زیرنویس و انمیشن سیستم گردش خون در بدن: همکاری قلب و ریه ها در خونرسانی

زیرنویس و انمیشن گردش خون در بدن: چگونگی همکاری قلب و ریه ها برای خونرسانی به بدن

سلام دوستان خوب پرشن فیزیو. این بار، با ترجمه زیرنویس انمیشن جالب سیستم گردش خون در بدن با شما همراه می شویم. این انیمیشن نشان می دهد که چگونه خونرسانی در بدن با همکاری اجزاء مهم قلب و ریه صورت می گیرد. برای فهم بهتر مطلب، توضیحات در عکس های فیلم نیز درج شده است. پایین همین صفحه بروید تا فیلم انمیشن را نیز مشاهده نمایید. همچنین، برای دیدن انمیشن در آپارات اینجا کلیک نمایید

زیر نویس و انمیشن سیستم گردش خون در بدن: قلب، سرخرگ، رگ، مویرگ، بطن ها

سیستم گردش خون در بدن: هر دفعه که دستانتان را بر روی قفسه سینه تان می گذارید می توانید صدای تاپ تاپ قلب خود را احساس کنید. اما آیا می توانید واقعا چیزهایی را که در قلب اتفاق می افتد ببینید و بفهمید؟ چه چیزی سبب تیک تاک قلب همانطور که باید باشد می شود؟ قلب شما هر روز 100000 مرتبه ضربان دارد. و روزی 2000 گالن خون درون بدن فوران و روانه می کند. اگرچه قلب شما بزرگتر از مچ دستتان نیست، خون را به فاصله 60000 مایل رگ خونی می رساند. این رگ های خونی اندام ها و بافت ها را با خون تغذیه می کنند. خون، آب و اکسیژن برای ادامه حیات بشر ضروری هستند. خون تمامی این مواد حیاتی را از طریق کانال های مختلفی به نام رگ های خونی انتقال می دهد.

ادامه زیرنویس انمیشن سیستم گردش خون در بدن

رگ های خونی (شریان ها/عروق) شامل سرخرگ ها (arteries)،  سیاهرگ ها (veins)، و مویرگ ها (capillary) هستند. برای ادامه ی روند گردش خون در سرتاسر بدن، یک سیستم پمپاژ خون در بدن به نام قلب وجود دارد. قلب از عضله تشکیل شده که خون را در سرتاسر بدن پمپاژ می کند. عضله قلب هر دقیقه تقریبا 72 مرتبه ضربان دارد. عضله قلب چهار محفظه یا حفره (chamber) دارد. دهلیز راست (right atrium)، دهلیز چپ (left atrium)، بطن راست (right ventricle=RV)، بطن چپ (left ventricle=LV).

دهلیز ها و بطن های قلب در سیستم گردش خون

قلب چهار دریچه دارد: 1. دریچه تری کوسپید(Tricuspid valve) 2. دریچه میترال (Mitral valve) 3. دریچه آئورت (Aortic valve) 4.دریچه ریوی (Pulmonic Valve). این 4 دریچه یک طرفه (One-Way) می باشند.

دریچه های قلب در سیستم گردش خون

ادامه زیرنویس انمیشن سیستم گردش خون در بدن

اکنون که ساختار قلب را دیده اید، بیبینیم قلب چگونه کار می کند. خون با جذب اکسیژن از ریه ها از کسیژن غنی می شود. کاربرد قلب زمانی شروع می شود که خونِ غنی از اکسیژن از سوی ریه ها و از طریق سرخرگ های ریوی به سمت دهلیز چپ قلب حرکت می کند. دهلیز چپ ریلکس و آرام (منبسط) می شود. تا این خون درون قلب راه یافته و پمپاژ شود. زمانی که دهلیز چپ منقبض شود، بطن چپ قلب همزمان ریلکس و آرام می شود. دهلیز چپ خون را به سمت بطن چپ می راند تا به سمت دریچه یک طرفه برود. زمانی که بطن چپ قلب انقباض می یابد، خون به درونِ دریچه آئورت (Aorta) پمپاژ می شود. این دریچه باز شده و خون پر از اکسیژن به تمام قسمت های مختلف بدن به جز ریه ها رسانده می شود.

ادامه زیرنویس انمیشن سیستم گردش خون در بدن

خون غنی از اکسیژن از طریق سرخرگ های خونی (arteries) به قسمت های مختلف بدن می رسد. سرخرگ های خونی به شاخه های کوچکی به نام مویرگ ها (capillary) منتهی می شوند. این مویرگ ها در تمام اندام های مختلف بدن وجود دارند.

خون پس از تحویل اکسیژن به بافت ها و اندام ها از اکسیژن تخلیه می شود (deoxygenated blood). مویرگ های خونی به هم می پیوندند تا به سیاهرگ های ضخیم (vein) تبدیل شوند. سیاهرگ ها خونِ تخلیه شده از اکسیژن را به قلب می رسانند. آخرین سیاهرگ هایی که خون بدون اکسیژن را به قلب می رسانند venacava نام دارند.

خروج-خون-پر-از-اکسیژن-از-قلب-و-بازگشت-خون-خالی-از-اکسیژن-به-قلب
رگ وناکاوا برای انتقال خون فاقد اکسیژن به قلب

ادامه زیرنویس انمیشن سیستم گردش خون در بدن

خون بدون اکسیژن که از قسمت های مختلف بدن آمده وارد حفره واقع در بالای قلب می شود که دهلیز راست نام دارد. دهلیز راست منقبض می شود تا خون به داخل بطن راست رسانده شود. در اینجا، بطن راست منبسط می شود تا خون به دریچه یک طرفه روانه شود. سپس، بطن راست انقباض می یابد تا خون به درون سرخرگ ریوی جریان یابد.

سرخرگ ریوی خون بدون اکسیژن را به درون ریه ها هدایت می کند تا دوباره اکسیژن گیری شود. ریه ها با تبادل گازها به خون اکسیژن تازه می دهند. خون اکسیژن گیری شده توسط سیاهرگ های ریوی به قلب باز می گردد. چرخه گردش خون  در سرتاسر بدن از نو تکرار می شود.

نمایش انمیشن سیستم گردش خون در بدن

لینک انمیشن سیستم گردش خون در آپارات

نگارنده: مریم اکبری زاده                 بات تلگرامی پرسش و پاسخ سریع از پزشکان: askq_bot@

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا