجام حرکات ورزشی پس از گرفتن دوش آب گرم ، پوشیدن کفش های مناسب ، انجام حرکات تمرینی بر روی یک سطح صاف و هموار ،  ورزش در آب  ،  دویدن با احتیاط ، استفاده از نمک اپسوم ، حفظ وضعیت بدنی و صاف ایستادن ، استفاده از کمپرس گرم و سرد ، مصرف استامینوفن به منظور کاهش درد ، استفاده از مکمل گلوکزامین و کوندراتین ، مصرف زنجبیل ، مصرف مکمل ویتامینC  ، مصرف ویتامین E ، مصرف منیزیم ، مصرف ویتامین D ، اضافه کردن امگا 3 به رژیم غذایی ، اضافه کردن امگا 6 به رژیم غذایی ، استفاده از پماد کاپسایسین.

برخی از عوامل خطر برای ابتلا به استئوآرتریت

برخی از عوامل خطر برای ابتلا به استئوآرتریت عبارتند از:

  • وراثت
  • جنسیت
  • سن

احتمال مبتلا شدن به این بیماری  با بالا رفتن سن و آسیب رسیدن تدریجی به غضروف افزایش می یابد.   زناني که به سن يائسگي رسیده اند ، ریسک بیشتری برای ابتلا به آرترزو دارند. زيرا بدن آنها توليد استروژن را کاهش داده و يا متوقف مي کند. هورمون استروژن به رشد استخوان ها کمک می کند.  بیماری استئوآرتریت ممکن است به طور ارثی از والدین به فرزندان برسد.

هیچ درمانی برای ارتروز وجود ندارد ، اما شما می توانید نشانه های استئوآرتریت و همچنین عوامل خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. اگرشما به ارتروز مبتلا هستید ، می توانید تغییرات زیادی در شیوه زندگی خود ایجاد کند که ممکن است به کاهش روند بیماری کمک کند.

تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از استئوآرتریت

تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از استئوآرتریت

بعضی از عوامل موجود در شیوه زندگی افراد بر روی خطر ابتلا به ارتروز تأثیر می گذارد. ایجاد تغییرات خاصی در شیوه زندگی می تواند در بهبود سلامت مفاصل شما مؤثر باشد و از استئوآرتریت جلوگیری کند.

مدیریت خطرات شغلی

انجام بعضی از مشاغل با حرکات تکراری بسیاری همراه است که برای مفاصل بدن ضرر دارد.  بسیاری از حرکات تکراری می تواند برای مفاصل شما سخت باشد. در صورتی که برای انجام وظایف شغلی خود مجبور به زانو زدن ، بلند کردن اجسام ، چرخیدن به طرفین ، و یا راه رفتن زیاد هستید ، با پزشک خود در مورد راه های کاهش خطر ابتلا به ارتوروز صحبت کنید.

انجام تمرینات ورزشی

ورزش های لو ایمپکت و ساده  می تواند سلامتی مفصل را بهبود بخشد. به دنبال فعالیت هایی باشید که شامل تمرینات قدرتی و کششی و همچنین تمرینات هوازی باشد. فعالیت های ورزشی منظم می تواند آرتروز را کاهش دهد و یا حتی از بروز این بیماری جلوگیری کند.

 

ورزش در موارد زیر به افراد کمک می کند :

  • حفظ سلامتی مفاصل ،
  • کاهش سفتی مفاصل ،
  • کاهش درد و خستگی مفاصل ،
  • افزایش قدرت عضله و استخوان.

حفظ وزن سالم

چاقی و اضافه وزن یکی از بزرگترین عوامل خطر برای ابتلا به ارتروز می باشد.  زیرا وزن اضافه فشار بیشتری به روی مفاصل شما وارد می کند که می تواند باعث افزایش سرعت از بین رفتن مفصل  شود. افراد دارای اضافه وزن و چاق در معرض خطر ابتلا به آرتروز هستند. اما با کم کردن وزن خود می توانند به کاهش درد و بهبود علائم بیماری کمک کنند.

استراحت کردن به میزان کافی

ورزش می تواند به افراد کمک کند که مفاصل سالم و عضلات قوی داشته باشند. اما استفاده بیش از حد از مفاصل می تواند خطر ابتلا به استئوآرتریت را افزایش دهد. کلید حل این مشکل در حفظ تعادل است.

اگر مفاصل شما متورم شده اند و یا دردناک هستند ، به آنها استراحت بدهید. سعی کنید حداقل برای  12 تا 24 ساعت از مفصل متورم خود استفاده نکنید تا استراحت کنند.  استراحت دادن به مفصل آسیب دیده باعث می شود که خطر گسترش آرتروز در آینده کاهش یابد.

علاوه بر این ، خسته شدن افراد مبتلا به ارتروز باعث می شود که درد آنها افزایش یابد.  اطمینان حاصل کنید که هر شب به اندازه کافی می خوابید.

کنترل قند خون

با توجه به بنیاد آرتروز، دیابت ممکن است عامل خطر مهمی در ایجاد استئو آرتریت باشد. بالا بودن سطح  قند خون می تواند سرعت تشکیل مولکول هایی را که باعث سفتی مفاصل می شوند ، بالا ببرد.  همچنین بیماری دیابت باعث التهاب می شود که می تواند به از دست رفتن غضروف منجر شود. تحت کنترل نگه داشتن دیابت و تنظیم میزان گلوکز بدن می تواند به جلوگیری از بروز ارتروز کمک کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟   

اگر بیش از 5 تا 10 دقیقه سفتی صبحگاهی دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید

 

اگر با انجام این روش ها درد آرتریت همچنان باقی بود ، یا اگر بیش از 5 تا 10 دقیقه سفتی صبحگاهی دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید.  همچنین اگر نمی توانید یکی از مفاصل خود را حرکت دهید و یا مفصل دچار تورم زیاد است ، یا اگر درد مانع از انجام فعالیت های شما می شود ، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

سخن پایانی با خواننده

اگر چه هیچ درمانی برای استئوآرتریت وجود ندارد ، اما راه های متعددی برای پیشگیری از آن وجود دارد. که با استفاده از این روش ها ممکن است نشانه ها از بین بروند و درمان شوند. حفظ شیوه زندگی سالم همراه با انجام ورزش های سبک ، داشتن استراحت کافی و خواب کافی و حفظ رژیم غذایی سالم و وزن متعادل و مناسب ، راه های ساده ای است که شما می توانید با رعایت آنها علائم ارتروز را کاهش داده و مدیریت کنید تا بتوانید یک زندگی سالم و پر تحرک داشته باشید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا