با مرکز فرماندهی بدن آشنا شوید!(بخش دوم)

Image result for ‫مرکز فرماندهی بدن‬‎

با مرکز فرماندهی بدن آشنا شوید!(بخش دوم)

مرکز فرماندهی بدن شما از میلیارد ها سلول عصبی به نام نورون ساخته شده است.   سیستم عصبی شما همانی است که در تمام فعالیت‌ های حیاتی بدن موجودات زنده دخالت دارد و همه ی عملکرد های بدن از نفس کشیدن تا خواب دیدن را انجام می دهد.

در این بخش از  مقاله با سایر قسمت های مغز آشنا خواهید شد.

آمیگدالا یا بادامه

amygdala

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آمیگدالا یا بادامه قسمت های  بادام شکلی است که در ناحیه لوب های  کناره ای مغز واقع شده اند.  آمیگدالا مسئول احساسات، حافظه و رفتارهای شما است.

آمیگدالا مسئول احساساتی مانند خشم، ترس و غم  است.  آمیگدلا به شما  کمک می کند تا خاطرات مربوط به حوادث و احساسات را ذخیره کنید. تا بتواند رویداد های مشابه را در آینده تشخیص دهید.

به عنوان مثال، اگر یک بار سگ به شما حمله کرده باشد، هر بار با دیدن سگ دچار ترس می شوید.    آمیگدالا همچنین می تواند در پردازش این رویداد کمک کند و بنابراین ترس شما را در برابر سگ ها افزایش می دهد.  اندازه آمیگدلا با افزایش تهاجم و رفتار فیزیکی رابطه  دارد.

هیپوکامپ

Related image

 

هیپوکامپ بخشی از سیستم لیمبیک در مغز است که در دو طرف مغز نزدیک به مرکز مغز شما واقع شده است.   هیپوکامپ به شما در یادگیری و به یاد آوردن آنچه برای تان اهمیت دارد کمک می کند.

چیزهایی از قبیل به یاد آوردن نام رئیستان، و یا محلی که خانه تان واقع شده است.  همچین کار هیپوکامپ تبدیل کردن خاطرات کوتاه مدت به خاطرات درازمدت می باشد.

هیپوکامپ یکی از اولین قسمت های مغز است که بر اثر ابتلا افراد به بیماری الزایمر دچار آسیب می شود.

تالاموس

Related image

تالاموس درقسمت بالای مغز قرار گرفته است.  تالاموس سیگنال های مربوط به بینایی، بویایی، شنوایی، طعم و مزه، و لمس کردن را دریافت می کند.  تالاموس سپس این اطلاعات را به سایر قسمت های دیگر بدن شما انتقال می دهد.

پونز

pons

پونز بخش مهمی در قسمت مرکزی ساقه مغز است که رابط میان مغز و مخچه می باشد.  پونز سرمنشاء اعصابی است که حرکت های  صورت، حرکات چشم، جویدن و بلعیدن و کنترل مثانه را کنترل می کنند. پونز در نفس کشیدن نیز تأثیر دارد.  پونز احتمالاً همان جایی است که رویا های شما در آن اتفاق می افتند.

مدولا ابلونگاتا

medulla oblongata

مدولا ابلونگاتا  بخشی از سیستم اتونامیک در بدن شما است و عملکرد هایی را انجام می دهد که لازم نیست  شما در مورد آن ها فکر کنید.  مدولا ابلونگاتا عملکرد هایی مانند نفس کشیدن،  فشار خون و ضربان قلب شما را کنترل می کند.

مدولا ابلونگاتا  در بخش پایین مغز قرار گرفته است.  مدولا ابلونگاتا همچنین به انتقال  سیگنال ها بین مغز و نخاع  کمک می کند.

نخاع

spinal cord illustration

نخاع احتمالاً کوچکتر از آن حدی است که شما فکرش را  می کنید.  نخاع حدود 17 اینچ طول (کمی از قطر صفحه نمایش لپ تاپ بزرگ تر) و کمتر از 1/2 اینچ عرض دارد و  نازک تر از  انگشت یک انسان بالغ است.

نخاع  از پایه مغز در امتداد کمر پایین می آِید.  نخاع  توسط استخوان هایی به نام مهره ها، فیبرهای عصبی،  بافت و مایع محاصره  شده است.  کار نخاع انتقال اطلاعات از مغز  به بدن شما می باشد.

اعصاب محیطی

Image result for ‫اعصاب محیطی‬‎

 

اعصاب محیطی بخشی از دستگاه عصبی  است که خارج از مغز و نخاع واقع شده است. اگر سیستم عصبی مرکزی دفتر اصلی باشد، سیستم عصبی محیطی کارگران آن هستند.  12 عصب درجمجمه وجود دارد که به مغز متصل می شوند، از جمله عصب هایی که موجب می شوند شما بو ها را احساس کنید، ببینید، لبخند بزنید و قورت بدهید. 31 جفت ریشه عصب شامل یک حسگر و یک موتور از نخاع شما بین مهره ها می باشد. عصب سیاتیک بزرگترین این اعصاب است.  عصب سیاتیک از لگن تا پایین ران امتداد دارد.

سیستم عصبی داخلی

woman eating sandwich

هنگامی که کسی درمورد  “مغز دوم” شما صحبت می کند، منظور او همان چیزی است که در اینجا به آن اشاره می شود.  یعنی سیستم عصبی داخلی .

سیستم عصبی داخلی شبکه جداگانه ای متشکل  از بیش از 100 میلیون سلول عصبی است که در دستگاه گوارش شما قرار دارد و روند هضم غذا را کنترل می کند.  این پروسه شامل انتقال مواد به معده،، تجزیه غذا و جذب مواد مغذی  می باشد.

بیماری ها و اختلالات

doctor looking at scan

عفونت ها، آسیب ها، مسمومیت ها، و حتی قند خون بالا می تواند به قسمت هایی از سیستم عصبی شما آسیب وارد کند.  سکته مغزی، مننژیت، بیماری فلج اطفال، میگرن، سندرم تونل کارپ، صرع، MS و زونا همه اختلالات سیستم عصبی هستند.  پزشکان متخصص رشته عصب شناسی این بیماری ها را درمان می کنند.

عادت های سالم

مراقبت از خود و رعایت عادت های مناسب و  سالم برای حفظ سلامتی به سیستم عصبی شما کمک می کند.

Image result for ‫وقت گذرانی با دوستان و لذت بردن از زندگی‬‎

عادات خوبی مانند موارد زیر :

  • خوابیدن به اندازه کافی
  • نکشیدن سیگار
  • استراحت کردن
  • ورزش : ورزش کردن تأثیرات مثبتی بر ضد پیری  مغز دارد و می تواند از شما  در مقابل از دست دادن حافظه محافظت کند.
  • خوردن مواد غذایی مناسب، شامل مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و امگا 3.  و همچنین کاهش مصرف کربوهیدرات ها
  • اجتناب از خوردن  غذاهای شیرین و چربی های اشباع شده و ترانس
  • وقت گذرانی با دوستان و لذت بردن از زندگی
  • یادگیری مهارت های جدید نیز به بهتر شدن عملکرد های مغز شما کمک می کند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لیک منبع

لینک منبع

[toggle title=”کلینیک فوق تخصصی شایگان مهر” state=”open” ]

درمان های غیر جراحی درد و بازتوانی مشکلات حرکتی و مفصلی 

کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر تنها مرکز توانبخشی ایران و یا تهران نیست!

ما تلاش میکنیم کمی متفاوت باشیم, علمی تر کار می کنیم و کادر قوی تری داریم.

کلینیک شایگان مهر را یکبار امتحان کنید.

تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)


چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا