درد پاشنه پا | انواع گزینه های درمانی برای درد پاشنه پا

درد پاشنه پا | انواع گزینه های درمانی برای درد پاشنه پا  

درد پاشنه پا

دارو درمانی | فیزیوتراپی | درمان های خانگی | جراحی   

درد پاشنه ناشی از پلانتار فاسیا  یک عارضه دردناک است که در آن یک نوار بافتی در کف پا  دچار التهاب می شود.  در این عارضه درد پاشنه پا آنقدر شدید است که راه رفتن ، ورزش کردن و انجام فعالیت های روزانه را غیر ممکن می کند. اما معمولاً چند تغییر ساده و مراقبت در خانه می تواند به کاهش درد  پاشنه پا کمک کند.

 

درمان های خانگی درد پاشنه پا   

اگر درد پاشنه پا نارحت تان کرده ، کمی با پاهای تان مهربان تر باشید. به پاها استراحت بدهید و کمی پاهای خود را ماساژ دهید تا دوباره احساس راحتی کنید. برای از بین بردن درد پلانتار فاسیا روش های زیر را امتحان کنید :

  • از یخ برای کاهش تورم ، التهاب و درد استفاده کنید.
  • داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید.
  • هنگامی که پاشنه پای تان درد می کند ، برای چند روز و تا آنجا که ممکن است استراحت کنید.
  • ورزش پا انجام دهید. برخی از کشش ها و خم کردن های پاها می تواند به کاهش درد پاشنه پا کمک کند.
  • با قرار دادن کفی مناسب در کفش های خود  قوس پای خود را حفظ کنید.
  • از راه رفتن روی سطوح ناهموار خودداری کنید.

شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد درد پاشنه پا را با مراجعه به سایت پرشین فیزیو و کلینیک فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر دریافت کنید.

همچنین کمپرس یخ ، کشش پلانتار فاسیا ، کفی کفش و داروهای ضد التهابی همه روش هایی آسان برای کاهش درد است.

 

درمان درد پاشنه پا

اگر درمان های خانگی  به کاهش درد پاشنه کمک نکند ، پزشک شما ممکن است درمان های زیر را توصیه کند:

  • استفاده از یک اسپلیت ویژه در شب. این کار با کشش دادن به پلانتار فاسیا به کاهش درد شما کمک می کند.
  • فیزیوتراپی
  • پوشیدن کفش طبی و یا قرار دان کفی طبی در کفش.

خوشبختانه 90 درصد از تمام موارد درد پاشنه پا را می توان با درمان نسبتاً محافظه کارانه و غیر جراحی درمان کرد.

درمان پلانتار فاسیا معمولاً چند ماه طول می کشد. طبق گزارش مرکز پزشکی سان فرانسیسکو، دانشگاه کالیفرنیا ، درمان پلانتار فاسیا می تواند بین 6 تا 18 ماه طول بکشد.

اگر بیمار به درمان پاسخ ندهد و درد پاشنه پا همچنان ادامه یابد ، ممکن است لازم باشد جراحی انجام شود. جراحی در درمان این مشکل بسیار مؤثر است ولی بعد از عمل جراحی باز هم عوارضی وجود خواهد داشت.

پیشگیری از درد پاشنه پا

عوامل متعددی برای بروز درد پلانتار فاسیا وجود دارد.  بنابراین مهم است که یاد بگیریم که چگونه از این عارضه پیشگیری کنیم.  چاق شدن و اضافه وزن  فشار بیشتری روی پاهای شما وارد می کند.  بنابراین اگر می خواهید از این درد پیشگیری کنید ، وزن خود را کاهش می دهید.

کفش هایی که می پوشید تأثیر زیادی در پیشگیری از درد پاشنه پا دارد.  بنابراین کفش طبی بپوشید و  کفی مناسب در کفش خود قرار دهید.  همچنین پا برهنه بر روی سطوح ناهموار راه نروید.

ورزش نیز در پیشگیری از این درد مؤثر است.  حتماً به یاد داشته باشید که قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید.

 

دارو برای درد پاشنه پا

داروهای معمول بدون نیاز به نسخه  مانند Advil یا Motrin  ایبوپروفن  و Aleve  ناپروکسن  می توانند به کاهش درد و تورم پاشنه پا کمک کنند.

اما این مسکن های غیر استروئیدی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. به ویژه هنگامی که برای   مدت طولانی مصرف می شوند.  ناراحتی های گوارشی  مانند سوزش سر دل و تهوع  شایع ترین عوارض این داروها هستند.  عوارض جانبی شایع تر اما خطرناک مسکن های غیر استروئیدی شامل واکنش های آلرژیک ، فشار خون بالا و آسیب های کبدی یا کلیوی می باشد.

 

تزریق کورتیزون برای پلانتار فاسیا

تزریق کورتیزون برای پلانتار فاسیا

برای درد شدید و التهاب که به داروهای غیر استروئیدی جواب نمی دهند ، پزشک ممکن است تزریق کورتیزون را تجویز کند. داروهای کورتیزون یا کورتیکواستروئید ها برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله آرتروز ، بورسیت ، نقرس و همچنین واکنش های آلرژیک مورد استفاده قرار می گیرند.

این داروها می توانند التهاب را در سراسر بدن یا مناطق خاصی مانند پاشنه پا درمان کنند. کورتیزون را می توان به پلانتار فاسیا تزریق کرد.  کورتیزون یک دارو ضد التهابی قوی است و می تواند عوارض جانبی شدید داشته باشد. تزریق چندگانه می تواند منجر به پارگی فاسیا پلاتار شود یا لایه چربی را که استخوان پاشنه را پوشش می دهد کاهش دهد.

 

استراحت دادن به پا

استراحت دادن به پا می تواند به خصوص برای ورزشکاران و افرادی که مشاغل آنها نیاز به راه رفتن و ایستادن بسیار زیاد دارد ، مؤثرباشد. افراد فعال می توانند از طریق انتخاب و انجام فعالیت هایی مانند شنا و دستگاه های وزن بالاتنه ، فشار بر روی پاشنه پا را به حداقل برسانند.

 

کمپرس یخ

کمپرس یخ مانند استفاده از داروهای خاص می تواند ضد التهابی مؤثر باشد. به طور معمول ، سرما درمانی به مدت 15 تا 20 دقیقه به ناحیه ای که صدمه دیده یا ملتهب است ، اعمال می شود.

کمپرس یخ را می توان با استفاده از قرار دادن بسته یخ بر روی  پاشنه دردناک و یا قرار دادن  پاشنه در حمام یخ به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام داد.  پس از تمرین یا در پایان یک روز کاری ، سرما درمانی  می تواند به ویژه مفید باشد.

 

تمرینات کششی و تقویتی

ورزش می تواند به کاهش درد پاشنه پا کمک کند. در عین حال که باعث از بین بردن اسپاسم عضلات می شود ، افزایش انعطاف پذیری قدرت عضلانی در پا ایجاد می کند.

تکنیک های کششی ساده ممکن است شامل استپ ، دیوار ، و سایر تمریناتی باشد که قوس پا را حمایت می کند.  تمرینات تقویت کننده ممکن است شامل جمع آوری اشیاء کوچک مانند تیله های شیشه ای یا سکه با انگشتان پا باشد.  یک فیزیوتراپیست می تواند به شما نشان دهد چگونه تمرینات خاصی برای کشش و تقویت عضلات پای خود انجام دهید تا به شما کمک می کند که مچ  و پاشنه پای خود را تقویت کنید.

 

استفاده از اسپلینت و ارتز و کفی

استفاده از اسپلینت و ارتز و کفی

کفی یا ارتز وسایلی هستند که برای کنترل درد و مشکلات راه رفتن در کفش قرار می گیرند.  و از پاشنه پا پشتیبانی می کنند.

از نوار ورزشی برای قوس کف پا  برای کاهش فشار بر روی رباط و کنترل حرکت  فاسیا استفاده می شود.  برخی از افراد فقط  قبل از فعالیت بدنی از نوار ورزشی استفاده می کنند. در حالی که برخی دیگر از افراد نوار را برای کاهش فشار در طول روز نیز استفاده می کنند.

اسپلینت شب وسیله ای است که به آرامی ساق پا و قوس کف پا را در طوا شب کشش می دهد. این اسپلینت شب ها به پا بسته می شود و با بالا نگه داشتن انگشتان پا به سمت بالا در طول خواب کشش لازم را برای کاهش درد کف پا ایجاد می کند.

 

جراحی پلانتار فاسیا

آکادمی پزشکان جراحان ارتوپدی آمریكا جراحی  پلانتار فاسیا را زمانی توصیه می كند که درمان های غیر جراحی تهاجمی به مدت 12 ماه انجام شده و مؤثر واقع نشده باشد و یا درد شدید تر شود.

درمان جراحی برای درد پاشنه پا می تواند بسیار مؤثر باشد و بیشتر بیماران نتایج خوبی از جراحی می گیرند.  اما جراحی می تواند قوس پا را تضعیف کند و خطر آسیب عصبی وجود دارد.

 

شوک درمانی  

گزینه دیگر برای بیماران مبتلا به درد مزمن پاشنه پا شوک درمانی(ESWT)  است. این روش غیر تهاجمی شامل استفاده از امواج صوتی انرژی بالا است که در منطقه درد به منظور تحریک بهبود در بافت آسیب دیده اعمال می شود.

شوک درمانی  نیازی به برش جراحی ندارد و میزان عوارض آن  نسبتاً کم است. اما می تواند باعث تورم ، کبودی ، درد و یا بی حسی شود.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا