بیماری نقرس و حقایقی که پزشکان به شما نمی گویند

 

حملات نقرس سریع بروز می کند و به کندی بهبود می یابد

بیماری نقرس و حقایقی که پزشکان به شما نمی گویند

بیماری نقرس ، علل و انواع نقرس

بیماری نقرس یک شکل رایج و پیچیده ای از آرتروز است که هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. این بیماری با حملات ناگهانی و شدید درد ، تورم ، قرمزی و حساسیت در مفاصل به خصوص انگشت شست پا همراه است.

حمله نقرس ممکن است ناگهانی اتفاق بیفتد.  به این صورت که نیمه شب از خواب بیدار می شوید و احساس می کنید که شست پای تان می سوزد.  مفصل مبتلا گرم ، متورم و به قدری حساس است که ممکن است حتی نتوانید وزن ملافه را نیز تحمل کنید.

علائم نقرس همیشه ممکن است ناگهانی بروز کند ، اما راه هایی برای مدیریت علائم و جلوگیری از عود بیماری وجود دارد.

حملات نقرس سریع بروز می کند و به کندی بهبود می یابد. و به آرامی به بافت های منطقه دچار التهاب آسیب می رساند.  همچنین با افزایش شیوع بیماری قلبی و عروقی و بیماری های متابولیک مرتبط است و می تواند بسیار دردناک باشد.

بیماری نقرس شایع ترین نوع آرتریت التهابی در مردان است و با اینکه بیشتر بر روی مردان اثر دارد اما زنان نیز پس از یائسگی بیتشر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

علائم و نشانه های بیماری نقرس

علائم و نشانه های نقرس تقریباً همیشه ناگهانی و اغلب در شب اتفاق می افتد. این علائم عبارتند از:

  • درد شدید مفاصل : نقرس معمولاً روی مفصل انگشت بزرگ پای شما تأثیر می گذارد ، اما ممکن است در هر مفصل دیگری رخ دهد. سایر مفاصلی که به طور معمول به نقرس دچار می شوند مفاصل مچ پا ، زانو ، آرنج ، مچ و انگشت می باشند. درد در 4 تا 12 ساعت اولیه شدید تر است.
  • ماندگاری حملات : بعضی از حملات نقرس ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. حملات بعدی احتمالاً بیشتر طول می کشد و مفاصل بیشتری درگیر می شوند.
  • التهاب و قرمزی : مفصل یا مفاصل آسیب دیده متورم ، حساس ، گرم و قرمز می شوند.
  • محدودیت حرکات : با پیشرفت نقرس ، ممکن است بیمار قادر به حرکت دادن مفاصل خود به طور عادی نباشد.
حملات نقرس سریع بروز می کند و به کندی بهبود می یابد

انواع مختلف نقرس را بشناسید  

بیماری نقرس مراحل مختلفی دارد که طی آن نقرس پیشرفت می کند و هر یک از این مراحل را نوعی نقرس می نامند.

نقرس اسمپتوماتیک هیپراوریسمی  

سطح اسید اوریک یک فرد ممکن است بدون هیچ گونه علائم بیرونی افزایش پیدا کند.  در این مرحله ، درمان لازم نیست. اگر چه بلورهای اورات در بافت ته نشین شده و باعث آسیب اندکی می شوند.

ممکن است به افرادی که مبتلا به نقرس اسمپتوماتیک هیپراوریسمی هستند توصیه شود اقدامات لازم را از بین بردن عوامل احتمالی ایجاد اسید اوریک انجام دهند.

نقرس حاد

این مرحله زمانی اتفاق می افتد که کریستال های اورات که در مفصل ته نشین شده اند به طور ناگهانی باعث التهاب حاد و درد شدید شوند. این حمله ناگهانی به عنوان “شعله ور” نامیده می شود و به طور معمول در عرض 3 تا 10 روز فروکش می کند.  گاهی اوقات ممکن است حملات به دلیل وقایع استرس زا ، مصرف الکل و مواد مخدر و همچنین هوای سرد باشد.

نقرس شایع ترین نوع آرتریت التهابی در مردان است

نقرس اینتروال یا اینترکریتیکال

این مرحله دوره خاموش بیماری در میان حملات نقرس حاد است.  حمله بعدی ممکن است تا ماه ها یا سال ها رخ ندهد.  اما اگر بیماری درمان نشود ، طولانی تر می شود و حملات بیشتر اتفاق می افتند. در این فاصله ، کریستال های اورات بیشتری در مفاصل ته نشین می شوند.

نقرس توفوس مزمن

نقرس توفوس مزمن ، ناتوان کننده ترین نوع نقرس است.  ممکن است به علت این نوع نقرس در مفاصل و کلیه ها آسیب دائمی رخ بدهد.  بیمار از آرتروز مزمن رنج می برد و توده های بزرگ از کریستال های اورات در مناطق خنک تر بدن مانند مفاصل انگشتان ایجاد می شود.

نقرس توفوس مزمن اگر درمان نشود مدت ها طول می کشد تا به مرحله نقرس خفیف برسد ، در حدود 10 سال ،  بعید به نظر می رسد که بیمار مبتلا به این مرحله از نقرس درمان شود.

بیماری سودو گوت

یکی از بیماری هایی که به راحتی با نقرس اشتباه گرفته می شود ، بیماری سودو گوت‎ است. علائم این بیماری بسیار شبیه به نقرس است.

تفاوت عمده بین نقرس و بیماری سودو گوت‎ این است که در سودوگوت مفاصل به جای بلورهای اورات با بلورهای کلسیم فسفات ملتهب می شوند. درمان این بیماری با درمان نقرس تفاوت دارد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع 

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا