آیا شما هم اهل شکستن قولنج هستید؟

آیا شما هم اهل شکستن قولنج هستید؟
آیا شما هم اهل شکستن قولنج هستید؟

آیا شما هم اهل شکستن قولنج هستید؟

اکثر انسان ها عادت کرده اند با فشار آوردن به انگشتان دست و‌ پا، ستون فقرات ،و مفصل دیگر مانند گردن و آرنج به اصطلاح آنها را بشکنند.

در این حالت صدایی از مفاصل شنیده می شود. حتی گاهی ممکن است این صدا در حین نشستن و برخاستن از مفصل زانو به گوش برسد.

نحوه ایجاد صدا

هریک از مفاصل بدن ما دارای تعدادی گیرنده عصبی از انواع مختلف هستند که وظیفه آنها ارسال پیام به مغز و گزارش وضعیت مفصل از نظر موقعیت فیزیکی، تحریکات، صدمات، و یا فشار های نا معقول است.

مغز بر حسب این گزارش تصمیم می گیرد چه عکس العملی نشان دهد.

فشار ایجاد شده در داخل مفاصل باعث تحریک گیرنده ها شده و مغز برای رفع این فشار دستور صادر می کند.با دستور به ترکیدن حباب درون مفاصل، صدایی ایجاد شده و فرد احساس راحتی می کند.

علل ایجاد صدا

1)خارج شدن گاز ها: در بین مفاصل بدن مایع شفافی وجود دارد که باعث لغزیدن مناسب استخوان ها روی یکدیگر می شود.این مایع شامل گاز های اکسیژن، نیتروژن، دی اکسید کربن است.
زمانی که ما اقدام به شکستن انگشتان دست می کنیم، مفاصل تا آخرین حد باز شده و در نتیجه این گازها سریعا خارج می شوند و با تشکیل حباب ایجاد صدا می کنند.برای صدای مجدد باید گازها دوباره به مفاصل برگردند.
2)حرکت مفاصل، تاندون ها، رباط ها: وقتی مفصل حرکت می کند تاندون جا به جا شده و موقع بازگشت به حالت اولیه صدا ایجاد می کند.در مفصل زانو و قوزک پا با با جابجا شدن مفصل ، رباط سفت شده و صدا تولید می کند.
3)سطوح مفصلی سفت و خشن: وقتی شخص به آرتروز مبتلا است ، به دلیل کاهش میزان غضروف و خشکی مفاصل در زمان حرکت صدا ایجاد می شود.

عوارض

اگر چه عقیده عوام بر این است که قولنج شکستن باعث آسیب به مفاصل می شود اما این امر بطور علمی ثابت نشده است.دکتر دونالد انگر در یک مطالعه شخصی به مدت 60 سال فقط انگشت دست چپ خود را شکست.اما در پایان نتیجه حاکی از آن بود ابتلا به مشکل مفصلی و آرتریت در دست چپ رخ نداده است و شکستن مفاصل باعث آسیب نمی شود.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا