اسپلینت یا آتل چیست و چگونه از اندام آسیب دیده حمایت می کند؟

اسپلینت یا آتل چیست و چگونه از اندام آسیب دیده حمایت می کند؟

اسپلینت یا آتل چیست و چگونه از اندام آسیب دیده حمایت می کند؟

اسپلینت وسیله ای برای پشتیبانی از اندام یا قسمت های آسیب دیده بدن است.  این وسیله ممکن است از  مواد جامد و سخت مانند چوب ، تخته ، و یا پلاستیک حرارتی ساخته شده باشد.  استفاده از آتل برای کاهش خطر یا آسیب بیشتر و درمان موقت مؤثر قبل از درمان در بیمارستان مناسب است.

چرا باید از اسپلینت استفاده کنیم؟

اسپیلنت وسیله ای بسیار مهم برای حمایت و جلوگیری از آسیب بیشتر به اندام آسیب دیده است. زیرا مانع از انجام حرکات غیر ضروری می شود. به غیر از این از آتل ها برای بهبودی سریع تر و  استراحت دادن به  اندام آسیب دیده و قرار دادن اندام صدمه دیده در موقعیت مناسب و کاهش تورم استفاده می شود.

از اسپلینت در موارد زیر استفاده می شود :

  • برای حمایت و کاهش درد مفصل ،
  • برای محدود کردن حرکات و تسهیل بهبودی اندام آسیب دیده ،
  • برای حمایت از عضله آسیب دیده ،
  • برای حمایت از استخوانی که دچار شکستگی شده ،
  • برای محدود کردن حرکت غیر ضروری در اندام آسیب دیده ،
  • برای افزایش عملکرد ،
  • برای تقویت عضلات ضعیف ،
  • برای جلوگیری از تغییر شکل مفاصل ،
  • برای استراحت و کاهش درد عضلانی.

آیا مدت استفاده از اسپلینت محدود است؟   

از اسپلینت برای اندام صدمه دیده در موقعیت مناسب و کاهش تورم استفاده می شود

هنگامی که شما مجروح شده اید و یا صدمه دیده اید ، پزشک یا متخصص فیزیوتراپی به شما توصیه می کند که از اسپلینت استفاده کنید. استفاده از آتل بستگی به نوع آسیب دیدگی شما دارد.  برای مثال اگر دچار یک شکستگی ساده در دست تان شده اید ، توصیه می شود که حداقل دو تا شش هفته دست تان در آتل قرار بگیرد.

اما اگر پای تان دچار شکستگی شده ، ممکن است لازم باشد تا شش ماه از اسپلینت استفاده کنید. اگر علائم بی حسی و درد در دست خود دارید ، ممکن است لازم باشد فقط در طول ساعات کاری از مچ بند استفاده کنید تا علائم شما کاهش پیدا کند.

استفاده از اسپیلنت نیازی به تخصص ندارد. شما می توانید پس از آموزش اولیه توسط پزشک یا فیزیوتراپ ، خودتان آن را باز کنید و یا ببندید. اما برای رسیدن به بهبودی نباید آن را زیاد باز کنید.

آیا استفاده از اسپلینت باعث آلرژی پوستی می شود؟   

استفاده طولانی مدت از اسپلینت ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد کند مانند :

  • خارش پوست ،
  • قرمزی در امتداد لبه آتل ،
  • تورم.

هنگامی که این اتفاق می افتد ، شما مجبور هستید آتل را باز کرده و پوست خود را تمیز کنید و بشویید.  واکنش آلرژیک همچنین می تواند به دلیل عدم رعایت بهداشت و عرق کردن اتفاق بیفتد.

به غیر از واکنش آلرژیک به اسپلینت ، اگر احساس کردید که آتل شما زیادی سفت بسته شده و یا راحت نیست ، به پزشک یا فیزیوتراپیست خود اطلاع دهید.

چگونه از اسپلینت مراقبت کنیم؟

بستن اسپلینت کمک می کند تا درد و آسیب کاهش پیدا کند

شما باید روش نگهداری از هر نوع اسپیلنتی را که از آن استفاده می کنید ، بلد باشید. این امر برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است و باعث می شود که حداکثر بهبودی با استفاده از اسپلینت را به دست آورید.  اسپیلنت خود را در محیط گرم یا مرطوب قرار ندهید. لطفا هنگام استفاده از اسپلینت ، از روغن یا لوسیون استفاده نکنید.

آتل بخشی از تجهیزات پزشکی است که برای جابجایی قسمت های آسیب دیده بدن و محافظت از آن از هر گونه آسیب بیشتر استفاده می شود.

از اسپلینت اغلب برای تثبیت استخوان شکسته استفاده می شود. در حالی که فرد مجروح برای درمان پیشرفته تر به بیمارستان منتقل می شود.

همچنین اگر فشار و یا گرفتگی شدید در یکی از اعضای بدن شما وجود داشته باشد ، می توانید از اسپلینت استفاده کنید.  بستن اسپلیت کمک می کند تا درد و آسیب کاهش پیدا کند و همچنین  مطمئن شوید که عضو آسیب دیده بی حرکت می ماند.

اگر شما یا یکی از عزیزان تان در خانه یا در حین فعالیت هایی مانند پیاده روی ، مجروح شدید می توانید با استفاده از مواد دور و برتان یک آتل بسازید .

برای تهیه اسپلینت به چه چیزهایی نیاز دارید؟

ساخت اسپلینت در مواقع اورژانسی

اولین چیزی که شما در مواقع اورژانسی برای ساخت یک اسپلینت به آن نیاز دارید، یک ماده سخت است که خم نشود. به طورمثال می توانید از یک روزنامه لوله شده ، یک تکه چوب ، یک تخته و یا حوله تا شده استفاده کنید. اگر وسیله ای که استفاده می کنید لبه های تیزی دارد ، مراقب باشید و لبه ها را با یک تکه پارچه بپوشانید.

حالا باید با یک تکه طناب یا باند یا حتی بند کفش بریس را زیر عضو آسیب دیده محکم کنید. اگر عضو مصدوم خونریزی کرده شما می توانید خونریزی را با فشار مستقیم به زخم متوقف کنید. سپس با یک تکه گاز یا باند و یا یک تکه از لباس تان جلوی خونریزی را بگیرید.  عضو آسیب دیده را تکان ندهید تا بیشتر صدمه نبیند.

روش بستن یک اسپلینت

اسپیلنت را طوری قرار دهید که زیر مفاصل را نیز بگیرد.  مثلاً برای ساعد دست ، اسپیلنت باید از زیر مچ دست تا زیر آرنج قرار بگیرد.

سعی کنید به موضع آسیب دیده هیچ فشاری نیاورید.ِ آتل را به اندازه کافی محکم ببندید تا مانع حرکت عضو مصدوم شود. اما نه آنقدر محکم که  مانع گردش خون در این عضو بشود.

آتل بخشی از تجهیزات پزشکی است

پس از استفاده از اسپلینت ، باید هر چند دقیقه یک بار به علائم کاهش گردش خون توجه داشته باشید. اگر متوجه شدید که اندام ها کم رنگ ، متورم و یا آبی رنگ شده ، اسپیلنت را شل کنید.

هچنین اگر فرد مجروح شکایت کند که بستن آتل باعث ایجاد درد می شود ، کمی آن را شل کنید. سپس بررسی کنید که فشاری بر روی اندام آسیب دیده ایجاد نشده باشد. اگر این اقدامات تأثیری نداشت و فرد هنوز از درد شکایت داشت ، اسپلینت را باز کنید و بردارید.

اگر متوجه شدید که فرد آسیب دیده احساس ضعف و غش دارد و نفس های کوتاه و سریع می گیرد ، ممکن است دچار شوک شده باشد. در این مورد سعی کنید شخص را بدون آسیب رساندن به قسمت های مصدوم بدنش بخوابانید. در صورت امکان ، باید پاهای او را بلند کنید و سرش را کمی پایین تر از سطح قلب قرار دهید.

پس از اینکه اسپلینت را بستید و مطمئن شدید که قسمت آسیب دیده بدن دیگر حرکت نمی کند ، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید  و یا بیمار را برای بررسی و درمان بیشتر به نزدیکترین کلینیک مراقبت های ویژه ببرید.

محقق و مترجم  مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

منبع انگلیسی برای مطالعه بیشتر

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا